A pályaudvar középcsarnoka.

A világon számos nagy, szép és rendezett pályaudvar van. A "Birodalom vásárvárosa" azonban szinte túlzásba esett: 1915-ben adták át Európa legnagyobb fejpályaudvarát, hat csarnokban 23 vágánnyal, amihez hatalmas csarnokrendszer csatlakozik. Ezt bővítették ki az egyesítés után, 1997-ben megnyitva az új, korszerűsített pályaudvar-bevásárlóközpontot.

 

Nem kispályáztak: a pályaudvar a város meghatározó eleme. Kép forrása.

Az ország közepén fekvő Lipcse, "Európa piactere" már igen korán vasúti csomóponttá vált: 1839-ben adták át a Drezdába, egy évvel később a Magdeburgon át Berlinbe vezető vonalat. Előbbi a Szász- utóbbi a Porosz Királyság kezelésében állt, két, egymás melletti pályaudvarral. Később még három nagyméretű pályaudvar készült el, a Münchenbe, Türingiába és Berlinbe induló vonatok kiszolgálására. A századfordulón elkészült a körvasút, majd elhatározták egy hatalmas, központi pályaudvar építését, aminek felét a szász, illetve a porosz királyi vasúttársaság kezelte. A pályázatot 1906-ban írták ki, amit a drezdai építészpáros, Wilhelm Lussow és Max Kühne "Fény és levegő" jeligéjű műve nyert meg. Az építkezést 1913-ban kezdték meg, és a kitört világháború ellenére, két évvel később, 1915-ben be is fejezték. Így az alig több, mint félmilliós város Európa legnagyobb, 83.640 négyzetméter alapterületű pályaudvarával rendelkezik. Természetesen a vásárvárosnak reprezentálnia kell, nem lehet(ett) a rengeteg látogatót akárhol fogadni. A második világháborúban az amerikai légierő kétszer is bombázta a pályaudvart, ennek ellenére "csak" súlyos, de helyreállítható sérüléseket szenvedett, többek között elpusztult a címlapképen látható középcsarnok tetőzete.

A pályaudvar a huszas években, a két bejárattal. Előtte a Promenadenring, Lipcse parkosított körútja. Kép forrása.

A két előcsarnok egyike, középen a bevásárlópözpont bejáratával. A két sarokban elhelyezett pavilonok (bódék) sajnos kicsit csökkentik az impozáns hatást. A kép a középcsarnokba vezető lépcsőről készült.

A földszinten található a jegypánztár és az infocentrum.

A középcsarnokba érve az embert szinte agyoncsapja a majdnem háromszáz méter hosszú tér (a pályaudvar összesen 298 méter hosszú, ebből kell levonni a két oldalsó csarnokot, ami kb tíz méter hosszú).

A csarnok alatt kialakított bevásárlóközpont. Nem vagyok nagy rajongója a plázáknak, de ez azért egy kicsit (bár csak egy kicsit) más.

A "lyukba" bekukkantva már nem nagyon különbözik bármelyik plázától. Az mindenképp pozitívum, hogy egy pályaudvar alatt, nem mondjuk egy ügető helyén épült.

A középső, vagyis az utcaszint.

Az első emeleten két nagyméretű üzlethelyiség található. Az egyikben könyvesbolt működik, a pályaudvarhoz méltóan külön vasúti részleggel (csak német villamosos könyből vagy tízet láttam).

Szerencsére a teljes belsőépítészeti kialakítás megmaradt.

Mangoba nem nagyon szoktam járni, de most betértem.

Itt kicsit más, nyolcszögmintájú az üvegtető.

...pályaudvari részletek

A pályaudvar stílusa átmeneti, elvileg szecessziós, de inkább már art deco.

...egy ív a hatból...

...egy csarnok a hatból...

...ipari katedrális...

A hatodik csarnokot már az építéskor úgy alakították ki, hogy itt lejáratot lehet kialakítani,egy későbbi, belváros alatt vezetendő vasúthoz. Ez most építik, a főtéren át fog vezetni a déli Bayerischer Bahnhofig.

A középcsarnokból nyíló két kijárat egyike.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://taj-kert.blog.hu/api/trackback/id/tr782412660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Annyira nem voltam oda a németekért, de a blogodat olvasgatva kezd változni a dolog... :)
nagyon szép az egész
Ilyenkor szeretek ember lenni. Magnificent.
Én a 80-as évek elején (DDR) jártam ott. Döbbenetes volt! Egy normál méretű csapóajtón kellett bemenni a csarnokba. Beléptem és hirtelem megláttam azt a hatalmas teret, szinte elakadt a lélegzetem! Egy akkora bolthajtás alatt, mint a Keleti pu, két sín volt.
Akkor még nem volt ilyen 'pláza' jellegű.
Nem nagyon tudok mit hozzáfűzni...
Volt szerencsém élőben látni. Lipcse nem nagy durranás, de ez a pályaudvar tényleg jó. Sok pályaudvart átépítettek így ("plázásítottak"), nagyon bejött nekik a dolog.
ottjártamkor/ottdolgoztamkor német főnököm váltig állította, azért ilyen a pu., mert a bajorok és az északiai, poroszok vagy kik, nem voltak hajlandóak közös pályaudvart csinálni, emiatt minden megdupláztak, minden kétszer akkora, kvázi két normál pu.-t olvasztottak össze. ez a különböző "német" népek mai napig egymás iránt érzett rokonszenvét alapul véve még ráadásul hihető is. Bár nem biztos, hogy így volt.
Öröm olvasni a posztjaidat, pláne hogy már Lipcsét is sikerül felfedezned. :-) De amint látom, szintén fogékony vagy a kötöttpályás közlekedés iránt... épp ezért egy ilyen látásmóddal nagyon jó posztot tudnál szentelni mindkét város villamosmúzeumának, de a helyedben Moritzburg-ba is kivonatoznék... persze szigorúan akkor, ha épp jár a Traditionszug... ;-)
@záporjózsi:

Igazából plázásítás nélkül tudna egy vasútállomás kulturált hely lenni, de erre mi nem vagyunk képesek, a sokszázmillió forintos beruházásokat is hagyjuk lepusztulni, nem vigyázunk rá.
Az 1980-as években kétszer is voltam itt, akkor nem tűnt fel, hogy mekkora! Habár, nem is nagyon figyeltem, éppen más érdekelt s városból: hol van egy söröző! ;)
Hát igen. Lipcse amúgy nem egy olyan nagy attrakció, (Drezda köröket ver rá) de a pályaudvara lenyűgöző.
Amúgy szinte minden nagyobb német városnak "plázásítva" van a főpályaudvara, nem is olyan kihaltak, mint itthon.
@mestska: Könnyebb vigyázni rá, ha a nép amúgy is oda jár. Könnyebb letetetni az autót, ha nem arról van szó, hogy bevásárolni vagy vásárolgatni még külön el is kell menni. A vasutat úgy tudod integrálni a mindennapi életbe, hogy egy jelentős részét oda viszed. A németek ezt felismerték és nem féltek megcsinálni.
Én 2004-ben voltam ott, és pont ugyanígy nézett ki. Jól mehet a plázának. :)
@megvagy hadnagy: erre van is kifejezésük: porosz-szász vasútháború (preußisch-sächsicher Eisenbahnkrieg). két állam vasútja indult-érkezett ugyanoda, így ellenérdekeltek voltak... én úgy tudom, hogy az állomás közepén volt egy vonal, a porosz, meg a szász peronőr csak addig mehetett.
amikor először ott jártam, vártam, hogy jön a herr berg, és megkérdi: "wie war die reise?" (gimn. 1, o. német nyelvkönyv 1. lecke). de nem jött. így nem mentem a liviastraße 4-be...
1999-ben egy sikeres, de fárasztó tárgyalás után barangolva fedeztem fel a remek épületkomplexust. Vacsoráztam, vásároltam, bámészkodtam, reméltem, hogy a mi Keletink is ilyenné lesz.

Úgy tűnik, tévedtem.
@Rá Dios: épületkomplexumot kellett volna írnom, persze.
A komplexust vittem is hoztam is, mindig velem van, ha nagy nemzetekhez utazom.:-)
Hát igen. Erre lehetett számítani. A németek újra talpra állnak. A napokban mondtam valakinek, hogy Németország újra az európai kultúra központja lesz erre ő kijavított: már most az. Berlinnek mára 5 operája van.
én Németországban találkoztam először azzal a megoldással, hogy a pályaudvarok egyben bevásárlócentrumok is. Minden német városban a (fő)pályaudvar a város központi része, ahol még akkor is mehet vásárolni az ember, ha minden más bolt a városban már zárva (este 5 után, vagy vasárnap, ...). A pu.-ok mellett bicikliparkolók és rendezett kép várja az odalátogatókat.

Érdemes megnézni Budapesten, hogy néz ki a keleti pu. Kerepesi vagy Thököly úti oldala vagy a Nyugati pu. Váci úti oldala. Életveszélyes (több szempontból is), füstös, húgyszagú, stb
megjegyezném, hogy a pu.-i üzletek alatt nagyrészt élelmiszer-, drogéria, hírlap/könyves,- és ajándékboltokat valamint (gyors)éttermeket kell érteni és nem ruhanemű boltokat.
@safranek: Én is így jártam, akkoriban voltam ott én is, és annyi maradt meg bennem, hogy talamas.

Pedig amikor a Keletiből megérkeztem Drezdába, már akkor tátva maradt a szám.

Azóta bejártam Németország mindne nagyobb pályaudvarát, de Lipcséhez foghatóval azúta sem találkoztam.