"Ilyen volt..." Felújítás előtt a Ferenciek tere
2012.10.10. 01:34
Most még rámpa van a Ferenciek terén.
Remélhetőleg hamarosan megkezdődik a Ferenciek terének felújítása, mely jelenleg az Erzsébet-híd előretolt kanyarodósávjait és az azoktól szigorúan elválasztott gyalogosútvonalakat jelenti. A változás nagy lesz, ezért érdemes még egyszer megnézni a teret, hogy pár év múlva is emlékezzünk, ha nézzük az "ilyen volt, ilyen lett" képpárokat.
Külön posztot is megérne, hogy az Erzsébet-híd építéséhez kapcsolódóan milyen hatalmas átépítések árán született a kisvárosias zeg-zugból világvárosias térsor. A térképkivágaton a feketével kitöltöttek kivételével nincs 1873 utáni épület. De nem csupán az épületállomány cserélődött le: az egész város(rész)szerkezet megváltozott, és létrejött a város tulajdonképpeni főtere (a képen a város 1873-as és mai térképének fedvénye látható).
A tér mai állapota 1973-ra alakult ki, mikor a metróállomás építéséhez kapcsolódóan fizikailag elválasztották a gépkocsi- és gyalogosforgalmat a "gépkocsiközpontúság" jegyében. Az így átépített városokat Németországban "Autogerechte Stadtnak" nevezik, ami "autójogú városnak" lehetne fordítani. Az így kialakult városi autópályákat Magyarországon a szocializmushoz kötik (mint a mindig szocreálnak nevezett későmodernt), valójában nyugati irányzatról van szó: ugyanúgy szabdalták szét Bostont az Interstate 93 autóúttal (amit azóta áthelyeztek), vagy Kölnt a Nord-Süd Fahrt nevű gyorsforgalmi úttal, mint Pestet a Kossuth utca-Rákóczi út "autópályával". A retró látványterv jól mutatja az elgondolást: tulajdonképpen egy kereszteződésmentes csomópontot építettek a város közepébe. A metróállomás gyalogosforgalmát pedig kifejezetten furfangosan vezették ki a térre az aluljárórendszeren. Kép forrása.
Ez a jól kifundált rendszer a legfőbb oka a belváros nyomorúságának, hiszen a környéken kis túlzással csak kétféle utca található: vagy amit egy rámpa darabol szét, vagy ahol legalább kétszer két sávon megy a forgalom. Ráadásul az egész lényegében már elvesztette funkcióját: az Astoriánál újra van zebra, a tranzitforgalom is többnyire az M0-on zajlik, a Petőfi-Kecskeméti utca átépítése óta pedig alagútban alig van forgalom. Az átépítés során ezek a rámpák el is tűnnek, maga a közúti aluljáró megmarad, csak más funkció kerül bele.
A gyalogos aluljáró viszont (egyelőre) megmarad, bár voltak olyan elképzelések, hogy a mozgólépcső közvetlenül a felszínre vezessen. A hetvenes években úgy tervezték, hogy ezek a műfajukból adódóan szűk és sötét helyek lesznek az új "agórák", ahol zajlik a városi élet, miközben fent (vagyis az utcán) zajlik a gépjárműforgalom. Az elv képtelensége hasonlít ahhoz, mikor a nyugat-európai és amerikai lakótelepek tervezői feltételezték, hogy a lakók a panelházak folyosóin fognak "társadalmilag érintkezni" (ami végül megtörtént, csak kicsit másképp).
Az aluljáróból felérve elénk tárul a klasszikus "Ferenciek" a jelenleg felemás két Klotilddal (de semmiképp sem Matilddal) és a 2X2 sávos+buszsávos úttal, ahova középen még felérkezik még egy forgalmi sáv az aluljáróból. A buszsáv létrejötte is tanulságos, hiszen a villamost azért szüntették meg 1973-ban, hogy az így felszabaduló 2X1 sávnak köszönhetően torlódásmentesebben haladhasson a forgalom. Ennek éppen az ellenkezője történt, a buszok a dugóban álltak, ezért ki kellett alakítani számukra a külön sávokat.
Pár évvel ezelőtt a tér egyes részein talán Magyarország legigénytelenebb kövezetét rakták le. Természetesen most ezek is átépítésre kerülnek majd.
Nem túl szerencsések (főként ilyen erősen építészeti térbe) a kiemelt növénykazetták sem.
A nemrég megnyitott szállodának is elég rossz a kapcsolata a térrel. Az egyik kazetta koszos sarkában sikerült üggyel-bajjal két parkolóhelyet kialakítani, pár méterre a főbejárattól.
A térből innen induló Kígyó utca (aminek felújítása része a projektnek) is elég siralmas állapotban van. Nyomokban még őrzi a hetvenes években kialakított (egyébként ötletes) burkolati rendet, amikor az aszfaltba mészkőcsíkokat raktak. A századfordulós koncepció szerint ezen az utcán kapcsolódott a belváros a Dunával a Piarista épület utcahídja alatt. A hetvenes években "természetesen" ez alatt is a híd egyik kanyarodósávja futott, de másfél éve helyreállt a kapcsolat.
Az utca elején nagy vonalakban még látható a város egyik legszebb portálja: Kóródy György tervezte Lipcsey-divatház 1938-ban nyílt meg. Az íves beugró mögött a ház és az üzlet bejárta nyílik. A pillért eredetileg vörös kerámialapok burkolták, amit népies motívumok díszítettek.
Maga az épület (Alpár Ignác tervezte) sem érdektelen, igaz a szomszédos Párisi udvar mellett nem sokan veszik észre.
A Párisi udvar sorsa is tanulságos: azt hinné az ember, hogy egy ilyen mennyezettel versenyre lehet kelni akármelyik plázával, pedig a passzázs jelenleg teljesen üres (igaz, most eladták a házat, de már régóta egy-két bolt vegetált itt).
A közúti aluljáró Petőfi utcai rámpája. A megváltozott forgalom mellett különösen elképesztő egy ekkora "műszaki felhajtás": kedd ebédidőben percekig üres volt a műtárgy, végül jött egy motoros, egy busz majd kb. három autó...
Jól láthatóan a városnak sem létszükséglet az aluljáró legjobb karban tartása. Érdemes megfigyelni brutalista dizájnt a hetvenes évekből.
Az aluljárón áthaladva (ami fölött a felújítás után zebrán is át lehet majd kelni) megérkezünk a névadókhoz. A templomot nemrég újították fel jó minőségben és szép színekkel (a közeli Belvárosi templom is kellemes lett, de a színezés építészetileg hibás, elvileg az egész párkányt egy színűre kell festeni), mellette áll a Rend-és bérház még omladozó vakolattal.
A templom előtt áll a Naraidák kútja. A századfordulón Kőbányára száműzték, visszahelyezése a hetvenes évekbeli rendezés talán egyetlen pozitívuma. A kút viszont eléggé megkopott az évtizedes szmogtól, remélhetőleg ez is változni fog.
A Ferencesek bazára is kihasználatlan: a város egyik legjobb helye lehetne, mégis egyik felét autóparkoló, másik felét a földszinti étterem "terasz-házikója" foglalja el (az étterem a beszűkített térre nem tud székeket tenni).
Itt, a Ferences-ház előtt érezhető leginkább az aluljáró elhibázottsága (viszont itt lesz majd legnagyobb a változás!). A rámpát ugyanis itt is növénykazettákkal szegélyezték, ami teljesen szétdarabolja a teret. Ráadásul még a szellőzőket is el kellett itt helyezni, ami egészen tönkreteszi a látványt.
A másik oldalon lévő wc-lejárat mellett már egész komoly beton-látkép készíthető.
Az akkori metróépítésekhez kapcsolódó útvonalakon árkádosítottak és/vagy rendezték a portálokat. A cél nemes volt, de a megvalósítás mégsem lett az igazi. A képen lévő Király bazár alsó két szintje elég borzasztóan néz ki.
A szomszédos Királyi bérház földszintje a nyolcvanas évek "sufni-tuningjának" jeleit mutatja. A portál tetején még látható az eredeti faragás, de a félemeleti ablak elé egy ronda "franciaerkélyt" tettek, a földszintre pedig ormótlan alumíniumportált.
Az első emeleti erkély alatt a természet is megjelent. A szemben lévő Párisi udvar viszont még így (üresen) is fantasztikus.
A tér végét két kupolás épület: az Egyetemi Könyvtár és az Ybl-palota zárja le...
...és persze a Central Kávéház. Talán tavasszal próbálkoztak azzal, hogy kitettek pár asztalt és széket az épület elé, de ez nyilván nem volt túl népszerű. A jobbról betorkolló irányi után zajlik a forgalom a hídról a belvárosba és fordítva (az aluljárón át).
A Cukor és Irányi utcák sarkán lévő Ernst galéria már jópár éve üde színfolt a "kanyarodósáv" mellett. Sajnos maga a bérház szörnyű állapotban van.
Ezen a környéken a századforduló után "nagyon nagypolgári" bérházak épültek (ebben az épületben vett lakást Csinszkának a földbirtokos apja).
A merőleges Veres Pálné utcában is hasonló épületek állnak.
A Veres Pálné utcát és a teret összekötő Curia utcát (a név itt állt legfelsőbb bíróságra emlékeztet) elég szerencsétlenül a Királyi bérház és a Király bazár hátsó homlokzatai alkotják. Pedig innen van talán a legszebb kilátás a ferencesek tornyára.
A tér és a Veres Pálné utca sarkán áll a névadó pár éve idehelyezett szobra egy kisebb parkban (a kamera nem a szobrot figyeli).
A térre visszaérve a már idézett Királyi bérház kapuját láthatjuk. Ezt a lakóközösség nemrég igényesen felújította. Reméljük ez a téren csak a kezdet, és hamarosan olyan állapotokat láthatunk, mint Zöldi Péter rajzán:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Marad-e az autópálya a város közepén? 2012.10.10. 14:34:56
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
A Nereidák kútjáról van egy vicces cikk itt: nol.hu/kult/a_ferjgyilkos_asszonyok_szobra
Én is innen tudtam meg, hogy a hivatalos neve ellenére Danaidák (már ha igaz a sztori, bevallom nem jártam utána).
A Kecskeméti-Petőfi utcák közti aluljáróról: nem baj, hogy kezdenek vele valamit, de azért az aluljáró mai autóforgalma nem vethető össze a hetvenes-nyolcvanas évekbelivel. Akkor tényleg szükség volt valamilyen megoldásra, mert itt pl. minden nap óriási dugók voltak, rengeteg kocsi járt erre. Persze ma már, amikor ki vannak tiltva a belvárosból, és valóban: vannak körgyűrűk, részben tényleg funkcióját vesztette.
Amúgy remek poszt, köszönjük. :-)
Remek poszt amúgy, bár félek a felújítástól, mert az Ybl Palotában dolgozom, és már a Kecskeméti/Károlyi Mihály felújításakor is hatalmas felfordulás volt itt. De a végeredmény akkor is, és bizonyára most is kárpótol majd.
Csak rábaszott, mert erre bedeszkázott házak és sok a lepukkant turkálók lettek az ingatlanokból...
Ha beleküldünk néhány milliárdocskát közpénzből,
biztos megint értékesek lesznek az ingatlanok.
Viszont jól látszik a képeken, hogy emberfia sincs az utcákon, minden 3. üzlet kiadó/eladó, üresen áll.
Ennyit a szakértelemről a forgalommal kapcsolatban az 5. kerületben.
Ma már SENKI nem megy be a kerületbe, sem vásárolni, sem sétálni.
A kosz, büdös volt az első két benyomás, az üzletekről nem is beszélve.
Moszkva-külső nézhetett ki így 1982-ben.
Akik az Erzsébet hídról pest felöl jöttek, azok mostmár nem hajthatnak be az alagútba, csak abba az irányba, ami visszavinné őket Budára - ha pld. a Váci útról kitiltod az autókat, akkor ne csodálkozz, ha nincs forgalom.
Az autómentesítés elsőre szép gondolat, de megöli az adott városrészeket - amíg az autó a városi "vérkeringés" része, addig nem lehet kitiltani őket ilyen mértékben.
fovarosi.blog.hu/2009/06/01/a_harmas_metro_tortenete_es_epiteszete_10_9
"Pár évvel ezelőtt a tér egyes részein talán Magyarország legigénytelenebb kövezetét rakták le. Természetesen most ezek is átépítésre kerülnek majd."
"Átépítésre kerül?!" Annyira csúnya szerkezet ez, és sajnos egyre terjed... Mennyivel szebb lenne így a mondat:
"Természetesen ezek is átépítik majd."
Átépítésre kerülnek... germanizmus, brr.
Én csak azóta járkálok arrafelé, amióta felújították, előtte eszembe se jutott volna. Vásárolni pedig se akkor, se most.
@SemBoga: "Akik az Erzsébet hídról pest felöl jöttek, azok mostmár nem hajthatnak be az alagútba, csak abba az irányba, ami visszavinné őket Budára"
Szerintem ezt a mondatot gondold át mégegyszer :)
"az autó a városi "vérkeringés" része"
A város vérkeringésének része az, hogy a teljes Kelet-Nyugat európai tranzitforgalom a történelmi belvároson halad át? Ezt inkább vérmérgezésnek nevezném...
"A térképkivágaton a feketével kitöltöttek kivételével nincs 1873 utáni épület."
Khmm... nem inkább előtti?
valóban, akik budáról jöttek pest felé az erzsébet hídon, és a petőfi sándor utca felé szerettek volna menni - na, ők már nem mehetnek
ez is jó, magyaros megoldás lesz. nem változik semmi, csak máshol lesz a dugó.
majd akkor szóljatok ha a szabad sajtó-kossuth legalább az astoriáig a föld alatt megy, addig minden egyéb csak pótcselekvés, mint anno a budaörsi út felének buszsávosítása.
az aranykéz utcai megközelíthetetlen, hiszen le kell hozzá hajtani a rakpartra, fel a roosevelt téren, majd visszafordulni az apáczaiba.
a szervita téri elérhetetlen, hiszen a petőfi s utcára immár kerülővel, az irányi felől sem lehet menni és uez vonatkozik a szintén eddig legalább elérhető pesti barnabás utcára.
A Kossuth Rákóczi tengelyen meg szüntessük be a járműforgalmat!!!!
És az egész körúton belüli terület legyen gyalogos zóna!!! Még a mentők is kezükben a hordággyal, futva menjenek a betegekért.
Teljes Budapesti elkerülő nélkül ilyen korlátozásokat bevezetni szadizmus és cinizmus.
már csak a rakpartot kellene lezárni és akkor kész vidámság lenne mondjuk a xi. kerületből eljutni az m3as-ig. lehetne a nulláson dél-buda felől laza 78 km-t autózni.
Mert szerintem nem, ugyanis ha valami pár év (vagy 1-2 évtized) alatt elavul, akkor az eredendően sem volt helyes. És ez bizony meglehetősen hamar elavult, még ha nem is vette észre rögtön mindenki. Te meg itt mosdatod a szerecsent.
Az autósok pedig lehet kétségbe vannak esve, de én emlékszem arra, hogy a Kecskeméti utca kiütése vagy a Margit-híd lezárása előtt is apokaliptikus állapotokat vizionáltak a közlekedés várható összeomlása miatt, aztán végül nem történt semmi. Minden kifli megérkezett reggel a pékségbe és minden beteg bejutott a kórházba.
az úttesten kívül ugyanis semmi sem fog változni. max néhány csókos vendéglős el fogja venni azokat az új köztereteket amiket elvileg a járókelőknek építenek. lásd járhatatlan egyetem tér, leszűkült liszt ferenc tér, botorkáló király utca
a környék portáljainak megújulására sem lesz garancia az átalakítás. elég csak megnézni mi (nem) változott a petőfi sándor utcában...
@SemBoga: Buda felől sosem lehetett behajtani az alagútba, Pest felől sem.
Az alagútnak két funkciója volt:
- A rakpart felől az irányi utcán át felhajtani a hídra vagy a Petőfi utcára: ha minden igaz, ehelyett lesz rendes 2*2 sávos fel-lehajtó a Mátyás pince előtti placcon (a parkoló rovására) a petőfi utcába meg már nem nagyon kell behajtani.
- Az üllői-kálvin-kecskeméti felől érkező átmenőforgalom itt tudott a hídra menni - a főutca-projekt óta ez a forgalom megszűnt.
Ezek után az aluljáró tök fölösleges.
A Petőfi utcában pedig elég sok minden változott, új helyek nyílnak és a régi portálok is igényesednek. Persze van még pár kakukktojás, de cirka két év telt csak el a felújítás óta.
A portálösszkép meg egyértelműen javult a Petőfibe, a valóságot erőszakolja meg az aki azt állítja, hogy minden a régi, ehhez komolyan nem tudok mit hozzáfűzni.
Jó dolog a belvárosi autópálya szókapcsolat emlegetése. De ha egyszer van egy hat sávos híd, akkor hadd használjuk már arra, amiért építették!!!!
Egyébként meg miért probléma, ha az Erzsébet hídra felkerül egy brutális kapacitású villamos vonal? Pont, hogy nagyobb forgalmat tud majd így elvinni a híd/Kossuth/Rákóczi tengely.
- Tehát a Kálvin téren áruljunk megint szénát és hízót.
" miért probléma, ha az Erzsébet hídra felkerül egy brutális kapacitású villamos vonal?"
- És Budán hova viszi az embereket?
Moszkva tér, Déli pu.-ra ott a metró, Dél Budára ott a metró, Hegyalján csak a fogaskerekű tud felmenni.
A Rákóczi út lokális forgalmára nem kell villamos, elég rá a troli. Azt meg holnap meg lehetne már építeni. Ha lenne járművünk, meg pénzünk oszlopra.
Lényeg, hogy térkőre, meg marhaságra van.
A Müncheni Altstadtring kb 5 km hosszú. Ezen belül alig van lakás, ellenben rengeteg iroda.
Ezen a területen 5 ponton lehet kapcsolódni a teljes gyorsvasúthálózathoz. Szinte bárhonnan oda lehet jutni átszállás nélkül. Maga a körút szinte végig 3-4-5 sávos. Az ottani belváros szélén nincsen egy folyó, melyen ott vezet át egy széles híd.
Budapesten a kiskörút - Arany János - Dunapart nagyjából szintén 5 km.
Rengeteg lakás található itt, és rengeteg intézmény. Ez eleve egy érdekkonfliktus.
Mind a három metróvonal érinti a területet, de egyik sem visz ki igazán a városból. A legmesszebb pont KöKi, ahol át kell szállni.
Ennek a területnek nincsen egy normális elkerülő (kikerülő útja, ami van, és földrajzi adottságainál fogva átvezetett a területen, azt elzárták, ám pótlásáról nem gondoskodtak. A terület szélén található a város egyik legszélesebb hídja, melynek tengelye a belvárosba mutat. Nagy luxus feladni ezt az átkelőt, mivel alig van háromsávos hidunk.
.
.
.
El lehet gondolkozni.
:)
"El lehet gondolkozni."
El lehet, ahogy azon is, hogy a Rákóczi úti villamos kvázi metró kapacitású viszonylat lehetne, egészen Kőbányáról-Újpalotáról hordhatná Budára az utasokat és amúgy ez is lenne a logikus. Az egy másik kérdés, hogy a Döbrentei téren áll meg, vagy átviszik a BAH csomópontig vagy esetleg azon túl is, nem hinném hogy megoldhatatlan műszaki akadályai lehetnek ennek, noha nem vagyok a téma speciális szakértője. De ha nem is lehet átvinni, akkor is simán lehetne egy új villamoshálózat gerincszakasza, amihez csatlakozik a többi vonal. Egyébként teljesen nyilvánvaló, hogy ebbe az irányba mozdultak el a dolgok, és igazából már nem is a szándék hiányzik az ominózus villamos projekt elindításához, hanem a pénz.
(Ráadásul azzal nincs kilőve a déli-Moszkva környéke vagy dél-Buda, hogy "ott a metró". A Rákóczi alatt is "ott a metró", aztán lépésben sem lehet haladni a felszínen... )
Úgy csinálsz, mintha az valami extra lenne, hogy járod a várost. Az ismerőseid között sokan vannak, akik az irodájukban laknak, ezért csak irodaablakból okoskodnak?
Van egy tanácsom, vagy megfogadod, vagy nem, ez rajtad múlik.
Vegyél egy nagy levegőt, aztán próbálj kevésbé arrogánsan eszmét cserélni embertársaiddal, hidd el, hamarabb célt érsz - amennyiben persze a cél az, hogy kialakuljon egy normális kommunikáció az emberek között, és nem pedig csupán annyi, hogy minden blogot teleszórj a kommentjeiddel, azon keresztül pedig a blogod linkjével. Mellesleg ha kizárólag ekkora arccal vagy képes megnyilvánulni, az reklámnak sem túl ideális.
Nem az "átlátásról" beszélek, hanem arról, ahogy az egészet tálalod. És nem az a gond, hogy a lelkecskémet bántja ez a stílus, hanem az, hogy a hozzáállásod kontraproduktív.