Drezda, a világ legkorszerűbb barokk városa 2.0
2011.11.04. 00:38
A Schloßstraße 1900 körül (teljes kép forrása)...
...1946 tavaszán, alig egy évvel a "tűzvihar", vagyis az (hat percig tartó!) bombázás után (kép forrása)...
...1980-ban a romos királyi palotával (forrás)...
...2010 októberében a már újjáépített palotával, és a "VIII tömb" építkezésével...
...és 2011 októberében a már majdnem kész "VIII tömbbel" (forrás).
Tavaly ősszel, számos poszt készült "Németország legszebb városáról", egyebek mellett a Neumarkt (újpiac) környékének újjáépítéséről. Az 1945. február 13-án brutálisan megsemmisített szász fővárost az NDK-s időkben főképp anyagi okok miatt csak részben volt lehetőség újjáépíteni (szerencsére).
Az elpusztított város egykori főtere évtizedekig hasonló látványt nyújtott (a felvétel 1980-ban készült). A Frauenkirche újjáépítésére sem szándék sem pénz nem volt, így "mementóként" emlékeztetett a pusztításra. A körülötte lévő barokk háztömbök helyén parkolók helyezkedtek el, valamint a rendőrség és a Stasi épülete (a képen jobbra). Forrás.
A német újraegyesítés után, 1994 és 2005 között (nagy viták közepette) újjáépítették a templomot, majd (még nagyobb viták közepette) elkezdték a barokk tömbök rekonstruálását is (bármilyen hihetetlen, ez a két kép ugyanonnan készült).
Az újjáépítés (vagy "nemépítés") körül hatalmas ideológiai viták folytak: összecsaptak a "progresszívek" és a "konzik", utóbbiak egy hét alatt hatvanezer aláírást gyűjtöttek az általuk kidolgozott rendezési terv elfogadásáért. A gyűjtés után elfogadtak egy kompromisszumos rendezési tervet (nem minden házat építettek újjá eredeti formában), és elkezdődtek a munkálatok. Egyik első feladat volt a rohadó rendőrségi épület lebontása (kép forrása)...
...részben a helyére 2010-re vissza is épült a barokk Drezda legszebb utcája, a Rampische Straße (vagyis a fele, mert a kép előterében éppen a gazdasági válság figyel).
Az utóbbi években (további vitáktól kísérve) folyamatosan haladtak az építkezéssel, 2010 őszére a kijelölt nyolc tömbből elkészült két teljes tömb és két "töredék". Valamint elkezdték a VII. tömb alapozását az időközben szintén felújítás alá kerülő királyi palotával szemben:
...2010 októberében így álltak (ahogy az a címlapképen is látható volt)...
...2010 november végére már így álltak. Érdemes megfigyelni, hogy a "barokk" házaknak nem más az építőanyaga, mint vasbeton. Ez az egyik utolsó drezdai képem, mostantól kénytelen vagyok a kiváló "Bausituation Dresden" blogra hagyatkozni:
...február (kép forrása)...
... a hónap végére már ponyvák mutatták, hogy fognak kinézni a homlokzatok. A fénykép most kicsit máshonnan készült, látszik a Frauenkirche is, de a bal oldalon lévő palotacsücsök segít a tájékozódásban. Kép forrása.
...szeptember 7-én már itt-ott elkészültek a barokk homlokzatok (egy kedves építész ismerősöm kedvéért mondom: igen, tudom, hogy ez egy átverés, és vasbeton az egész épület a habarcs mögött. De akkor is jól néz ki :). Kép forrása.
...és november 1-re el is készült az egész tömb, Swiss-hotelestűl, lakásostúl. Mit lehet erre mondani? Hát, a németek aztán tudnak építkezni (kép forrása)...
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ezek az utolsó négy kép-sajnos-nem az én felvételem. A Bausituation Dresden blogról valók, ahol naponta nyomon lehet követni a szász főváros építkezéseit.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ha mar elhataroztak, hogy rekonstrualjak a regi varoskepet,amit dicseretesnek tartok, miert nem lehet hagyomanyos alapanyagbol hagyomanyos modszerekkel dolgozni?
…És igen, valóban „véres elvi viták” szoktak dúlni építés-várostervező és laikus körökben egyaránt, ha a feladat egy valaha volt, de megsemmisült városrész, épület „pótlása”. Mi a jobb: újraépíteni, egy az egyben, vagy modernet építeni – és ha az utóbbi, akkor hogyan? Ez nem egyéb, mint a konzervatív és progresszív attitűd építészeti téren való megnyilvánulása – és mint bárhol másutt az életben, nem is lehet rá minden esetre abszolút érvényes és csak az egyik vagy a másik álláspontot jó megoldásnak tartó választ adni!
A Frauenkirche újjáépítése meg manapság már csodaszámba megy.. legalábbis nálunk biztos soha nem lesz ilyen. Egyszerűen eszébe sem jut senkinek.. Manapság mindenki a modern építészetet pártolja... ami akárhogy nézzük nyomába sem ér a 100 évvel ezelőtti építészetnek... mondom én laikusként.
ezek szerint meg sosem jartal drezdaban azert irod hogy disneyland....
Nekem volt szerencsem az "atkosban" evente kijarni, es a rendszervaltas utan is. Most valami hihetetlen hangulatos es rettentoen profin kivitelezett a belvaros.
regen mi volt? nagy pusztulat volt, gyakorlatilag a haboru utan hozza sem ertek. A palyaudvarrol nem is beszelve... aki jart drezdaban az tudja mirol beszelek
Körülbelül az a színt, mintha elkezdenék ma Corvinákat gyártani és a szép míves kódexekben félfamentes lapon times new romans-szel figyelnének az ókori művek. Nyilván KÍVÜLRŐL az is marha jól nézne ki de egyszerűen értéktelen gagyi lenne az eredeti alkotásokhoz képest.
ez így tisztelgés a múlt előtt. és irigylésre méltó a közeg, amelynek erre igénye van.
senki nem mondja, hogy ezeknek a házaknak az értéke azonos az eredeti barokkéval. el vagy tévedve. a te értelmezésedben egy neo-akármi is értéktelen gagyi, pl a nemzeti múzeum is mekkora gagyi, hisz nem is a görögök építették.
Gyűjtsünk aláírást a Dunaparti palotasor visszaépítésért és az Interkontinentál (vs rendörség) lebontásáért!
nem világos hova tűnt a Stazi épülete, a rekonstruált városképen (2005), nekem oda el kellene mennem, és visszaszereznem egy filmem, amit valószínűleg a magyar és a német titkosszolgálatok egy közös seggrepacsis üldözési társasjátékban játékban kiloptak a vágószobából...
"Ja, ja, az a rohadt üvegpiramis is milyen béna már a Louvre előtt. Meg az a rohadt nagy vastorony Párizsban - kurvára nem illett a városképbe az se..."
A számból vetted ki a szót. Tényleg azok. Köszönöm! :)
Amennyiben úgy hozta a történelem szele, hogy egy épületet az alapjaitól újjá kell építeni, arról már nem is beszélve, hogy egy új, a régi közegbe illeszkedő épületről van szó, miért ne lehetne, a mai kor anyagaiból, a mai kor követelményeinek és a régi kinézetének megfelelően újjáépíteni? Pláne, a mai, egyre szigorodú energetikai előírású világában, ahol az energia felhasználás igen lényeges szempont.
S itt igazából arról az esetről beszélünk, hogy a régi környezetbe illeszkedő új épületek. Azon meg hogy kinek mi tetszik nagyon jól el lehet vitatkozni naphosszat, de azon, hogy ezek a felhasznált építőanyagokban és szerkezetekben miért nem hasonlítanak, azon ne :) ezek az épületek a ma emberének készülnek, a ma pénzből.
Ahogy Piefke mondta hozzaszolasaban 2 nagy iranyelv van, az egyik vegleten a nemetek, a masikon az olaszok, szerintem a megoldast mint altalaban valahol a 2 kozott kene keresni.
Nem okoskodtam csak elmondtam a velemenyemet, feltelezem erre talaltak ki a blogban a hozzaszolast.
Ezek az epuletek a funkciojukon tul nem csekely muveszeti ertekkel birnak, egy barokk palotan evtizedekig dolgoztak komuveseken kivul szobraszok,festok, amit szerintem most magasrol leszartak.
Miert nem ontik ki gipszbol a Miloi Venusz jobb alkarjat, vagy betonbol a Sfinx orrat? elvegre azok is valamikor megvoltak.
Az, hogy serult epuletet eredeti tehnologiaval felujitsanak, nem ordongosseg, sem az, hogy a meglevo varoskepbe simulo modern epuletet tervezzenek, csak mindketto sokkal tobb munkat igenyel, de erteket csak igy lehet teremteni, persze manapsag ez mar egyre kevesbe szempont, inkabb a profit meg a parasztvakitas :(
Arra meg kiváncsi lennék a drezdai épület kapcsán, hol van a profit,az közpénzből lett megépítve,ha jól láttam nem is lehet bemenni csak úgy,tehát szerintem el vagy tévedve.
Arra meg kiváncsi lennék a drezdai épület kapcsán, hol van a profit,az közpénzből lett megépítve,ha jól láttam nem is lehet bemenni csak úgy,tehát szerintem el vagy tévedve.
hogy hol a profit? pl a sok ezer turistaban akik szajtatva fenykepezkednek a "patinas" epuletek elott
a kommentedet vegigolvasva ugy tunik, hogy neked az epiteszet non plus ultraja egy karbonszalas jurta volna gore-tex ponyvaval mondjuk a Hosok-tere kozepen, klasszikus forma otvozve a legmodernebb anyaghasznalattal
reszemrol a tema lezarva, mert ebbol mar aligha lesz konstruktiv vita kettonk kozt
Ja és érdemes elmenni Drezdába a képek helyszínétől nem messze a folyó parton lehet jó lángost venni,meg thüringiai kolbászt.
Én ellene vagyok az ilyen megoldásoknak, mint amit a poszt taglal. Azaz többnyire ellene vagyok mert úgy vélem hogy bizonyos esetekben indokolható a visszaépítés és egy kis hazugság, kézzelfogható történelmi-építészeti emlékekben szegény területeken belefér egy egykor volt szép gótikus udvarház vagy barokk kápolna visszaépítése ezt még aláírom. De komplett városrészek megidézése ilyen formábban indokolatlan és gagyi.
A Nemzeti Múzeummal nem említhetőek egy lapon a rissz-rossz pesti bérházak, ahogy a neorenenszánsz Akadémia is értékes épület de a 762. neoreneszánsz homlokzatú leonardo utcai bérház már messze nem az.