Végig a főutcán I. rész

2009.08.14. 19:16

Érdekes, hogy még nem írtam poszot a főutca-projektről. Ez teljesen véletlenül alakult így, pedig személy szerint egy nagyon pozitív és jelentős dolognak tartom. Sajnos elég szomorú, hogy többnyire csak annyit lehetett hallani az egészből különböző fórumokon, hogy "ez a szemét polgármester kizárja az autósokat, aztán majd csodálkozni fog ha meghal a belváros". Akik így gondolkodnak nyilván sosem jártak még külföldi nagyvárosban, azért hiszik, hogy mindenki autóval jár, és a pesti belváros él... Nyilvánvaló okokból az indexen is csak annyit lehetett olvasni, hogy "ostromállapot van a belvárosban". Ez is rendkívül meglepő, felújításkor...

Az Egyetem tér látványterve. Rajz: Zöldi Péter  kép forrása

Elöljáróban még annyit, hogy ez egy keverék poszt, sok bloggernek "elveszem a kenyerét", remélem, nem fognak neheztelni miatta. Mikor végigmentem a Kálvintól az Erzsébet térig, akkor gondoltam arra, hogy nem csak magát a közertületi munkákat fényképezem le, hanem megnézem, milyen kihasználatlan, illetve "szép" helyek esnek a projektterületbe. Biztos lesz olyan, amit mindenki ismer, és olyan is, amit kevésbé...

És kik a tervezők? A városépítészeti munkát az M-Teampannon kft. (vezető: Koszorú Lajos), a környezettervezést az s73 tervezőiroda végzi (vezető: Balogh Péter István)

Tehát, indulás a Kálvin térről!:

A Kecskeméti utca 2009. augusztus 14-én. Itt már eléggé előrehaladtak a munkálatokkal. Érdemes megfigyelni a favédő lemezeket. A struktúra is kezd kialakulni: egy forgalmi sáv lesz, nyilván a célforgalom számára (az autóstársadalom jelentős része emiatt kapott gutaütést). A képen az is látszik, hogy az utca faállománya se nem egységes, se nem szép: vannak idősebb és fiatalabb, és elég betegnek látszó vadgesztenyék (Aesculus hippocastanum), de bálványfa (Ailanthus altissima) is látszik.

 Korábban sok gondot okozott, hogy nagyon vékony 3-4 cm vastag kőlapokat alkalmaztak, ami persze eltörött (főleg a Király utcában, ahol az építkezések miatt hatalmas teherautók jártak az utcában, és amúgyis rosszul volt tömörítve az aljzat). Itt vastagabb 7-10 cm-es anyagokat fognak használni, és a lapok is kisebbek.

A járdát mészkő, a forgalmi-és prakolósávot a Kecskeméti utcában gránit borítja. Nagyon szépen néz ki tényleg, de a mészkő nem fog csúszni nedves időben? A Móriczon is ilyen kő van, ott elég nagy a balesetveszély...

A mellékutcák, mint a képen látható Bástya és Képíró utca utca faltól falig gránitburkolatot kapott.

Azok az utcák, ahol lesz gépkocsiforgalom, a Kecskeméti utcaihoz hasonló lesz az anyagkiosztás.

"Illeszkedési problámák" I. a Szerb és a Veres Pálné utca sarka. Utóbbi utcát nemrég újították fel, ilyen műkőlapok vannak az "új" Váci utcában is.

A régi pest egyik emléke: az egykori Klarissza-zárda az Egyetem tér-Szerb utca sarkán. Kihasználatlanul...

Az ELTE központi épülete is végre méltóbb környezetbe kerül. Nem ártana egy kupolahelyreállítással egybekötött felújítás. Szobros körökből úgy értesültem, hogy a téren fogják felállítani Szmrecsányi Boldizsár új alkotását, egy kéz-vagy egy lábfejet, már nem emlékszem. Mindenesetre ő alkotta a Rollerező fiú szobrát a Váci utcában.

Az Egyetemi templom (Mayerhoffer András, 1722-1742) a kalocsai székesegyház "ikertestvére" és a Nagyszeminárium. Utóbbi-én is csak képről láttam sajnos-egy hatalmas barokk könyvtártermet rejt. Érthető, hogy az épületkorátozottan látogatható, de talán érdemes lenne bemutatni a nagyközönség előtt.

A Henszlmann Imre utca a Károlyi kertnél. A járdának olyan a burkolata, mint a kerítés egyes elemeinek...

A Károlyi Mihály utca a Károlyi Palotával (Anton Pius Riegl és Hofrichter József, 1832.). Az épületet pár áve újították fel, de mát tiszta korom. Érdemes megfigyelni, hogy jó széles járda lesz előtte. A földszinten úgyis étterem működik, milyen jó lenne egy irodalmi terasz, mondjuk...

Az Ybl-palota (Ybl Miklós, 1860-1867) és a "Centál" (Quittner Zsigmond, 1887). A két épület végre kiszabadul a "városi autópálya" forgalmából. Mindkét épületben kávéház, illetve étterem működik, gondolom hamarosan teraszok lesznek az utcán.

A Ferenciek tere, a főváros (egyik) szégyene. Felújítására a második és a harmadik ütemben kerül sor, betömik az alagutat, és teljesen megváltoztatják a forgalmi rendet (BDZSH, lehet, hogy meglesz az "elveszett főtér"?).

A Király-bazár épülete . Jelenleg gyrosos, és használtruha boltok "paradicsoma", de itt van a "Kamra" színház is. Ez is a "ha felújítanák, milyen szép lenne" kategóriájú épület. Az udvar nagyon hangulatos-lenne, esetleg le is lehetne fedni. A képen látszik, hogy a hatvanas évek "modernizálása" a félemeletet sem kímélte: elfeketedett kőlapok és undorító nyílászárók mutatják, milyen volt akkoriban a divat.

A város egyik legpatinásabb étterme (nem, tényleg nem látszik). Szerencsétlen Kárpátia jelenleg egy alagút felhajója mellett van. Ráadásul egy-két éve olyan burkolat került a térre, ami még egy balkáni benzinkúton is nagyon égő lenne...

Az emlegetett borzalom...

Ha valaki bemegy az étterem bejárata mellett a "Ferencziek bazárába", érdekes világba csöppen: egy T alakú udvar, gangok nélkül. Jónéhány üzlet üres, és mindenhol autók parkolnak, de egy-két helyen katolikus könyvesboltok és kegytárgyárusok működnek. Jól látszik, hogy nincs a legjobb állapotban, pedig olyan szépen meg lehetne csinálni: igazán hangulatos lenne autók nélkül, és ki kéne kötni, hogy csak könyvesboltok (esetleg régiségboltok) lehetnek itt. A város egyik legjobb helye lehetne.

A poszt csak ideáig tart, mivel elég sok a kép. Úgy tervezem, hogy a második poszt a Ferenciek terétől az Erzsébet térig, a harmadik a körútig tart majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://taj-kert.blog.hu/api/trackback/id/tr251309836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jó a poszt, a napokban jártunk erre mi is, ugyanezeken tűnődve.

A Ferenciek terén lévő burkolat pedig szerintem nem borzalmas...hanem egyenesen gusztustalan!
Hát, a travertin rohadtul fog csúszni! Két napja sétáltunk mi is arra, és pont ez volt a második megjegyzésem nekem is. Az első pedig, hogy néhol nem megfelelő a burkolat lejtése... Konkrétan "dimbes-dombosnak" láttam a járdát néhol, nagyon "eredetien" hullámzik (ha jól emlékszem a Károlyi palota közelében). Bár munkásokat ha láttunk úgy 5-6 óra tájékán azok is már csak ültek és cigiztek a kövek mellett, és arról se lennék meggyőződve, hogy ismerik a vízszintes, vagy az egyenletes lejtés fogalmát. Vagyis a víz marad is majd néhol, hogy a gyerekek maximálisan ki tudják élvezni a tél adta örömöket... de ne legyen igazam!
Viszont, nagyon szép lesz!!! :) nekem már most tetszik. És bár olyan lesz, mint egy korcsolyapálya, de milyen csodaszépek ezek a hatalmas édesvízi mészkő és gránit tömbök. És tényleg gyönyörűek a környező épületek, vagyis megérdemlik ezt a burkolat kialakítást!
@retekblog: igen, asszem' elsőévesek voltunk, mikor lerakták ezt a burkolatot. Pont akkor volt "anyagtan" tantárgyunk. Nevettünk rajta-bár nem mulatságos...
@*Anna: ez a travertin még okozhat kellemetlen "meglepetéseket". Azért az idézőjel, mert ugyanez történt a Móriczon. Ott homokkal érdesítették a felszínt, hogy ne csússzon annyira. Egyébként tényleg nagyon szép (lesz) a burkolat. Ami még nagyon jó, hogy hatalmas területen dolgoznak egyszerre, egy óriási rész kap egységes arculatot. A következő posztban tervezek írni arról, hogy hogy illeszkedik a már meglévő egyéb burkolatokhoz.
Tetszik a blogod, mint pesti lány érdeklődve olvasgatlak mindig. :)
örülök, hogy ilyen optimista vagy az aluljáró bontásával kapcsolatban, mint második ütem, de azt csiripelták a madarak, hogy már önmagában a bontásnak a nagy ára miatt került ki az első ütemből ez a rész....
@mestska:

jaj, egyébként meg nagyon klassz poszt, kíváncsian várom az illeszkedésről szóló következőt.
szerintem mi egész tisztességeset írtunk a témában :)

ami szomorú, hogy úgy néz ki, nem lesznek kortársi kandeláberek.

a bástya utca baromi jó. eddig utáltam (valszeg a suli miatt :), de most baromi jó.

aluljáróilag, nekünk azt mondta a cselovszki, hogy eleve úgy lett tervezve és kivitelezve is, hogy könnyen K-NY irányúvá alakítható legyen. hogy ez pontosan mit jelent azt nem tudom, de bdzsh is látott már nagyon sok szép képet a teljesen gyalogos, zöld ferenciek teréről, aztán meg...

@mestska: nem a nagy ára miatt, hanem mert a ferenciek tere fővárosi projekt, ráadásul az átépítésével meg kell várni a márc15 rendezését meg még ki tudja mit.
BUMM, elveszett a kommentem :)

lényeg ami lényeg, a Bástya utca baromi jó, pedig régen utáltam (biztos a suli miatt :), de most baromi jó.

a tájékoztatás valóban béna 5ker részéről, ezért is kerestük meg mi annó a főépítészt, hogy mi a tök van.
@solaitid: BUMM, előjött! de akkor már legyen három. bocs :)
Egy két megjegyzés:
"Akik így gondolkodnak nyilván sosem jártak még külföldi nagyvárosban, azért hiszik, hogy mindenki autóval jár, és a pesti belváros él" - Győrben s Sopronban is "ki vannak tiltva az autók" (ebben nem vagyok biztos, csak így tűnik) s lám él a város, és milyen csudaszép városok! Mindenhol macskakő van, van ahol még aszfalt. Autót emlékeim szerint alig láttam.

a hatodik képen a narancs ház mellet van egy lyuk, az mi? :)

"A régi pest egyik emléke: az egykori Klarissza-zárda az Egyetem tér-Szerb utca sarkán. Kihasználatlanul..." - elvileg az ELTE rektoriság működik benne.

a T udvar jó :) a ferenciek tere meg hát igen, nekem az egyetemi könyvtár sárga színe sem tetszik, olyan "mű"
@Sadia: Győrből nincsenek kitiltva, csak vannak kizárólag gyalogosforgalmú "utak", de pl a Baros utcán - fő sétálóutca-, ha jól emlékszem egy helyen konkrétan átvághatnak az autók... Viszont a példa abszolút korrekt olyan értelemben, mely tényleg megoldható lenne Budapesten is, hogy legyenek utcák, sőt utcahálózatok, amik csak a gyalogosokéi, avagy csak a tűzoltók/... mehetnének be. És igen, ETTŐL ÉL a belváros!!!
cselovszkiék kapják be! fingjuk sincs a jövőről, csak a közpénzt szórják! ma se tuggya senki mi a tök van... - hogy klasszkust idézzek.
hű, látom érkezett egy-két komment, míg a Pilisben voltam...
@solaitid: ja, jó az a posztotok, olvastam:) Azt is, hogy könnyen "megfordítható" az aluljáró iránya... ez már akkor fura volt egy kicsit. Igen, ez a főv-kerület fennhatóság eléggé késlelteti a dolgokat...
@Sadia: igen, én is azt mondom, hogy ezek a városok milyen jók. Mire ezt olvasod már fennt lesz a poszt a győri főtérről (egy napra lejöttem a hegyről:).
Én a kihasználatlanul szót nem úgy értettem, hogy üres, hanem, hogy nem hozzák ki az épületből azt, amit lehetne (egyszer-kétszer voltam bennt, igazán szép lenne, kár így elzárni).
A hetedik képen a lyuk, egy ici-pici foghíjtelek:)
a ferenciek tere, mint mo. fővárosának főtere? Hm.
rozsnyó főtere kb. ekkora. lehet, hogy nagyobb.
ha itt lenne a "főtér" az átmenőt hová irányítanák? a föld alá?
épkézláb ötletem nincs, de min. deák méretű főtér lenne használható. nem?
@vero: meddig tart a Ferenciek tere? A Párisi udvart is oda számozzák (10-es szám), és a Klotild-paloták előtti rész is oda tartozik. Az már elég impozáns méret, nem is beszélve az ott lévő épületek kialakításáról. Az alagutat úgy építenék át, hogy az irány "megfordul" (ez tényleg elég furcsán hangzik), vagyis a Kossuth utca felé lenne alagút, és a téren forgalommentessé válna. Az Irányi utca forgalmát a Reáltanoda-Szép utca felé vezetnék el.
@vero: a deák tér a város talán egyik legkisebb tere :)
@solaitid: de milyen tér a Deák tér? Nincsenek is térfalai. Csak úgy "lebeg"
@solaitid: lehet hogy nem is igazi tér, de ott van tér. egy picit szellősebb a környék.
@aesculus: nem tudom elképzelni, ha lesz majd egy skicc, talán.
Főtér? Mint Bártfa főtere?