A minap kiderült, hogy a 4D című tájépítészeti folyóirat 2007/1-es számában megjelent a témában egy cikk a térről, "Térönéletrajz- egy tér identitás-változásai" címmel. Szerzője Eplényi Anna. A cikk hasonló tartalmú, de a poszt ettől függetlenül készült, csak az ötletadó ugyanaz a személy, amit ezúton is köszönök.

 

 

A Városliget szélén, a mai Dózsa György úton valóságos történelmi dráma játszódott le. Talán nincs még egy olyan hely, az országban, ahol XX. századi történelmünk szinte minden szakasza ennyire markánsan megjelent volna, mint itt.

 

Nyitány: Heinrich Nebbien platán-rondója.

A Városliget (amiről természetesen majd egész poszt-sorozat lesz egyszer) rendezése akkor vett nagyobb lendületet, mikor József nádor kezdeményezésére 1808-ban létrejött a legendás Szépítő Bizottmány. Ez a szervezet keztett el foglalkozni a Városligettel is, és tervpályázatot írt ki a rendezésre, amit Heinrich Nebbien német kertépítész nyert meg. Nagyszabású tervei csak részben valósultak meg (ígérem, hogy lesz poszt a Liget történetéről), ezek közé tartozott a Városligeti fasor végében álló platán-rondó.

A rondó fele még ma is megvan a "Vaskefe" mögött.

A ligetben természetesen sok minden változott a XX. század elejére, de a Dózsa György (akkor Aréna) út környéke kevésbe.

1. Felvonás: a Tanácsköztársaság

Az 1919. március 21-e és augusztus 1-e között fennálló tanácskormány valóságos "népligetté" tette az addig inkább a felsőbb körök körében népszerű Városligetet (a népliget valóban a Népliget volt): a közismert Hősök terei átalakítás mellett, ami a háború utáni első május elsején történt, államosították a vendélgátóhelyeket, felvonulásokat rendeztek és felmérték a faállományt-fűtőanyagellátási-célból.

2. Felvonás: a Horthy-korszak

A Tanácsköztársaság egykori "fészkében" kezték el építeni a köztudatban Regnum Marianum néven szereplő Magna Domina Hungarorum templomot (Magyarország Nagyasszonya, a közismert nevét az építkezést a kezdeményező egyesületről kapta).. A helyszín a Damjanich utca tengelyében volt, a rondóhoz akkor még nem nyúltak. A tervező Kotsis Iván volt, aki többek között a fehérvári városháza példaszerű bővítését és a tihanyi kutatóintézetet is alkotta (műveinek listája) A munkálatok 1925-ben kezdődtek, de csak 1931 június 14-én történt a felszentelés.

A templom a harmincas éveken. Mintája a jeruzsálemi Szent Sír bazilika volt. Jól látszik, hogy az épület körül, az út mellett még állnak a fák. A toronynak csak az alját építették meg. Itt látható az eredeti terv. Forrás

3. Felvonás: Rákosi korszak

A magát a Tanácsköztáraság követőjének valló Rákosi-rendszer nem tűrhette a "Regnumot" (sem). 1951-ben megkezték a Felvonulási tér kialakítását, vagyis a Városliget "visszafoglalását": kivágták a park szélén álló fákat, így a Nebbien-féle rondó felét-harmadát is. A templom sorsa is megpecsételődött: 1951 szeptember 23-án felrobbantották (!). A hívők ezt élőlánccal próbálták megakadályozni, de a tüntetést brutálisan szétverték. Még ebben az évben a rondó helyén, a fasor tengelyében felállították a Szálin-szobrot és a vele egybeépített dísztribünt. A felállítást tervpályázat előzte meg, aminek nyertese Mikus Sándor volt.

A szobor, a tribün és a "felvonulók". Forrás

4. Felvonás: ötvenhat

Az ötvenhatos forradalom alatt a nép szinte első dolga volt ledönteni a gyűlölt emlékművet, aminek maradványait egészen a Blaha Lujza térig hozták. Jellemző, hogy a szobrot nem tudták teljesen ledönteni, a csizmája a talapzaton maradt-a pesti nép el is nevezte a területet "Csizma térnek". Legendássá váltak a csizmás-zászlós felvételek a boldogan integető szabadságharcosokkal:

forrás

5. felvonás: Kádár-korszak

A Sztálin szoborból Kádárék csak a tribünt tartották meg, onnak integettek a kihajtott tömegnek. Azonban ez a rendszer is felvállalta a Tanácsköztársaság "örökségét": 1969-ben, az ötvenedik évfordulón felavatták a Tanácsköztársaság-emlékművet. "Természetesen" a templom helyén. A szobrot Kis István készítette a híres Berény Róbert plakát 3d-s változataként.

 forrás: szoborlap

 

Ekkor alakult ki a tér sokáig használt formája: hétköznaponként parkoló, a szocialista ünnepeken felvonulási tér.

A Műcsarnok mellett állították fel a háború végének (akkori szóhasználattal a felszabadulásnak) huszadik évfordulójára Budapest Lenin-szobrát, Pátzay Pál alkotását. Az elvárásoknak megfelően a főalak "humanizált" volt (ennek ellenére kétszeres életnagyságú), ezt kivánta csökkenteni a fölé tornyosuló svéd vörösgránit pilon ( a mű lebontásának érdekessége, hogy a Főv. Tanács '89-ben fel akarta újítani az emlékművet, meg is rendelték a svédektől az új köveket, de közbejött a rendszerváltás. A gránit így az Apor Vilmos szobor talapzatába került...)

6. felvonás: a rendszerváltástól napjainkig

A rendszerváltás után a Tanácsköztársaság-emlékmű a szoborparkba került, Leninnel együtt. A tribünt is lebontották, a felvonulások is átalakultak: vursli és egyéb rendezvények alkalmával telt meg a tér.

1992-ben a Tanácsköztársaság-emlékmű talapzatára keresztet állítottak. Azalatt egyébként máig megvan egykori altemplom, tele törmelékkel...

 forrás: szoborlap

2004-ben, az uniós csatlakozás napján felavatták a kereszttől nem messze az azóta igen szerencsétlenül járt homokórát (lehet, hogy nem a múló idő, hanem Magyarország szimbólumának szánták?)

2006. október 23-án, a forradalom meggyalázott hatvanadik évfordulóján avatták fel az 56-os emlékművet, az i-ypszilon csoport alkotását, a Sztálin-szobor helyén, a platán-rondó közepén. Az emlékmű 2006 fémoszlopa a  tömeget kívánta jelképezni, amint felszakítja az elnyomást jelképező járdát. Az művet sok kritikta érte, főleg az ötvenhatosok részéről, szerintük az ék a szovjet csapatokat, vagy a november 4-e után felállított (és ék alakban menetelő) Munkásőrséget idézi.

 forrás: szoborlap

Az elmúlt években felújtották a Dózsa György utat, és annak közepére (vagyis a szélére) fasort ültettek, így vizuálisan már megszűnt a Felvonulási tér. A tervek szerint a tér egy része alá mélygarázs épül, a fölötte lévő részt parkosítani fogják.

A bejegyzés trackback címe:

https://taj-kert.blog.hu/api/trackback/id/tr971419499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyerekkoromban sokat jártunk ki még a szoborhoz nagymamámmal, szerettem a talpazatán "csúszdázni". Azonban ha a templom megmaradt volna, biztos vagyok benne, hogy már akkor lenyűgözött volna, nem csak most. Ki tudja, talán a torony is meg lenne már. Felrobbantani egy ilyet...nem minősítem, mert automatikusan kimoderálna a blog.hu.
Nem tudtam rájönni: mit ábrázol az első képmozaik jobb alsó darabja?
A Regnum templomról még soha nem láttam képet, köszi a cikket!
@retekblog: igen, igazán nagyszabású a terv a toronnyal. Elbeszélések szerint, mikor felrobbantották, betörtek a környéken az ablakok...
@maestro1: nem csodálom, hogy nem jöttél rá, eléggé megváltozott a kép készítésének helye-ez bizony a mai Dózsa György út. Itt a kép nagyban a FSZEK Budapest-gyűjteményben:
database.fszek.hu:2006/pic/ft.png?v=fototar&a=pic&id=000946&no=0
És itt a középen látható villamosváró Hamster honlapján:
hampage.hu/trams/sinek3/varosligeti-va.jpg
és a mai állapot:
hampage.hu/trams/dozsakorutkoze/varosligeti-va-helye.jpg
a poszt nagyon klassz, köszi!
de hogy az ötvenhatosok elítélnék a mostani emlékművet, az túlzás - inkább egy szűkebb részük; kifejezetten sikeres emlékmű szerintem, elgondolkodtató de egyértelmű, és még fogócskázni is lehet benne.

a templommal megint az a bajom, hogy minek-kinek.
@aesculus: Köszi, pedig Hamster elveszett sínes oldalait eléggé áttanulmányoztam egy időben, de erre nem emlékeztem :)
A Regnum templom egyébként nagyon emlékeztet Róma ókeresztény templomaira. Pl. <a href="http://www.jolathy.hu/components/com_joomgallery/img_originals/rma_-_2009_jlius_9-14_58/jlius_14_63/0625__aventino_-_san_giorgio_in_velabro_5_20090817_1721922194.jpg">San Giorgio in Velabro</a> vagy <a href="http://www.jolathy.hu/components/com_joomgallery/img_originals/rma_-_2009_jlius_9-14_58/jlius_13_62/0480_santa_maria_in_cosmedin_24_20090817_2001118884.jpg">Santa Maria in Cosmedin</a>. És már csak ezért is különösen szívfájdító a története...
Ú, bocs, azt hittem, lehet html formátumban linkelni.
@solaitid: A templom "Magyarország Nagyasszonya" elnevezése Máriára utal, akinek a kultusza különös jelentőségű a magyarság számára, mivel összekötő kapocs a régi, pogány vallással (lásd Babba Maria). Szóval egy ilyen templom nem messze a Hősök terétől, mely a keresztény magyar állam ezeréves fennállását hirdeti, nagyon is jó helyen állt. A világi szimbólum mellett fontos egy lelki központ is. Bár nem tudom, hogy ilyen céllal épült-e pont oda a templom, én úgy gondolom, hogy jó helyen volt, sőt, ott is kéne lennie. A templom felrobbantása pedig akár hadüzenetnek is tekinthető, melyet a kommunista rezsim az akkor rendkívüli tekintéllyel bíró egyház ellen indított - azt kell mondjam sajnos, hogy sikerrel. Azonban - ha megengeded, mint katolikus magyar reménykedek abban, hogy megérem, hogy újra templom álljon azon a helyen, minden magyar Nagyasszonyának.
@solaitid: "minek-kinek": a Regnum közösség most is működik, és egy szedett-vedett templomépülete van egy elég kieső helyen, a Zoborhegy téren Zuglóban. Tehát lenne kinek. És hogy minek? Hát kinek mi.
@solaitid: "2005-ben a Regnum Marianumnak körülbelül 2500 tagja volt." Regnum.hu
nem vagyok vallásos,de a templomállítással itt egyetértek bár a taglétszám kevésnek tűnik...és fenn is kell tartani azt a mai válságos helyzetben amikor sok az éhező az országban.De fogjatok gyűjtésbe ha gondoljátok szerintem lennének ennek a nemes ügynek pártolói..Én évtizedekig ott laktam pár utcányira úgyhogy én már egy potenciális pártoló tag vagyok,ha gondoljátok!Üdv
A cikkhez annyit fűznék hozzá.hogy többnyire szegénysorsú gyerekekkel foglalkozó katolikus mozgalom volt eredetileg,melyet a Pápa 1902-ben ismert el.Hazánkban ők is alapítói voltak a cserkészmozgalomnak.Ma annyi az éhező gyermek akinek szellemi fizikai nevelése hiányt szenved,hogy valóban létjogosultsága lenne egy nagyobb templomnak is.