A "visszakapott város": Budapest, Március 15. tér
2011.03.15. 07:00
A felújított tér. Kép forrása.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy kisebb csoda történt a pesti belvárosban: a korábban elhanyagolt, lepusztult Március 15. téret mintha kicserélték volna. A munkák még nem fejeződtek be teljesen, azonban a városnak pár nap elég volt, hogy "belakja" az új teret. A munkálatok 2009 végén kezdődtek, a Város-Teampannon (vezető tervező: Koszorú Lajos) tervei alapján. Mára megszűnőben van az a "pazarlás", ahogy a terekben szűkölködő Budapest bánt legértékesebb belvárosi részeivel. A tér ugyanis korábban így nézett ki:
A munkák kezdete előtt egy posztban már bemutatásra került az akkori állapot, és a tér (igen mozgalmas) kialakulása. Így most már csak a mai állapotra kell koncentrálni.
Ha majd megnőnek a fák, ilyen lesz a tér. Jobb oldalon a Piarista-tömb előtti terasz, középen a "fősétány", balra a nagy gyepfelület. A templom előtt a "középkori" kert. Forrás.
A századfordulón teljesen átrendezték a környéket: ahol korábban tér volt, ott felépült a Piarista-tömb, ahol meg épületek álltak, ott kialakították a mai teret. Az akkori városépítészeti koncepció szerint ez az átjáró "hosszabbította" meg a Kígyó utcát a Duna felé. Itt korábban gépkocsiforgalom volt (innen lehetett visszakanyarodni a híd felé). Most helyreállt a rend: a Ferenciek terétől pár perc alatt el lehet sétálni a folyóhoz.
Ez az épületegyüttes kissé túlméretezett, és nem is építészeti remekmű, viszont ennek az átjárónak nagyon jó a hangulata!
Az átjáró után feltárul a tér és az Erzsébet-híd látványa.
A Belvárosi templom mellett még a felújítás előtt felállították Szent Kinga és Szent Hedvig szobrait. Ezek a "neohistorizáló" alkotások az egyébként teljesen kortárs koncepcióban új szerepet kaptak: a "templomkert" bejáratát őrzik.
A templom mellett egy "középkori kolostorkertet" alakítottak ki-mai formában (bár direkt nem néztem meg a tervezői koncepciót, kíváncsi vagyok, mennyire "jön át"). Az akkori kertek növényei itt mind megtalálhatók: rózsa (Rosa sp.), bazsalikom (Occinum basalicum), rozmaring (Rosmarinus officinalis).
lefolyó...
A templom szentélye és a piarista épület közötti részt egy (szintén historizáló) ráccsal zárták le. A századfordulós átépítések egyik hibája (a középkori Pest leradírozása mellett...) ez a helyzet: az egyik legszebb gótikus templomunk beszorult egy hídfeljáró és egy neobarokk épület közé... (A LEGENDÁKKAL ELLENTÉTBEN A TEMPLOMOT NEM TOLTÁK ARRÉBB!!!)
A bekerítéssel lehetőség nyílt egy rendezettebb templomkert kialakítására. A jobb oldalon látható korlát helyén egy lépcső vezetett le, ezt lebontották a munkák során, így zártabb (zárható) lett a templom mögötti rész, ami korábban egy "közbiztonsági árnyék" volt.
A kis kitérő után vissza a térre: a "nagy barna" a gyepfelület, a fűmagokat már elvetették. A tér közepén húzódik a sétálótengely, nagy kandeláberekkel hangsúlyozva.
A főutca-projektből ismerős burkolat és csatornafedlap a templom előtt. Megtörni látszik az a hagyomány, hogy a pesti közterület-felújításkor az éppen legolcsóbb színes viacolort rakják le.
Pad a templom előtt.
"Háttámláján" tájékoztató a templom építészeti periódusairól.
Lassan elkészül a Piarista tömb felújítása. Az épület inkább nagy, mint szép. Tervezője Hültl Dezső, aki a rend "háziépítésze" volt, több hasonló "épülettestvér" van szerte az országban.
Ezeket nehéz überelni: forgatható fémszékek. Sokat kellett várni, hogy le lehessen fényképezni, viszont a nagy kapkodásban elfelejtettem kipróbálni. De kényelmesnek tűnnek.
Érdemes figyelni a lábunk elé is: a térre ugyanis "belekarcolták" a Dunát, a (világörökségi címre pályázó ) Limes részeit megörökítve. Így eljuthatunk Cuccinumból (Újlak/Ilok), Aquincumon és Ulcisián át egészen az osztrák területen lévő Carnuntumig (amiről majd szintén lesz egyszer egy poszt).
Ilyenkor csupán egy kérdést lehet feltenni: tulajdonképpen miért kellett 2011-ig várni, hogy így nézzen ki a tér?
A fősétány mentén húzódó padsor.
Contra Aquincum romjait befedték, ezen a nyíláson lehet bekukkantani. A felújítás egyetlen nagyobb hibája, hogy nem lehet lemenni. Lehet, hogy később lent ki lehet alakítani egy múzeumot. Végülis mégiscsak ott "született" Pest.
A felújítás során az eredeti növényállományt nagyrészt meghagyták. Ahogy a képen látható feketenyárat (Populus nigra) is. Azt mondják, a nyárfák "gyorsan nőnek, korán halnak", és ez sincs a legjobb állapotban. De addig legalább védelmet nyújt a most ültetett csemetéknek.
Ez az ezüstfa (Elaeagnus angustifolia) is megmeredt, sőt dizájnos fém kazettát is kapott. Mögötte sűrűn egymás mellé ültetett tölgyek (Quercus sp.).
Nem lehet nem betenni Pest egyetlen megmaradt barokk világi épületét: az "ittfelejtett" Péterffy-palotát. Most még elég kopottas, nem úgy mint a mellette lévő szecessziós épület:
Az épület a legutóbbi időkig rossz állapotban volt (ha jól emlékszem üresen is állt). Most butikhotel lesz benne.
Alig hihető, hogy itt két éve még gépkocsiközlekedés volt. Nem csak ezt szüntették meg, de a terepviszonyokat is átalakították: az épület elé egy rámpát építettek, és a földszinten nagyméretű üzletteret alakítottak ki. Ide nyilván "vendéglátóipari egység" kerül majd, terasszal. Ami persze akkor lesz még kellemesebb, ha megnőnek a fák.
Kilátás a Petőfi tér felé.
A terasz és a fősétány közötti összeköttetés. Nem tudom, hogy a lépőkövek közötti gyepet nem fogják-e letaposni...
Mindenesetre itt is érdemes figyelni: két lépés között Pannonia történelmével ismerkedhetünk-Contra Aquincum romjai fölött.
Tar István kútja szerencsére a téren maradt. Ez szerintem nem a végleges helyszín. A templom mellett van egy "kútféleség", lehet, hogy oda kerül?
A Duna-parton is történek változások: megszakítatlan járdán lehet átmenni a híd alatt, és a "BMX-banditák" is örülhetnek: kaptak kerékpárutat.
A tértől pár méterre áll "A" Petőfi-szobor. Előtte igazi "street art": gyerekek nemzeti zászlói. A szobor előtti térrészt felújították-itt "kezdődik" a már említett Limes, de a Duna-korzóra is ráférne lassan egy alapos felújítás.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Harminc négyzetméter Európa Petőfi lábánál 2011.03.15. 12:22:07
Trackback: Petőfi Sándor - FÖLTÁMADOTT A TENGER… 2011.03.15. 09:58:55
Trackback: Pilvax Oxigén Bár 2011.03.15. 07:43:25
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Amúgy jó poszt, én utoljára akkor jártam arra, amikor még fel volt túrva, nagyon szép lett!
Egy kicsit szkeptikus vagyok ezekkel a felújításokkal.
Kár, hogy a gördeszkások hamar tönkreteszik a kőlapokat és a világos felületek is hívogatóak a sok ökör firkálónak, a padsor sem sokáig marad ilyen klassz.
Hacsak nincs térfigyelő kamera itt is, akkor talán van esély, az a sok pénz nem ment ki az ablakon.
Jó a poszt,tetszett.
És még egyszer: nincs itt semmi szánalmas. Az a pár koszlott, körbehugyozott kődarab volt szánalmas, mint ahogy pl a Flóriánnál is elég gáz az egész.
Gyönyörű a Nagyboldogasszony templom, Pest legrégebbi épülete, és remélem méltó módon felújítják.
Utána már csak az Erzsébet hidat kellene eredeti pompájában visszaépíteni, és akkor talán Budapest újra a Duna Királynője lehet.
Szép lett a tér, de valahol azt hallottam, hogy építési teleknek van bejegyezve a földhivatalnál a Piaristák és a Duna közti terület, igaz ez?
Nem vagyok fővárosi, így az eredeti állapotot én már el is felejtettem, de arra emlékeztem, hogy én még parkoltam ott ahol most emberek üldögélnek.
A lefedést nem tudom megítélni, hogy jó-e (mondjuk ha le lehetne menni megnézni egy kis kiállítótérbe (szigorúan zárhatóan, őrrel, stb.) még jobb lehetne, hátha ez a terv a jövőben.
Viszont a bevilágító íves teteje adja magát egy rámpának, amit tegnap már "használtak" is bringások. Ezzel alapvetően nem lenne bajom, úgy jó egy tér ha használja a közönség, csak kár, hogy nálunk ez úgy működik, hogy először pár bringás, aztán deszkás, görkoris, aztán a haver graffitisek, utána a cimbik, akik csak úgy ott vannak a másfélliteres előre bekevert VBK-val, majd már csak ők vannak, mert normális pihenni szándékozó ember erre nem kíváncsi és az egész 2 év alatt le is van lakva.
Ünnepelt már az ország sok szép új modern teret, most meglehet őket nézni.
Ha ezekre nem figyelnek, akkor megette a fene az egészet... 8-(
A lépőkövek közötti gyep kitaposását előre borítékolhatjuk; az majd később is ilyen barna színű felszín lesz. A tölgyek ültetése izgalmas kérdés - mennyire fogják bírni a városi környezetet, mennyire lesznek útban a nagytermetű fák a dunai panorámára vágyó "vendéglátóipari egységeknek" stb.
A romok ilyen szintű elzárásáért tőlem is egy nagy feketepont. Nem igaz, hogy nem lehetett volna ennél láthatóbb megoldással lefedni - járható üveg stb.
Úgy összességében tényleg már régen szükséges lett volna a Duna-korzó továbbvitele vagy lezárása. Hogy a 2*3 sávos sztráda mellé mennyire lesz népszerű kiülni, azt majd eldönti a jövő.
VV Szandika is olvassa a blogot:))
Ezek szerint az még nem jutott eszedbe, hogy tisztán/rendben kellene inkább tartani?
m.blog.hu/ta/taj-kert/image/Etyek-Belv%C3%A1ros%20072.jpg
Ez egy halom ronda kő. A régészeken és történészeken kívül a kutyát nem érdekli, és az égvilágon semmi keresnivalója nincs Budapest egy kiváló adottságú terén. Lefedni a legjobb megoldás: így nem zavarja az embert a tér élvezetében, és nincs kitéve az emberek és az időjárás rongáló hatásának. Mert jó-jó, mégiscsak több, mint 1000 éves kőhalom, meg kell őrizni. De mutogatni teljesen felesleges.
Na magadból indulj ki! Ráadásul én egészen pontosan emlékszem arra, hogy ez a tér hogy nézett ki, akkor, amikor rendben volt tartva.
hu.wikipedia.org/wiki/Contra-Aquincum
Ez azért jó, mert a konzervatívok meg bizonyára ki vannak akadva, hogy nem szecessziós öntöttvas lámpák meg padok kerültek a térre :D
Mennyi példát akarsz? Te nem Bp-en élsz?
Gödör, Allée környéke, Petőfi Sándor uca, Szabadság-tér, bármelyik új villamos megálló (pl Kálvin-tér), Az első éjjel összafirkálják, a második szezonban már nem működnek a szökőkutak, a gördeszkások összatördelik a díszköveket etc...
A műemlékről meg annyit, hogy az a pár kupac kő most védve van, nem karistolják/hugyozzák meg is lehet nézni, szerintem jobb megoldás, mint amikor a teljes teret (miközben mindent lerombolunk körülötte) annak rendelünk alá, hogy azzal pár kővel mi lesz, amit osha senki nem fog megnézni.
Eddig odamentek az emberek és azt mondták, hogy húúú bazzeg ezek a magyarok ilyen helyen tartják a város első épületét?!
Most meg azt, hogy de szép ez a város.
Tipikus példa erre a Flórián tér, ahol miközben szétbarmolták teljes Óbudát, ledózerolták az egyszintes kis házakat és egy rohadt nagy panelnegyedet csináltak a teljes helyből rohadás nagy felüljárókkal, arra gondjuk volt, hogy a római kori fürdőt "megőrizzék", azaz csináljanak egy hányadék élhetetlen aluljárót és annak közepére egy múzeumot, amit soha senki nem néz meg.
Itt a pozitív dolog és (nem) mindenki csak a negatívat látja benne.
@Gera: Olyannyira igaz ez, hogy a Petőfi S. utcában már vannak elfeketedett darabjai is az új kőelemeknek.
Mindazonáltal külön öröm a szívemnek, hogy elhagyták a térről a Zújfőutcán megbukott kukákat, pollereket, és faverem rácsokat. Ugyanakkor új korlátsorral is bővült a dijáznskála: m.blog.hu/va/varosjaro/image/korlat2.jpg Ami egyértelműan muatatja sajnos, hogy nem jutottunk még el az egységes városarculathoz.
A képen egy elcseszett 210 méter hosszú semmiből a semmibe vezetett kerékpárút van.
picasaweb.google.com/10percbringa/HarmincNegyzetmeterEuropaPetofiLabanal#
Fémlemezből széket, nooormális?!
Amúgy igazi deszkás-hajléktalanbarát placc lett, pár év és még úgy sem fog kinézni, mint a régi nézett ki eddig. Erről mondjuk nem a tér tehet :/
Alairas uberpesszimista. :(
ui. Egyebkent meg vizbuzi vagyok szoval szerintem tovabb javitott volna a ter kepen valami kis pocsolya/szokout/csobogo. par ivokut ilyesmi...
És örüljünk, hogy a fővárosnak végre olyan vezetése van, akik felvették a küzdelmet a rongálókkal, lepusztítókkal. Röviden: végre van gazdája a fővárosnak, úgyhogy van esélye a rendnek.
"Amúgy a legolcsóbb ocsmány viacolor általában messze jobban bírja ezeknél a csodás kőburkolatoknál"
"Tipikus birodalmi építészeti konstrukció: a romokat eltávolították a közönségtől, ahelyett, hogy bevonták volna a térbe,"
"Ezek csak érdektelen és _ronda_ kövek!"
"Ezt miért kellett?
Mármint betemetni egy műemléket?"
septichora?
Szóval no komment. Tobzódtok a hülyeségben.
De ma már sem a BTK, sem a hetvenes évekbeli ember mentalitása nincs a téren. A római romok igazából nagyrészt felfalazások voltak, hiszen az eredeti köveket azért műemlékvédelmi szempontok miatt el kellett valamennyire takarni, plusz a másik bástya eleve csak eltérő színű kővel volt kirajzolva a lenti terepszinten.
A közvetlen tapasztalat itt semmit nem tett hozzá, az élményhez, ráadásul már ezt a felfalazást is jobb megóvni az időjárástól, így ez a legjobb megoldás.
Ami valóban talán hiányosság, hogy a bemutatóhelyre le lehessen menni, és meg lehessen nézni egy tárlaton, hogy miről is van itt szó. De alapvetően a lefedéssel az ég világon semmi baj sincs.
Aki meg az Aquincumi rommezőt ezzel párhuzamba hozza, az ért kábé annyit a kérdéshez mint VV Szandika.
A tér különben jó lett, semmi baj nincs vele, szökőkút nemcsak a Tar szoborból lesz újra, de a gimi előtti teraszrészt is az veszi körbe.
@matyesz007: Leborulok az érvelési technikád előtt! o_O
Meg siratni azt a pár elhanyagolt kőrakást... Persze el kell ismerni a páratlan történészeti jelentőségét, de megnézheti most is, aki akarja. És szerintem be kell vallani, nincs rajta túlságosan sok bámulnivaló. Vagy jelentkezzen az, aki korábban kettőnél többször elsétált arrafelé, hogy megcsodálja a leletet...
A kialakítás minőségének megőrzését viszont ennél is fontosabbnak. ha magára marad a tér - mint a Gödör - akkor nem leszünk sokkal előúreébb pár év múlva. Ne így legyen!
Én itt nőttem fel.
Parádés egyensúly érzékemet ezeknek a köveknek köszönhetem. Ugyanakkor nem bánom, hogy ilyen lett. Jobban tűnik, mint amilyen volt.
Aha! Szóval régiséget tönkretenni kis tételben rendben:) Feltéve, hogy valakinek nem jut eszébe valami nagyon-nagyon nagyszabású, mert akkor...
"A közvetlen tapasztalat itt semmit nem tett hozzá, az élményhez," Neked!
"De ma már sem a BTK, sem a hetvenes évekbeli ember mentalitása nincs a téren." Magyarul ez annyit jelent, hogy ennek a térnek is annyi lesz.
A lefedés mellett azért is döntöttek, mert az időjárás már komolyan kikezdte a régi felfalazást is, és hosszú távon ugyan lehet bontogatni, meg újra fel-fel falazgatni, de az mégkevésbé lesz hiteles. Itt egy régiség megóvásáról van szó, attól még, hogy hajtogatod hogy ez tönkretétel, senki nem tett tönkre semmit.
És Aquincumot pedig azért ne hozzuk ide, mert az egyrészt egy egybefüggő terület értelmezhető és a közönség számára is egyértelművé tett struktúrával, másrészt méreténél fogva valóban óriási érték. Ez is nagy érték itt, de az üveglapok alatti lététől sem lesz kevesebb semmi.
Mitől jelenti ez ezt? A BTK csak olyan 10-15 éve költözött el már inne, a hetvenes évek elmúlását pedig gondolom nem kell számosítanom. Mi akkor ez a "lesz"?
Egyébként meg remélem vigyázni fognak rá. Csak fog mászkálni arra pár rendőr. Vagy igazán visszahozhatnák a parkőröket.
Kisiskolás koromban sokszor kivittek minket napköziben a romokhoz játszani. De sok mindent nem lehetett ott csinálni, csak megmászni a régi kőfalakat. Így legalább óvva van ez az emlék is.
"És Aquincumot pedig azért ne hozzuk ide, mert az egyrészt egy egybefüggő terület értelmezhető és a közönség számára is egyértelművé tett struktúrával, másrészt méreténél fogva valóban óriási érték. "
Speciel egy dinamikus, modern újító, forvardluking köztisztviselő/vállalkozó/építész kezében sokkal többet lehetne belőle kihozni egy halom huggyos kőnél. Itt betemetni, ott lefedni (de ezé lehet kukucskálni), stb. Meg különben az eső csak veri, folyton pusztul...
"Ez is nagy érték itt, de az üveglapok alatti lététől sem lesz kevesebb semmi." Azt leszámítva, hogy szinte semmit nem lehet látni...
"Mi akkor ez a "lesz"?" 6-12 hónap amire tönkreteszik. Pontosan úgy, ahogy a tér előző változatát tönkretették.
Civilizált világban a teret úgy tették volna rendbe, hogy az autók/utak helyén füvesítettek volna. A műemléket pedig a tér fő látványosságának tették volna. Ismét. Igaz, akkor nem lehetne teraszt építeni. (plusz bevétel a piaristáknak).
Ugyanúgy, mint a Szent György téren lévő "romocskák". Azokat is be fogják temetni, semmi értelme, tíz centis falakból nem fogod tudni elképzelni, milyen volt a Szent Zsigmond templom.
Huhh.... na a fejedben levő őskáosz rendberakási kísérletére most viszont nekem nincs időm. Adios.
- megszüntettek vagy 50 parkolót, egyet sem építettek,
- évekkel ezelőtt megszüntették a rövid és egyszerű jobbra kisívben történő felhajtás lehetőségét budai irányba az Erzsébet hídra,
- leszűkítették az egyik legnagyobb áteresztő képességű hidunk áteresztőkapacitását a pesti alsó rakpartra,
- építettek egy sehová nem vezető, sehonnan nem induló kerékpárutat, ami csak a fényképeken mutat jól, a funkciója jelenleg NULLA.
Ha kies kis hazánkban minden többé kevésbé önálló közigazgatást bitorló önkormányzati közösség ilyen eszement és pazarló vagyon- és költségvetési gazdálkodást és közlekedés "visszafejlesztést" folytatna,mint tóni és haverjai a belvárosban, akkor az országos csőd hamar eljönne mind gazdasági, mind közlekedési értelemben és csak bringások és sétálók közlekednének az országban, meg persze bárki securityes, postás, áruszállító, rendőr aki behajt bárhová bármikor bármivel tekintet nélkül bármire.
Ahh, megjött a megrögzött közgazdász-autós barátunk, aki majd megmagyarázza nekünk, hogy miért is jó közgazdaságilag, ha minden négyzetméteren az ő autója parkolhat és közlekedhet.
Drága barátom, a felhajtást a Piarista rend szüntette meg, megunva hogy egy merő dugó az épületük alja. Nem a főváros és nem a kerület.
Azon kívül jólértesültségeden sokat javítana, ha tudnád, hogy a nemsokára kezdődő második üteme a felújításnak a tér déli felén lehetővé fogja tenni, hogy felhajts a hídra a rakpartról. Az alsórakparti lehajtókapacitás is ennek kapcsán lett leszűkítve.
A kerékpárút amúgy nyilvánvalóan valami nagyobb egységnek a része. Azonban a projekt a Március 15. térről szólt, tehát csak a kapcsolódó szakaszon épült meg. Majd idővel megépül. Az M1 első szakasza se vezetett sehonnan sehová, de az ellen gondolom már akkor sem tilakoztál, mert ott valamiért nem felejtetted el, hogy az is valami későbbi koncepciónak a része.
Jah és szállj ki a kocsidból valami emberi helyen, és szállj fel arra a rohadt villamosra, buszra, vagy metróra, esetleg a két ládabat használd de sürgősen, különben nem jössz a belvárosba be és tudod mit, ha csak a szappantartóddal együtt tudod ezt elképzelni, akkor kerüld is inkább ki. Hidd el nélküled is lesz elég ember, aki eltartja ezt a terület.
(bocs,favicc volt,de egyből beugrott):)
bazz, még most is alig akarom elhinni: képes lenne elvárni, hogy 2011-ben a Dunakorzón, a 800 éves Plébániatemplomon, a Piarista közön és a Váci utcán át autókázhasson fel a hídra!!! ÁÁÁÁ
BTW én bizakodó vagyok: az újabb belvárosi fejlesztések már jobb minőségben készülnek: az új főutca szerintem rendben van, a Szabadság téri szökőkutat (amely miatt ment pár hete a picsogás) épp a héten kezdték rendbe hozni. A Gödör és a Király utca valóban katasztrofális minőségben készült el annak idején, ráadásul a Gödörről a mai napig nem tudják eldönteni, hogy a kerületé vagy a fővárosé -> újabb érv a kerületi önállóság felszámolása mellett
Te se tedd, mert értelmetlen.
@ArtS: régen nem volt a nőknek választójoga és vagyoni cenzus volt a választójoghoz. Akkor az jobb volt? Nem.
Az autó és a járműközlekedés része a mai társadalomnak, aki ezt nem hajlandó megérteni azzal komoly gondok vannak.
Bár itt ezt feleslegesen írom le, mert ezzel a megközelítéssel minden település lezárhatná a (tranzit) közlekedési útjait, tapsolnátok neki nyilván....
Jajh de édesen tipikus vagy :)
Dehogynem szabod te meg, amikor parkolni akarsz. És akkor téged megszorozlak még százzal, és máris egy parkolóvá avanzsált ez a tér.
Na akkor ki szab meg kinek és mit?
Persze ismerjük az érvelést, a súlyadót, meg a benzint fizeted, és belőled él az ország, ohh te dolgozó autós negyvenes férfi, ki öltönyt vagy kénytelen hordani, ezért nem szállsz alá a tömegközlekedő pór nép közé.
Tudodmit? Baromira nem érdekli a kisgyerekeket és az ittlakókat az, hogy a státuszszimbólumod után mennyit húz le rólad az állam. És baromira nem vigasztalja a mártíromságod a babakocsit toló anyukákat, vagy az öregeket akiknek fáj legyalogoni az aluljáró lépcsőin.
Szóval ha itt valaki valamit megszab az te vagy és a hozzád hasonló gondolkodású sokaság.
1. Tény, hogy aki autóval jár és nem keveset fizet ezért, áttételesen is, cserébe elvárna valami ellenszolgáltatást.
2. Az teljesen jogos, hogy a belvárosban csökkenteni akarják az autóforgalmat.
3. Az már kevésbé, hogy aki esetleg kombinált közlekedést venne igénybe (autó + BKV) értelmes távolságon belül, elfogadható áron nem nagyon tud hol leparkolni.
4.Amíg a közlekedési + parkolási (vissza)fejlesztéseket a 23 kerület mind önálló kiskirályságként intézi, addig érdemi előrelépés nem lesz...
Mi még anno a műemlék köveket körülvevő pázsiton tartottunk germanisztika szemináriumokat, amikor szép volt az idő.
Ja, a tér nekem is nagyon tetszik, reméljük a legjobbakat!
"de egy picivel többet azért biztosan"
Ide is úgy jutott el, hogy mindig csak picivel lett több.
Amit eddig tettek a (bel)várossal azt látom.
Nincs sok bizalmam azzal kapcsolatban, hogy amit most tesznek az jobb lesz annál, mint amit eddig tettek.
De kivárom és megkukkolom egy év múlva a kutya és emberürülékes, összefirkált senkiföldjét az összetört burkolólapokkal, ellopott, megrongált utcabútorokkal, a sétáló külföldiek között haladó "kivételezett" járművekkel: mint eddig mindenütt, ahol ez az őrület elszabadult.
A nép meg majd ácsorog a megállókban, nyomorog és szívja a bűzt a méregdrága elleneben lerobbant és koszos tömegközlekedési járműveken vagy ücsörög a dugókban és azon gondolkodik kik azok akik képtelenek élhető várost alkotni immár 20+ éve, miközben eladósítanak mindenkit 100 évre és még azt is tönkreteszik, ami eddig valahogy működött...
A vége ennek is az lesz, mint már oly sokszor máskor. A nép elunja. A sok hülye emberkísérletező doktriner marhát előbb utóbb véglegesen eltakarítják és akkor lehet sikoltozni, hogy terror van és nem becsülik a "szakértelmet".
Kivárom.
"Roppant érdekes, hogy a fenébe sikerül akkor világon a műemlékeket megóvni az időjárás viszontagságaitól állandó bontogatás és újrafalazás nélkül?"
a műemlékeket megóvták a világon? Mármint az összeset, de egyiken se volt soha semmilyen bontás vagy újraépítés ugye? hehe Azért még kicsit kotorássz a könyvtárban ha érdekel a téma.
Egyébként is most idetévedtél viktortfikázni, de elbasztad, mert most ezt a posztot nehéz lenne úgy kommentezni. Na mindegy, legalább fikáztál kicsit.
hvg.hu/gazdasag/20110204_adossag_rogan_budapest
Ezek nem tények?
Azok sem azok, amiket az első hozzászólásomban írtam?
Ha lesz fenntartás, akkor nyilván nem lesznek összetörve a padok, stb.
Tulajdonképpen azért van gondod a felújítással, mert összetörik a padokat, ha nem lesz őrzés? Gratulálok...
"húsz év alatt képtelenek voltak egy élhető várost összehozni" Ezek szerint a korábbi, autós város sem volt élhető? Nem értem...
tagadhatatlanul hordoz valamit magán a mai tér-tervezés elemeiből, de igazából semmitmondó.
néhány, 10-20 éve még izgalmasnak is tűnő utcabútort kaptunk, meg egy teljesen jellegtelen és unalmas tér-koncepciót.
a műemlék falak eltakarása, lefedése óriási elvi műhiba, ilyen módon kivitelezve meg szégyen.
kaptunk továbbá néhány unalmas burkolatot, ami budapesten nagy szám, mert lehet, hogy 10 évig is ép marad.
igazából annak örülök, hogy a kandelláberes historizáló őrület elkerülte a projektet. ez is nagy szó már.
Hát el kell hogy keserítselek, ugyanis a többséges érvelésed sem jött be, mert egész Budapest területére vetítve a modal splitben csak 46%-al vesznek részt az autósok, míg a gyalogosan, bringával és tömegközlekedve mozgók adják a maradék 54%-ot, vagyis a többséget. Opplá, most majd érvelhetsz, hogy de ekkora kisebbségnek mi jár.
Igen jár, senki sem akarja kivágni az összes autót a francba, nyilvánvalóan praktikus találmány, amely nélkül a XXI. század nehezen elképzelhető. De sajnos az a helyzet, hogy amit az 1960-70-es évek óta műveltek Budapest belvárosával az egy óriási slumot eredményezett, amiből kábé 15 év masszív tétlenkedés után, az utóbbi 5 évben kezdett úgy ahogy kimászni a város.
Ezért az autók 100%-os térfoglalását (najó, számszakilag nyilván nem 100%, de a gyilokjáróként üzemelő egyszemélyes ösvények a házak fala mellett, amit egyesek járdának csúfolnak mégis ezt mondatják velem) vissza kell szorítani.
Nyugi, senki nem fogja napraforgóval bevetni neked a nagykörúti és Erzsébet hídi sávokat, de a Piarista közben ezentúl nem autózol és nem parkolsz a Március 15. téren. Sajnos ez van, és ez lesz.
És amiért itt bosszantasz, elárulom azt is, hogy az Astorián zebrák lesznek a Károly körút felújításának befejeztével, éééés a Váci utcánál zebra lesz keresztbe a Szabadsajtó úton, és a Ferenciek terén is zebra lesz. Muhahaha
Jah és az élhető várost meg az szádra ne vedd, mert ahhoz az elmondottak alapján nem sok közöd van.
ps:
"A sok hülye emberkísérletező doktriner marhát előbb utóbb véglegesen eltakarítják és akkor lehet sikoltozni, hogy terror van és nem becsülik a "szakértelmet"."
WTF?!?! :D:D
"a műemlék falak eltakarása, lefedése óriási elvi műhiba, ilyen módon kivitelezve meg szégyen."
Meg tudnád ezt magyarázni, hogy túlképpen miért is hiba ez?
Én csak kutyaszaratónak hívom.
Egyébként nem tudom mit vernyákolnak sokan, hogy lefedték a romokat. Nem lehet egyértelműen megmondani, hogy ez hibás döntés lenne, vagy csúnya lenne stb. Restaurátori szempontból egyértelműen előnyös. Szokjál hozzá vazze. Nekem is van nagycsomó dologról rossz véleményem, mégsem rohanok, hogy megírjam.
A kerékpárúthoz kiegészítésként. Elvileg az EuroVelo része lesz. A folytatása nem tudni mikor és milyen formában készül el. Jelenlegi formájában 200 méteren lett szabálytalan az úttesten kerékpározni észak-déli irányban. A híd után egyszerűen megszűnik és oldd meg magad alapon folytathatod az úton. Délről északra viszont tekerhetsz rajta szabályosan 200 métert csak épp odajutni meg onnan folytatni nem tudod az utadat.
Az egész térfelújítás legértelmetlenebb beruházása.
A rom lefedését nem valamelyik politikus találta ki, hanem a KÖH által jóváhagyott tervek alapján készült el.
Ez a "romkertezés" tulajdonképpen egy korábbi műemlékvédelmi trend. Az volt a lényeg, hogy úgy akarták szemléltetni a korábban meglévő épületeket, hogy többé-kevésbé "kiegészítették" a meglévők romokat.
Itt elvileg Contra Aquincum erődjét kéne elképzelni, Székesfehérváron a térdig érő falacskák között sétálva a koronázótemplomot, vagy a budai Szent György téren a Zsigmond-templomot.
Ez természetesen nem megy, még annak sem, aki sok alaprajzot látott már, és egy gótikus alaprajzból elvileg "fel tudna szerkeszteni" mondjuk egy csarnoktemplomot.
Szóval a dolog itt megbukik, ráadásul tönkretettek egy sor teret. Ahogy tönkre van téve a Szent György tér, úgy tönkre van most téve a váci főtér (műemlékvédelmi citromdíj is járt érte), és tönkre volt téve a Március 15. tér. Ráadásul ez egy színvonalas kialakítás volt, de nem volt itt semmilyen városi élet: kihalt volt, a tér közepén volt egy hatalmas gödör.
a térdig érő falak "változatlan" formában megőrzése és a rom lefedése, eltakarása, a közönségtől való elzárása között rengeteg átmenet található.
a térdfal meghagyása szerintem sem különösebben jó ötlet, de az a másik totális tévedés, hogy ráteszünk egy búrát.
lehetett volna kicsit tovább építeni (a műemlék elvek tiszteletben tartásával), akár bejárhatóra, lehetett volna beolvasztani a térbe, vagy használható térelemmé formálni, vagy üveggel folytatni, vagy bármi mást.
egy üvegfödém is sokkal jobb ötlet volna.
ebben a formában képes a legkevésbé befogadni a közönség.
Ami jó lett volna, az talán egy földalatti kiállítótér, vagy valami hasonló. De ebből az erődből tényleg annyira kevés maradt meg, ráadásul a romkertben csak egy rövid szakasz volt bemutatva (a többit a "gonosz középkori pestiek" takarták el, amikor felépítették a templomot).
muma.freeblog.hu/files/buda1.jpg
Tessék, itt egy másik romkert. Ha valaki ebből már kiszerkesztette gondolatban Zsigmond király Friss-palotáját, annak csak gratulálni tudok :D
Ez amúgy nehéz dolog, igazából nem ismerem a hátterét a dolognak. Azt hiszem itt meg akarták szüntetni a tereplépcsőt.
Minden helyzet más és más. Most így hirtelen a bécsi Stephansplatz jutott eszembe. Ott a feltöltések miatt a Virgil-kápolna teljesen az utcaszint alá került, így bele tudták építeni a metróállomásba (!!)
de.wikipedia.org/wiki/Virgilkapelle
igen, létezik az, hogy úgy őrzöl valamit, hogy közben tönkreteszed és az utóbbi 40 év itthoni műemlékes gyakorlatából sok ilyet lehetne citálni.
ennek ellenére nagyon sok jó szakember van ott is, csak nem mindig kerülnek döntési helyzetbe. vagy kérik ki egyáltalán a véleményüket.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Contra-Aquincum.svg
Csupán a bal felső bástyának voltak láthatók-az ALAPFALAI! Ennyi, ennyi volt a nagy rom. Lehet, hogy bunkóság, amit mondok, de aki "rómázni" akar, menjen Aquincumba, vagy Gorsiumba:)
egyébiránt nem azt mondtam, hogy rossz a tér, csak éppen a kortárs táj és tértervezéshez nem igazán sorolható. inkább olyan átlagosan semmitmondó.
összerakott a kollega valami letisztultnak tűnőt, kicsit ráhajol a nemzet főutcája anyagaira, meg a Kovács-Kelecsényi mészkő játékaira, aztán ennyi.
mutass nekem benne pár friss, kortárs érdekes térképzést, elvi megoldást, vagy egyedi koncepciót.
ettől még nem lesz rossz, sőt, elismerem, nem is biztos, hogy a tervező nem akart valami érdekesebbet.
nekem az élettől is elmegy a kedvem, ha ilyen projektekbe kell fognom, a sok helyi prominens és okos politikus ötletelési közepette.
attól még, hogy valamit el lehet rontani, attól még nem biztos, hogy csak szarul lehet megcsinálni.
ennyire azért nem determinált a dolog.
Bocs,de aki kerékpársávnak hív egy kerékpárutat,az maradjon a tér értékelésénél. :P
Kerékpárral eddig is lehetett közlekedni ott. Most nem lett jobb,de ha nem használod a 200 méteres remekművet,akkor te leszel a köcsög bringás,aki ledudál az KRESZ oktató autós.
A többi szakaszról koncepció sincs,szerinted mikor lesz kivitelezve?
Ráadásul nem attól lesz valami kerékpárosbarát,hogy építenek egy semmiből semmibe tartó kerékpárutat.
A híd alatti 5 forgalmi sáv meg nagyon barátságos a város közepén.
Egyébként ez volt az a kerékpárút amiről sikerült a tervezővel az alábbi párbeszédet folytatnom:
Kérdés: Épült egy 100 méter semmiből a semmibe bringaút. Mégis ki fogja ezt használni?
Válasz: Tudjuk, hogy senki.
K:Akkor miért épült?
V: Mert ha nem épül meg akkor kötbért kell fizetni a tervezőnek.
Az úttesten felfestett kerékpársávhoz nem kell sokat gányolni,ahhoz csak szemlélet kell, ami nálunk még 2011-ben is hiánycikk.
Eset #2: Épül valami. "Fúj, de szar, nem kapcsolódik sehova se"
Ezek a biciklisek is egy igazi magyar picsogós banda...
Ezt nem tudod sem te sem én eldönteni, de az arány nem meggyőző semmiképpen egyik oldalnak sem.
Éppen ezért kicsit kisebb arc kellene, amikor az autó és járműközlekedés ellen léptek fel.
Eset #1 Nem kerékpárutat kell építeni,hanem kerékpárosbarát intézkedéseket hozni. Nyilván a különbség megértése nehéz annak aki nem közlekedik kerékpárral napi szinten.
Eset #2 Szerinted mi értelme van 100 milliókat költeni egy használhatatlan valamire? Szerintem a magyar gazdaság nem annyira engedheti meg magának,hogy az olcsó jó megoldás,helyett a drágább rosszat válassza. Mindezt azért,mert egyes "szakemberek" 30-40 évvel ezelőtti módszerekkel próbálnak egy problémát megoldani.
Mindezt csak azért mondom, hogy lássuk, messze nem a Márc. 15. tér alatti zárványálromfalacskán múlik műemlékvédelem/bemutatás szonvonala. Sőt!
Azt már kipróbáltuk milyen lesz a város,ha mindent a gépjármű-közlekedésnek rendelünk alá. Úgy tűnik annyira nem jött be a próba. Most elmozdulunk bár nagyon lassan az élhető város irányába.
Az Erzsébet híd alatt még mindig 7 forgalmi sáv van amiből ötöt ráadásul most már kizárólag gépjárművel szabályos használni.
criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100104/gepkocsi-szindroma
Tavaly voltam Aquincumban, vezetett túrán. Nekem kifejezetten tetszett.
Persze rengeteg lehetőség volna még benne.
De pl. volt egy távcsőszerű valami,amibe benéztél és láthattad,hogy nézett ki egykoron ugyanabból a szögből. Az új kiállítótér meg egész igényes lett.
A főutcát is ez a csapat tervezte, nyilván ezért is használták ezeket az anyagokat. Ami azért is jó, mert eddig minden felújításnál más anyagot használtak, ezért olyan lett a város, mint valami foltozott lepedő.
Másrészt én nagyon kedvelem Zöldi Péter utcabútorait. Szerintem a főutcán is jó, hogy ezeket rakták ki, meg itt is jól sikerültek (különösen a forgatható fémszékek).
@tízpercbringa: igen, azt hiszem már a "BMX banditák" beszólásom is megérne egykét mondatot... sajnálom, nem vagyok egy nagy bringás.
@tízpercbringa: igen, Aquincum jó. Eleve egy ötvenezres város volt, nem épült rá sok minden. De ez tényleg egy kis erődöcske igazából. Érdekes, de a templom sokkal nagyobb szám, de arról kevesebb szó esik: gótikus templom, reneszánsz elemekkel, sőt török imafülke is van benne. És átépítették a barokk idején, szóval nem rossz. De mi a fél bástyaalap betemetését siratjuk...
A környezet - történeti okokból - sem teszi ezt lehetővé, szűkek a városi terek és nem volt meg a lakossági támogatás sem radikális változásokhoz (alagutak, emelt szintű pályák).
(Ha csak Bécs példáját vesszük, ahol a gyűrűs szerkezet megteremtésével, majd külső perifériákra kitolásával próbálkoztak, ott is többet tettek mint itthon.)
A híd alatt két rakparti, két villamos és három és fél közúti (felső rakparti) sáv maradt.
Bár folyamatosan félremagyarázzátok, nem a kapacitások bővítéséről írtam sehol. A helyzet (parkolás, felszíni járműközlekedés) rombolása ellen vagyok, különösen akkor, amikor nincs még terv sem a szűkítés és csökkentés ellensúlyozására, terelésre, pótkapacitások beléptetésére. Sőt hangsúlyos cél ezek kialakulásának megakadályozása is.
Ezt neveztem doktriner hülyeségnek, mert figyelmen kívül hagyja, sőt tudatosan szembe megy az igényekkel és a helyzet további romlását idézi elő.
Eset #1-hez: Lehetséges, hogy valóban nem értek hozzá, és a kerékpárút építés nem kerékpárosbarát intézkedés. Ez esetben bocs...
Eset #2-höz: az ottan nem került 100 millióba, simán belefért a térrekonstrukció költségébe, hiszen nem egy teljesen új területre kellett utat építeni, hanem itt a burkolatot így is-úgy is cserélték volna.
ha meg valaki szólna róla, hogy biztos jó lesz-e a pirula, akkor leostobáznád, merthát hogy jön ő ahhoz, hogy egy orvost kritizáljon.
építészeti kritikáról hallottál-e már?
Függetlenül attól, hogy a tér mostani képe tetszik-e vagy sem.
Ez persze nem a Márc15-re érvényes. De a Balhára pl nagyrészt igen.
Ha pedig az a baj, hogy ebben az országban mindenből lopnak, a metróépítéstől kezdve az autópályán át a köztérburkolásig, akkor azt javasolnám, hogy legyen beruházási stop, 80 évig nem építünk semmit, addigra istenbizony megjavulunk, igaz, hogy addigra Albániánál is lejjebb leszünk, de hát ennyit megér, nem?
Nagyon szeretem, amikor a nigériaiak számon kérik egymáson a svájci erkölcsöt. Teljesen hiteles, életszagú helyzet.
Ha már lopnak, inkább olyan projektek kapcsán tegyék ezt, amelyek során szép és jó dolgok születnek...
És amikor ilyen dolgok születnek, akkor annak örülni kell, és nem felsorolni, hogy miért szar.
Juteszembe a piaristákok miből is élnek? Állami támogatásból, nemde? És erre méág kapnak egy vendéglátóhelyszínt is. Gipszt Jakab meg ha natántán nyitni akarta egy ócska tarfikot valahol a város peremén, ott baszná meg őt az ántsz-től kezdve tűzoltókon át a közeterületfütyülőkön keresztül az iparkamaráig bezárólag mindeki, ahol csak tudná. Itt meg még munkahelyteremtésről is lehet igét hirdetni...
Na ezért jó inkább külföldön pihenni az ilyen jellegű tereken, mert ott nem ismerjük a vonatkozó maffiaredszert.
A _lopás_ fogalmába ezek fértek (és férnek) bele szerintem.
A piaristákra is ugyanúgy rá lehet küldeni a tűzoltót, ántsz-t meg mindenkit, mint szegény Jakabra.
Az pedig nem megoldás, hogy a szép napsütéses vasárnap ki kell mennem Bécsbe pihenni, mert ott nem ismerem a maffiarendszert, csupán sejtem, hogy van...
1. Ne nyithassanak a piaristák sörözőt a téren, inkább legyen ott egy jó kis zárt homlokzat?
2. Nyithasson Gipsz Jakab egy koszos lebujt a városhatáron és ne zargassa őt az ÁNTSZ, legfeljebb a második ételmérgezés után?
Mindezt úgy, hogy a piaristák konzorciumi tagok, tehát a saját pénzükből építenek nekünk egy sörözőteraszt a korábbi repedezett aszfalt helyén. Jaj, de nagyon szarul járunk, brühühü!
A "BMX banditázás" nem zavar. A posztjaid alapján kellően intelligensnek tűnsz ahhoz, hogy ironizáló megjegyzésnek vegyem. Az viszont bosszant,hogy a tárgyi tévedés továbbra sincs kijavítva. (A képen kerékpárút és nem kerékpársáv van.)
A kettő között ég és föld a különbség.
"Aquincum romjait befedték, ezen a nyíláson lehet bekukkantani."
A téren nem Aquincum romjait fedték be (az Óbudán van), hanem Contra-Aquincum erődjét.
@aeidennis: "Contra Aquincum romjait befedték, ezen a nyíláson lehet bekukkantani." Ez a mondat szerepelt eredetileg, nem ártana rendesen elolvasni a bejegyzést, ha mindenképpen kommentelni akarsz.
A lényeg, hogy más pénzét veszik el, tehát lopás.
A feketedést pedig értelemszerűen a járdára értettem - anyira gyagya még én sem vagyok, hogy az úttesen kérjem számon a vakító fehérséget.
Ezekszerint semilyen elemes burkolat nem jó, mert kátyúsodik. Az aszfalt meg összetöredezik, ez sem jó. Másfajta burkolat nincsen. Mi legyen?
De mondtam már többször, hogy én alapvetően aszfalbarát vagyok.
A térkő pedig lehetne még olcsóbb, ha nem lenne az automatikus - és teljesen felesleges - alábetonozási kényszer, ami igazi abszurd hungarikum.
a kerékpárút szakasz-darab meg elképesztő szemtelenség.
nézze, magának egy keresztény városvezetés nem tud jót tenni. bezzeg a flódniban jól mutat a fekete mákréteg, mi? :)
Kezdjük azzal, hogy Münchenben van alagút a tér alatt, ahol az autó nem zavarja a gyalogost és viszont. Aztán ezt is érdemes összehasonlítani, van különbség:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Budapest_metro.png
www.mvv-muenchen.de/web4archiv/objects/download/schnellbahnnetz_regionalzuege11.pdf
A 2x3 sáv a dunai átkelési kapacitásnak hány százaléka is?
Árpád 3
Margit 2
Lánc 1
Erzsébet 2+1
Szabadság 1
Petőfi 2
Lágymányosi 2
Összesen: 13, ebből Erzsébet 2.
Ez 15%. Ha azt vesszük, hogy épeszű ember a Lánchidat elkerüli, a Szabadság meg évek óta egy építkezésre vezet, akkor már csak 11-ből 2, ami azt mutatja, hogy az Erzsébet híd a dunai átkelési kapacitásnak kishíján ötöde! Hát a hídhoz valahogy el kell jutni....
"És amiért itt bosszantasz, elárulom azt is, hogy az Astorián zebrák lesznek a Károly körút felújításának befejeztével, éééés a Váci utcánál zebra lesz keresztbe a Szabadsajtó úton, és a Ferenciek terén is zebra lesz. Muhahaha"
A MArgit hídnál is zebra van keresztbe, ez a BKV járatoknak, kíváltképp a buszoknak, főleg a Nyugati irányába rádob plusz 3 percet. Buda irányába is kap a busz a lámpánál pluszba másfelet, majd a megálló utáni lámpánál a másfél miatt még egyet.
Gratula.
Tudod ezt egy bokamozdulattal korrigálom 110 LE-vel. És a BKV? Muhahaha
A csöveseket és falfirkászokat passzolom. :\