A "visszakapott város": Budapest, Március 15. tér
2011.03.15. 07:00
A felújított tér. Kép forrása.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy kisebb csoda történt a pesti belvárosban: a korábban elhanyagolt, lepusztult Március 15. téret mintha kicserélték volna. A munkák még nem fejeződtek be teljesen, azonban a városnak pár nap elég volt, hogy "belakja" az új teret. A munkálatok 2009 végén kezdődtek, a Város-Teampannon (vezető tervező: Koszorú Lajos) tervei alapján. Mára megszűnőben van az a "pazarlás", ahogy a terekben szűkölködő Budapest bánt legértékesebb belvárosi részeivel. A tér ugyanis korábban így nézett ki:
A munkák kezdete előtt egy posztban már bemutatásra került az akkori állapot, és a tér (igen mozgalmas) kialakulása. Így most már csak a mai állapotra kell koncentrálni.
Ha majd megnőnek a fák, ilyen lesz a tér. Jobb oldalon a Piarista-tömb előtti terasz, középen a "fősétány", balra a nagy gyepfelület. A templom előtt a "középkori" kert. Forrás.
A századfordulón teljesen átrendezték a környéket: ahol korábban tér volt, ott felépült a Piarista-tömb, ahol meg épületek álltak, ott kialakították a mai teret. Az akkori városépítészeti koncepció szerint ez az átjáró "hosszabbította" meg a Kígyó utcát a Duna felé. Itt korábban gépkocsiforgalom volt (innen lehetett visszakanyarodni a híd felé). Most helyreállt a rend: a Ferenciek terétől pár perc alatt el lehet sétálni a folyóhoz.
Ez az épületegyüttes kissé túlméretezett, és nem is építészeti remekmű, viszont ennek az átjárónak nagyon jó a hangulata!
Az átjáró után feltárul a tér és az Erzsébet-híd látványa.
A Belvárosi templom mellett még a felújítás előtt felállították Szent Kinga és Szent Hedvig szobrait. Ezek a "neohistorizáló" alkotások az egyébként teljesen kortárs koncepcióban új szerepet kaptak: a "templomkert" bejáratát őrzik.
A templom mellett egy "középkori kolostorkertet" alakítottak ki-mai formában (bár direkt nem néztem meg a tervezői koncepciót, kíváncsi vagyok, mennyire "jön át"). Az akkori kertek növényei itt mind megtalálhatók: rózsa (Rosa sp.), bazsalikom (Occinum basalicum), rozmaring (Rosmarinus officinalis).
lefolyó...
A templom szentélye és a piarista épület közötti részt egy (szintén historizáló) ráccsal zárták le. A századfordulós átépítések egyik hibája (a középkori Pest leradírozása mellett...) ez a helyzet: az egyik legszebb gótikus templomunk beszorult egy hídfeljáró és egy neobarokk épület közé... (A LEGENDÁKKAL ELLENTÉTBEN A TEMPLOMOT NEM TOLTÁK ARRÉBB!!!)
A bekerítéssel lehetőség nyílt egy rendezettebb templomkert kialakítására. A jobb oldalon látható korlát helyén egy lépcső vezetett le, ezt lebontották a munkák során, így zártabb (zárható) lett a templom mögötti rész, ami korábban egy "közbiztonsági árnyék" volt.
A kis kitérő után vissza a térre: a "nagy barna" a gyepfelület, a fűmagokat már elvetették. A tér közepén húzódik a sétálótengely, nagy kandeláberekkel hangsúlyozva.
A főutca-projektből ismerős burkolat és csatornafedlap a templom előtt. Megtörni látszik az a hagyomány, hogy a pesti közterület-felújításkor az éppen legolcsóbb színes viacolort rakják le.
Pad a templom előtt.
"Háttámláján" tájékoztató a templom építészeti periódusairól.
Lassan elkészül a Piarista tömb felújítása. Az épület inkább nagy, mint szép. Tervezője Hültl Dezső, aki a rend "háziépítésze" volt, több hasonló "épülettestvér" van szerte az országban.
Ezeket nehéz überelni: forgatható fémszékek. Sokat kellett várni, hogy le lehessen fényképezni, viszont a nagy kapkodásban elfelejtettem kipróbálni. De kényelmesnek tűnnek.
Érdemes figyelni a lábunk elé is: a térre ugyanis "belekarcolták" a Dunát, a (világörökségi címre pályázó ) Limes részeit megörökítve. Így eljuthatunk Cuccinumból (Újlak/Ilok), Aquincumon és Ulcisián át egészen az osztrák területen lévő Carnuntumig (amiről majd szintén lesz egyszer egy poszt).
Ilyenkor csupán egy kérdést lehet feltenni: tulajdonképpen miért kellett 2011-ig várni, hogy így nézzen ki a tér?
A fősétány mentén húzódó padsor.
Contra Aquincum romjait befedték, ezen a nyíláson lehet bekukkantani. A felújítás egyetlen nagyobb hibája, hogy nem lehet lemenni. Lehet, hogy később lent ki lehet alakítani egy múzeumot. Végülis mégiscsak ott "született" Pest.
A felújítás során az eredeti növényállományt nagyrészt meghagyták. Ahogy a képen látható feketenyárat (Populus nigra) is. Azt mondják, a nyárfák "gyorsan nőnek, korán halnak", és ez sincs a legjobb állapotban. De addig legalább védelmet nyújt a most ültetett csemetéknek.
Ez az ezüstfa (Elaeagnus angustifolia) is megmeredt, sőt dizájnos fém kazettát is kapott. Mögötte sűrűn egymás mellé ültetett tölgyek (Quercus sp.).
Nem lehet nem betenni Pest egyetlen megmaradt barokk világi épületét: az "ittfelejtett" Péterffy-palotát. Most még elég kopottas, nem úgy mint a mellette lévő szecessziós épület:
Az épület a legutóbbi időkig rossz állapotban volt (ha jól emlékszem üresen is állt). Most butikhotel lesz benne.
Alig hihető, hogy itt két éve még gépkocsiközlekedés volt. Nem csak ezt szüntették meg, de a terepviszonyokat is átalakították: az épület elé egy rámpát építettek, és a földszinten nagyméretű üzletteret alakítottak ki. Ide nyilván "vendéglátóipari egység" kerül majd, terasszal. Ami persze akkor lesz még kellemesebb, ha megnőnek a fák.
Kilátás a Petőfi tér felé.
A terasz és a fősétány közötti összeköttetés. Nem tudom, hogy a lépőkövek közötti gyepet nem fogják-e letaposni...
Mindenesetre itt is érdemes figyelni: két lépés között Pannonia történelmével ismerkedhetünk-Contra Aquincum romjai fölött.
Tar István kútja szerencsére a téren maradt. Ez szerintem nem a végleges helyszín. A templom mellett van egy "kútféleség", lehet, hogy oda kerül?
A Duna-parton is történek változások: megszakítatlan járdán lehet átmenni a híd alatt, és a "BMX-banditák" is örülhetnek: kaptak kerékpárutat.
A tértől pár méterre áll "A" Petőfi-szobor. Előtte igazi "street art": gyerekek nemzeti zászlói. A szobor előtti térrészt felújították-itt "kezdődik" a már említett Limes, de a Duna-korzóra is ráférne lassan egy alapos felújítás.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Harminc négyzetméter Európa Petőfi lábánál 2011.03.15. 12:22:07
Trackback: Petőfi Sándor - FÖLTÁMADOTT A TENGER… 2011.03.15. 09:58:55
Trackback: Pilvax Oxigén Bár 2011.03.15. 07:43:25
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mi még anno a műemlék köveket körülvevő pázsiton tartottunk germanisztika szemináriumokat, amikor szép volt az idő.
Ja, a tér nekem is nagyon tetszik, reméljük a legjobbakat!
"de egy picivel többet azért biztosan"
Ide is úgy jutott el, hogy mindig csak picivel lett több.
Amit eddig tettek a (bel)várossal azt látom.
Nincs sok bizalmam azzal kapcsolatban, hogy amit most tesznek az jobb lesz annál, mint amit eddig tettek.
De kivárom és megkukkolom egy év múlva a kutya és emberürülékes, összefirkált senkiföldjét az összetört burkolólapokkal, ellopott, megrongált utcabútorokkal, a sétáló külföldiek között haladó "kivételezett" járművekkel: mint eddig mindenütt, ahol ez az őrület elszabadult.
A nép meg majd ácsorog a megállókban, nyomorog és szívja a bűzt a méregdrága elleneben lerobbant és koszos tömegközlekedési járműveken vagy ücsörög a dugókban és azon gondolkodik kik azok akik képtelenek élhető várost alkotni immár 20+ éve, miközben eladósítanak mindenkit 100 évre és még azt is tönkreteszik, ami eddig valahogy működött...
A vége ennek is az lesz, mint már oly sokszor máskor. A nép elunja. A sok hülye emberkísérletező doktriner marhát előbb utóbb véglegesen eltakarítják és akkor lehet sikoltozni, hogy terror van és nem becsülik a "szakértelmet".
Kivárom.
"Roppant érdekes, hogy a fenébe sikerül akkor világon a műemlékeket megóvni az időjárás viszontagságaitól állandó bontogatás és újrafalazás nélkül?"
a műemlékeket megóvták a világon? Mármint az összeset, de egyiken se volt soha semmilyen bontás vagy újraépítés ugye? hehe Azért még kicsit kotorássz a könyvtárban ha érdekel a téma.
Egyébként is most idetévedtél viktortfikázni, de elbasztad, mert most ezt a posztot nehéz lenne úgy kommentezni. Na mindegy, legalább fikáztál kicsit.
hvg.hu/gazdasag/20110204_adossag_rogan_budapest
Ezek nem tények?
Azok sem azok, amiket az első hozzászólásomban írtam?
Ha lesz fenntartás, akkor nyilván nem lesznek összetörve a padok, stb.
Tulajdonképpen azért van gondod a felújítással, mert összetörik a padokat, ha nem lesz őrzés? Gratulálok...
"húsz év alatt képtelenek voltak egy élhető várost összehozni" Ezek szerint a korábbi, autós város sem volt élhető? Nem értem...
tagadhatatlanul hordoz valamit magán a mai tér-tervezés elemeiből, de igazából semmitmondó.
néhány, 10-20 éve még izgalmasnak is tűnő utcabútort kaptunk, meg egy teljesen jellegtelen és unalmas tér-koncepciót.
a műemlék falak eltakarása, lefedése óriási elvi műhiba, ilyen módon kivitelezve meg szégyen.
kaptunk továbbá néhány unalmas burkolatot, ami budapesten nagy szám, mert lehet, hogy 10 évig is ép marad.
igazából annak örülök, hogy a kandelláberes historizáló őrület elkerülte a projektet. ez is nagy szó már.
Hát el kell hogy keserítselek, ugyanis a többséges érvelésed sem jött be, mert egész Budapest területére vetítve a modal splitben csak 46%-al vesznek részt az autósok, míg a gyalogosan, bringával és tömegközlekedve mozgók adják a maradék 54%-ot, vagyis a többséget. Opplá, most majd érvelhetsz, hogy de ekkora kisebbségnek mi jár.
Igen jár, senki sem akarja kivágni az összes autót a francba, nyilvánvalóan praktikus találmány, amely nélkül a XXI. század nehezen elképzelhető. De sajnos az a helyzet, hogy amit az 1960-70-es évek óta műveltek Budapest belvárosával az egy óriási slumot eredményezett, amiből kábé 15 év masszív tétlenkedés után, az utóbbi 5 évben kezdett úgy ahogy kimászni a város.
Ezért az autók 100%-os térfoglalását (najó, számszakilag nyilván nem 100%, de a gyilokjáróként üzemelő egyszemélyes ösvények a házak fala mellett, amit egyesek járdának csúfolnak mégis ezt mondatják velem) vissza kell szorítani.
Nyugi, senki nem fogja napraforgóval bevetni neked a nagykörúti és Erzsébet hídi sávokat, de a Piarista közben ezentúl nem autózol és nem parkolsz a Március 15. téren. Sajnos ez van, és ez lesz.
És amiért itt bosszantasz, elárulom azt is, hogy az Astorián zebrák lesznek a Károly körút felújításának befejeztével, éééés a Váci utcánál zebra lesz keresztbe a Szabadsajtó úton, és a Ferenciek terén is zebra lesz. Muhahaha
Jah és az élhető várost meg az szádra ne vedd, mert ahhoz az elmondottak alapján nem sok közöd van.
ps:
"A sok hülye emberkísérletező doktriner marhát előbb utóbb véglegesen eltakarítják és akkor lehet sikoltozni, hogy terror van és nem becsülik a "szakértelmet"."
WTF?!?! :D:D
"a műemlék falak eltakarása, lefedése óriási elvi műhiba, ilyen módon kivitelezve meg szégyen."
Meg tudnád ezt magyarázni, hogy túlképpen miért is hiba ez?
Én csak kutyaszaratónak hívom.
Egyébként nem tudom mit vernyákolnak sokan, hogy lefedték a romokat. Nem lehet egyértelműen megmondani, hogy ez hibás döntés lenne, vagy csúnya lenne stb. Restaurátori szempontból egyértelműen előnyös. Szokjál hozzá vazze. Nekem is van nagycsomó dologról rossz véleményem, mégsem rohanok, hogy megírjam.
A kerékpárúthoz kiegészítésként. Elvileg az EuroVelo része lesz. A folytatása nem tudni mikor és milyen formában készül el. Jelenlegi formájában 200 méteren lett szabálytalan az úttesten kerékpározni észak-déli irányban. A híd után egyszerűen megszűnik és oldd meg magad alapon folytathatod az úton. Délről északra viszont tekerhetsz rajta szabályosan 200 métert csak épp odajutni meg onnan folytatni nem tudod az utadat.
Az egész térfelújítás legértelmetlenebb beruházása.
A rom lefedését nem valamelyik politikus találta ki, hanem a KÖH által jóváhagyott tervek alapján készült el.
Ez a "romkertezés" tulajdonképpen egy korábbi műemlékvédelmi trend. Az volt a lényeg, hogy úgy akarták szemléltetni a korábban meglévő épületeket, hogy többé-kevésbé "kiegészítették" a meglévők romokat.
Itt elvileg Contra Aquincum erődjét kéne elképzelni, Székesfehérváron a térdig érő falacskák között sétálva a koronázótemplomot, vagy a budai Szent György téren a Zsigmond-templomot.
Ez természetesen nem megy, még annak sem, aki sok alaprajzot látott már, és egy gótikus alaprajzból elvileg "fel tudna szerkeszteni" mondjuk egy csarnoktemplomot.
Szóval a dolog itt megbukik, ráadásul tönkretettek egy sor teret. Ahogy tönkre van téve a Szent György tér, úgy tönkre van most téve a váci főtér (műemlékvédelmi citromdíj is járt érte), és tönkre volt téve a Március 15. tér. Ráadásul ez egy színvonalas kialakítás volt, de nem volt itt semmilyen városi élet: kihalt volt, a tér közepén volt egy hatalmas gödör.
a térdig érő falak "változatlan" formában megőrzése és a rom lefedése, eltakarása, a közönségtől való elzárása között rengeteg átmenet található.
a térdfal meghagyása szerintem sem különösebben jó ötlet, de az a másik totális tévedés, hogy ráteszünk egy búrát.
lehetett volna kicsit tovább építeni (a műemlék elvek tiszteletben tartásával), akár bejárhatóra, lehetett volna beolvasztani a térbe, vagy használható térelemmé formálni, vagy üveggel folytatni, vagy bármi mást.
egy üvegfödém is sokkal jobb ötlet volna.
ebben a formában képes a legkevésbé befogadni a közönség.
Ami jó lett volna, az talán egy földalatti kiállítótér, vagy valami hasonló. De ebből az erődből tényleg annyira kevés maradt meg, ráadásul a romkertben csak egy rövid szakasz volt bemutatva (a többit a "gonosz középkori pestiek" takarták el, amikor felépítették a templomot).
muma.freeblog.hu/files/buda1.jpg
Tessék, itt egy másik romkert. Ha valaki ebből már kiszerkesztette gondolatban Zsigmond király Friss-palotáját, annak csak gratulálni tudok :D
Ez amúgy nehéz dolog, igazából nem ismerem a hátterét a dolognak. Azt hiszem itt meg akarták szüntetni a tereplépcsőt.
Minden helyzet más és más. Most így hirtelen a bécsi Stephansplatz jutott eszembe. Ott a feltöltések miatt a Virgil-kápolna teljesen az utcaszint alá került, így bele tudták építeni a metróállomásba (!!)
de.wikipedia.org/wiki/Virgilkapelle
igen, létezik az, hogy úgy őrzöl valamit, hogy közben tönkreteszed és az utóbbi 40 év itthoni műemlékes gyakorlatából sok ilyet lehetne citálni.
ennek ellenére nagyon sok jó szakember van ott is, csak nem mindig kerülnek döntési helyzetbe. vagy kérik ki egyáltalán a véleményüket.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Contra-Aquincum.svg
Csupán a bal felső bástyának voltak láthatók-az ALAPFALAI! Ennyi, ennyi volt a nagy rom. Lehet, hogy bunkóság, amit mondok, de aki "rómázni" akar, menjen Aquincumba, vagy Gorsiumba:)
egyébiránt nem azt mondtam, hogy rossz a tér, csak éppen a kortárs táj és tértervezéshez nem igazán sorolható. inkább olyan átlagosan semmitmondó.
összerakott a kollega valami letisztultnak tűnőt, kicsit ráhajol a nemzet főutcája anyagaira, meg a Kovács-Kelecsényi mészkő játékaira, aztán ennyi.
mutass nekem benne pár friss, kortárs érdekes térképzést, elvi megoldást, vagy egyedi koncepciót.
ettől még nem lesz rossz, sőt, elismerem, nem is biztos, hogy a tervező nem akart valami érdekesebbet.
nekem az élettől is elmegy a kedvem, ha ilyen projektekbe kell fognom, a sok helyi prominens és okos politikus ötletelési közepette.
attól még, hogy valamit el lehet rontani, attól még nem biztos, hogy csak szarul lehet megcsinálni.
ennyire azért nem determinált a dolog.
Bocs,de aki kerékpársávnak hív egy kerékpárutat,az maradjon a tér értékelésénél. :P
Kerékpárral eddig is lehetett közlekedni ott. Most nem lett jobb,de ha nem használod a 200 méteres remekművet,akkor te leszel a köcsög bringás,aki ledudál az KRESZ oktató autós.
A többi szakaszról koncepció sincs,szerinted mikor lesz kivitelezve?
Ráadásul nem attól lesz valami kerékpárosbarát,hogy építenek egy semmiből semmibe tartó kerékpárutat.
A híd alatti 5 forgalmi sáv meg nagyon barátságos a város közepén.
Egyébként ez volt az a kerékpárút amiről sikerült a tervezővel az alábbi párbeszédet folytatnom:
Kérdés: Épült egy 100 méter semmiből a semmibe bringaút. Mégis ki fogja ezt használni?
Válasz: Tudjuk, hogy senki.
K:Akkor miért épült?
V: Mert ha nem épül meg akkor kötbért kell fizetni a tervezőnek.
Az úttesten felfestett kerékpársávhoz nem kell sokat gányolni,ahhoz csak szemlélet kell, ami nálunk még 2011-ben is hiánycikk.
Eset #2: Épül valami. "Fúj, de szar, nem kapcsolódik sehova se"
Ezek a biciklisek is egy igazi magyar picsogós banda...
Ezt nem tudod sem te sem én eldönteni, de az arány nem meggyőző semmiképpen egyik oldalnak sem.
Éppen ezért kicsit kisebb arc kellene, amikor az autó és járműközlekedés ellen léptek fel.
Eset #1 Nem kerékpárutat kell építeni,hanem kerékpárosbarát intézkedéseket hozni. Nyilván a különbség megértése nehéz annak aki nem közlekedik kerékpárral napi szinten.
Eset #2 Szerinted mi értelme van 100 milliókat költeni egy használhatatlan valamire? Szerintem a magyar gazdaság nem annyira engedheti meg magának,hogy az olcsó jó megoldás,helyett a drágább rosszat válassza. Mindezt azért,mert egyes "szakemberek" 30-40 évvel ezelőtti módszerekkel próbálnak egy problémát megoldani.
Mindezt csak azért mondom, hogy lássuk, messze nem a Márc. 15. tér alatti zárványálromfalacskán múlik műemlékvédelem/bemutatás szonvonala. Sőt!
Azt már kipróbáltuk milyen lesz a város,ha mindent a gépjármű-közlekedésnek rendelünk alá. Úgy tűnik annyira nem jött be a próba. Most elmozdulunk bár nagyon lassan az élhető város irányába.
Az Erzsébet híd alatt még mindig 7 forgalmi sáv van amiből ötöt ráadásul most már kizárólag gépjárművel szabályos használni.
criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100104/gepkocsi-szindroma
Tavaly voltam Aquincumban, vezetett túrán. Nekem kifejezetten tetszett.
Persze rengeteg lehetőség volna még benne.
De pl. volt egy távcsőszerű valami,amibe benéztél és láthattad,hogy nézett ki egykoron ugyanabból a szögből. Az új kiállítótér meg egész igényes lett.
A főutcát is ez a csapat tervezte, nyilván ezért is használták ezeket az anyagokat. Ami azért is jó, mert eddig minden felújításnál más anyagot használtak, ezért olyan lett a város, mint valami foltozott lepedő.
Másrészt én nagyon kedvelem Zöldi Péter utcabútorait. Szerintem a főutcán is jó, hogy ezeket rakták ki, meg itt is jól sikerültek (különösen a forgatható fémszékek).
@tízpercbringa: igen, azt hiszem már a "BMX banditák" beszólásom is megérne egykét mondatot... sajnálom, nem vagyok egy nagy bringás.
@tízpercbringa: igen, Aquincum jó. Eleve egy ötvenezres város volt, nem épült rá sok minden. De ez tényleg egy kis erődöcske igazából. Érdekes, de a templom sokkal nagyobb szám, de arról kevesebb szó esik: gótikus templom, reneszánsz elemekkel, sőt török imafülke is van benne. És átépítették a barokk idején, szóval nem rossz. De mi a fél bástyaalap betemetését siratjuk...
A környezet - történeti okokból - sem teszi ezt lehetővé, szűkek a városi terek és nem volt meg a lakossági támogatás sem radikális változásokhoz (alagutak, emelt szintű pályák).
(Ha csak Bécs példáját vesszük, ahol a gyűrűs szerkezet megteremtésével, majd külső perifériákra kitolásával próbálkoztak, ott is többet tettek mint itthon.)
A híd alatt két rakparti, két villamos és három és fél közúti (felső rakparti) sáv maradt.
Bár folyamatosan félremagyarázzátok, nem a kapacitások bővítéséről írtam sehol. A helyzet (parkolás, felszíni járműközlekedés) rombolása ellen vagyok, különösen akkor, amikor nincs még terv sem a szűkítés és csökkentés ellensúlyozására, terelésre, pótkapacitások beléptetésére. Sőt hangsúlyos cél ezek kialakulásának megakadályozása is.
Ezt neveztem doktriner hülyeségnek, mert figyelmen kívül hagyja, sőt tudatosan szembe megy az igényekkel és a helyzet további romlását idézi elő.
Eset #1-hez: Lehetséges, hogy valóban nem értek hozzá, és a kerékpárút építés nem kerékpárosbarát intézkedés. Ez esetben bocs...
Eset #2-höz: az ottan nem került 100 millióba, simán belefért a térrekonstrukció költségébe, hiszen nem egy teljesen új területre kellett utat építeni, hanem itt a burkolatot így is-úgy is cserélték volna.
ha meg valaki szólna róla, hogy biztos jó lesz-e a pirula, akkor leostobáznád, merthát hogy jön ő ahhoz, hogy egy orvost kritizáljon.
építészeti kritikáról hallottál-e már?
Függetlenül attól, hogy a tér mostani képe tetszik-e vagy sem.
Ez persze nem a Márc15-re érvényes. De a Balhára pl nagyrészt igen.
Ha pedig az a baj, hogy ebben az országban mindenből lopnak, a metróépítéstől kezdve az autópályán át a köztérburkolásig, akkor azt javasolnám, hogy legyen beruházási stop, 80 évig nem építünk semmit, addigra istenbizony megjavulunk, igaz, hogy addigra Albániánál is lejjebb leszünk, de hát ennyit megér, nem?
Nagyon szeretem, amikor a nigériaiak számon kérik egymáson a svájci erkölcsöt. Teljesen hiteles, életszagú helyzet.
Ha már lopnak, inkább olyan projektek kapcsán tegyék ezt, amelyek során szép és jó dolgok születnek...
És amikor ilyen dolgok születnek, akkor annak örülni kell, és nem felsorolni, hogy miért szar.
Juteszembe a piaristákok miből is élnek? Állami támogatásból, nemde? És erre méág kapnak egy vendéglátóhelyszínt is. Gipszt Jakab meg ha natántán nyitni akarta egy ócska tarfikot valahol a város peremén, ott baszná meg őt az ántsz-től kezdve tűzoltókon át a közeterületfütyülőkön keresztül az iparkamaráig bezárólag mindeki, ahol csak tudná. Itt meg még munkahelyteremtésről is lehet igét hirdetni...
Na ezért jó inkább külföldön pihenni az ilyen jellegű tereken, mert ott nem ismerjük a vonatkozó maffiaredszert.
A _lopás_ fogalmába ezek fértek (és férnek) bele szerintem.
A piaristákra is ugyanúgy rá lehet küldeni a tűzoltót, ántsz-t meg mindenkit, mint szegény Jakabra.
Az pedig nem megoldás, hogy a szép napsütéses vasárnap ki kell mennem Bécsbe pihenni, mert ott nem ismerem a maffiarendszert, csupán sejtem, hogy van...
1. Ne nyithassanak a piaristák sörözőt a téren, inkább legyen ott egy jó kis zárt homlokzat?
2. Nyithasson Gipsz Jakab egy koszos lebujt a városhatáron és ne zargassa őt az ÁNTSZ, legfeljebb a második ételmérgezés után?
Mindezt úgy, hogy a piaristák konzorciumi tagok, tehát a saját pénzükből építenek nekünk egy sörözőteraszt a korábbi repedezett aszfalt helyén. Jaj, de nagyon szarul járunk, brühühü!
A "BMX banditázás" nem zavar. A posztjaid alapján kellően intelligensnek tűnsz ahhoz, hogy ironizáló megjegyzésnek vegyem. Az viszont bosszant,hogy a tárgyi tévedés továbbra sincs kijavítva. (A képen kerékpárút és nem kerékpársáv van.)
A kettő között ég és föld a különbség.
"Aquincum romjait befedték, ezen a nyíláson lehet bekukkantani."
A téren nem Aquincum romjait fedték be (az Óbudán van), hanem Contra-Aquincum erődjét.
@aeidennis: "Contra Aquincum romjait befedték, ezen a nyíláson lehet bekukkantani." Ez a mondat szerepelt eredetileg, nem ártana rendesen elolvasni a bejegyzést, ha mindenképpen kommentelni akarsz.
A lényeg, hogy más pénzét veszik el, tehát lopás.
A feketedést pedig értelemszerűen a járdára értettem - anyira gyagya még én sem vagyok, hogy az úttesen kérjem számon a vakító fehérséget.
Ezekszerint semilyen elemes burkolat nem jó, mert kátyúsodik. Az aszfalt meg összetöredezik, ez sem jó. Másfajta burkolat nincsen. Mi legyen?
De mondtam már többször, hogy én alapvetően aszfalbarát vagyok.
A térkő pedig lehetne még olcsóbb, ha nem lenne az automatikus - és teljesen felesleges - alábetonozási kényszer, ami igazi abszurd hungarikum.
a kerékpárút szakasz-darab meg elképesztő szemtelenség.
nézze, magának egy keresztény városvezetés nem tud jót tenni. bezzeg a flódniban jól mutat a fekete mákréteg, mi? :)
Kezdjük azzal, hogy Münchenben van alagút a tér alatt, ahol az autó nem zavarja a gyalogost és viszont. Aztán ezt is érdemes összehasonlítani, van különbség:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Budapest_metro.png
www.mvv-muenchen.de/web4archiv/objects/download/schnellbahnnetz_regionalzuege11.pdf
A 2x3 sáv a dunai átkelési kapacitásnak hány százaléka is?
Árpád 3
Margit 2
Lánc 1
Erzsébet 2+1
Szabadság 1
Petőfi 2
Lágymányosi 2
Összesen: 13, ebből Erzsébet 2.
Ez 15%. Ha azt vesszük, hogy épeszű ember a Lánchidat elkerüli, a Szabadság meg évek óta egy építkezésre vezet, akkor már csak 11-ből 2, ami azt mutatja, hogy az Erzsébet híd a dunai átkelési kapacitásnak kishíján ötöde! Hát a hídhoz valahogy el kell jutni....
"És amiért itt bosszantasz, elárulom azt is, hogy az Astorián zebrák lesznek a Károly körút felújításának befejeztével, éééés a Váci utcánál zebra lesz keresztbe a Szabadsajtó úton, és a Ferenciek terén is zebra lesz. Muhahaha"
A MArgit hídnál is zebra van keresztbe, ez a BKV járatoknak, kíváltképp a buszoknak, főleg a Nyugati irányába rádob plusz 3 percet. Buda irányába is kap a busz a lámpánál pluszba másfelet, majd a megálló utáni lámpánál a másfél miatt még egyet.
Gratula.
Tudod ezt egy bokamozdulattal korrigálom 110 LE-vel. És a BKV? Muhahaha
A csöveseket és falfirkászokat passzolom. :\
Az utolsó 100 komment: