Gyepszőnyeg, villamos, kockafák... a kép tényleg Budapesten készült.

Az elmúlt hónapokban újabb "teret" kaptak vissza a budapestiek: a már korábban bemutatott Március 15-e tér után fokozatosan elkészült a Károly körút is. A munkát az egyik tervező, Zöldi Péter korábban már több írásban is ismertette, így ezúttal csak a bejárás marad.

 

És ez nem is olyan régi felvétel! Aszfalt, szürkeség, UV, rozsdapor (bár az UV egy tökjó villamos) - a Károly körút nem tartozott a város legszebb részei közé. Kép forrása.

A pályázat 2006-ban zajlott, az nyertes építészeti terveket a Teampannon, a zöldfelületi terveket a Lépték-Terv tájépítésziroda készítette. Kép forrása.

A munkálatok azóta gyakorlatilag befejeződtek, olyan közterületi rendet teremtve, ami Bécsben vagy Münchenben is megállná a helyét. Érdekes látvány, hogy az új kialakítás egészen más megvilágításba helyezi, szinte kiemeli a Madách-házakat.

Már rögtön az elején látható a projekt (szerintem) egyik legnagyobb "dobása": a villamosvágányokat továbbvezették, "ráfordítva" a Bajcsy-Zsilinszky útra, megteremtve a továbbvezetés lehetőségét.

A(z ideiglenes) végállomásnál is átalakítások történtek: a korábbi középperonos megállót szélperonossá alakították (az aluljáró csak a jobb oldalira vezet fel).

A megálló burkolata és a mellette kialakított "terülőcserjesáv".

A megálló végén a vágányok elhúzásával kialakul a középső zöldsáv. A koncepció szerint a forgalmi sávok csökkentésével (a korábbi háromról kettőre) felszabaduló területet nem a megfelelő szélességű járdákhoz adták, hanem a Belvárosi színházzal szemben alakítottak ki egy kettős fasort.

A fasor a (most éppen lezárt) szökőkútsorral. Ez a fajta kockára nyírt gyertyány (Carpinus betulus) nem egyedi Budapesten: a Gödörnél is ilyeneket lehet látni, igaz, ott a park karbantartásával együtt a kockaforma megtartása is elmaradt...

A Madách-házak, Budapest kevés art deco épületeinek egyike(i). További érdekesség, hogy a "neobarokk pápa", Wälder Gyula volt tervezőjük.

A kapcsolódó Madách teret sajnos nem sikerült rendezni. Itt most nem a száz éve húzódó (pontosabban nem húzódó) Madách sugárútra gondolok, hanem magára a térre. Pedig milyen jó adottságú hely, kevés pesti térnek ilyen egységesek a falai...

Az épületegyüttes árkádjai alól szebb lett a kilátás, viszont kis magyar abszurdként az itteni burkolatot nem lehetett kicserélni: közhasználatra átengedett magánterület, a beruházás nem érintette...

Hasonlóan megoldatlan a Városháza-telek ügye: egyelőre elmarad Eric van Egeraat izgalmas épületének megvalósítása, így a tér egyik térfala hiányzik. Így lehet nézni a városháza átalakított udvari homlokzatát, a Merlint, valamint a kerületi tűzoltóság tűzfalát.

Kockafák és gyep a Károly körúton... pár éve még senki nem hitte volna.

A fasor a gyeppel és a szökőkutakkal együtt a mikroklímát is javítja.

A Zsinagóga tornyai és a "toronytalanított" Victoria-palota...

...valamint Budapest egyik legszebb lakóháza (bár ez szerencsére sokról elmondható) a négy évszak mozaikjaival.

Külön figyelmet érdemelnek az utcabútorok: nincs historizálás (bár ez lehet, hogy sokaknak rossz hír), minden egységes koncepció alapján, egyedi tervek szerint készült:

a kapcsolószekrények...

...a padok...

...a faveremrácsok...

...biciklitárolók...

...a Külön a Kiskörútra Kifejlesztett K-Kövek...

... a hulladékgyűjtők (kevésbé modoros nevükön a kukák)...

... és végül, de nem utolsósorban a felsővezeték-tartó lámpaoszlopok.

Ezek fontosságát akár már pár méterrel odébb is értékelhetjük: a Deák téren (a Ferenciekről már jól ismert) igénytelen, benzinkútról leselejtezett térkövet láthatjuk, a hozzáillő szedett-vedett utcabútorokkal. 

A bejegyzés trackback címe:

http://taj-kert.blog.hu/api/trackback/id/tr623031149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

"A munkálatok azóta gyakorlatilag befejeződtek, olyan közterületi rendet teremtve, ami Bécsben vagy Münchenben is megállná a helyét."

München kicsit más. kicsit nagyon.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: jól ismerem Münchent, ez a felújítás simán megállná ott is a helyét.
@aesculus:
Várj egy évet, akor derül ki a minőség. Egyébként Münchenben is ennyit csúsznak a határidővel?

Az, hogy nem lehet autóval megállni, tudom sokatok számára érdektelen.
@aesculus:

Nézd meg éjjel is és fényképezd is le, a kockafák alulról vannak megvilágítva, elképesztően dögösen néz ki.
Ritka jól sikerült átépítés ez szerintem.
Valóban szép lett. A reménykedésre ad okot, hogy a Széchenyi tér, a Deák tér és a Ferenciek tere is meg fog újulni két éven belül nagyjából hasonló színvonalon.
Egészen eddig válogattam és méretezgettem, majd feltöltöttem a képeket a Kiskörút átépítéséről, aztán most benéztem ide... és kicsit úgy érzem, mással is tölthettem volna az időmet, emrt megelőztek :)
egy dolog hányzik innen: a mélygarázs. Az a sok autó tényleg borzasztó a madách téren, de akkor hol parkoljanak az ott lakók, ha onnan is kitiltják az autókat?

És ez nem csak a madách teret érinti, hanem az egész belvárost. OK, kitiltjuk az autókat (kecskeméti u, egyetem tér, petőfi u. stb.), de akkor ki fog ott lakni?
Megdöbbentő, hogy ez valódi lehet, úgyhogy amíg személyesen el nem megyek és meg nem bizonyosodom a létezéséről, addig Photoshop! :)

Köszönöm a posztot!
@elGabor: a blog egyik képe sem photoshop, csupán lekicsinyítem, hogy könnyebb legyen kezelni.
@CDX: Most is ott lakom, de ha kitiltják, akkor a tervekkel ellentétben nem fogok elköltözni.