Végig a főutcán I. rész
2009.08.14. 19:16
Érdekes, hogy még nem írtam poszot a főutca-projektről. Ez teljesen véletlenül alakult így, pedig személy szerint egy nagyon pozitív és jelentős dolognak tartom. Sajnos elég szomorú, hogy többnyire csak annyit lehetett hallani az egészből különböző fórumokon, hogy "ez a szemét polgármester kizárja az autósokat, aztán majd csodálkozni fog ha meghal a belváros". Akik így gondolkodnak nyilván sosem jártak még külföldi nagyvárosban, azért hiszik, hogy mindenki autóval jár, és a pesti belváros él... Nyilvánvaló okokból az indexen is csak annyit lehetett olvasni, hogy "ostromállapot van a belvárosban". Ez is rendkívül meglepő, felújításkor...
Az Egyetem tér látványterve. Rajz: Zöldi Péter kép forrása
Elöljáróban még annyit, hogy ez egy keverék poszt, sok bloggernek "elveszem a kenyerét", remélem, nem fognak neheztelni miatta. Mikor végigmentem a Kálvintól az Erzsébet térig, akkor gondoltam arra, hogy nem csak magát a közertületi munkákat fényképezem le, hanem megnézem, milyen kihasználatlan, illetve "szép" helyek esnek a projektterületbe. Biztos lesz olyan, amit mindenki ismer, és olyan is, amit kevésbé...
És kik a tervezők? A városépítészeti munkát az M-Teampannon kft. (vezető: Koszorú Lajos), a környezettervezést az s73 tervezőiroda végzi (vezető: Balogh Péter István)
Tehát, indulás a Kálvin térről!:
A Kecskeméti utca 2009. augusztus 14-én. Itt már eléggé előrehaladtak a munkálatokkal. Érdemes megfigyelni a favédő lemezeket. A struktúra is kezd kialakulni: egy forgalmi sáv lesz, nyilván a célforgalom számára (az autóstársadalom jelentős része emiatt kapott gutaütést). A képen az is látszik, hogy az utca faállománya se nem egységes, se nem szép: vannak idősebb és fiatalabb, és elég betegnek látszó vadgesztenyék (Aesculus hippocastanum), de bálványfa (Ailanthus altissima) is látszik.
Korábban sok gondot okozott, hogy nagyon vékony 3-4 cm vastag kőlapokat alkalmaztak, ami persze eltörött (főleg a Király utcában, ahol az építkezések miatt hatalmas teherautók jártak az utcában, és amúgyis rosszul volt tömörítve az aljzat). Itt vastagabb 7-10 cm-es anyagokat fognak használni, és a lapok is kisebbek.
A járdát mészkő, a forgalmi-és prakolósávot a Kecskeméti utcában gránit borítja. Nagyon szépen néz ki tényleg, de a mészkő nem fog csúszni nedves időben? A Móriczon is ilyen kő van, ott elég nagy a balesetveszély...
A mellékutcák, mint a képen látható Bástya és Képíró utca utca faltól falig gránitburkolatot kapott.
Azok az utcák, ahol lesz gépkocsiforgalom, a Kecskeméti utcaihoz hasonló lesz az anyagkiosztás.
"Illeszkedési problámák" I. a Szerb és a Veres Pálné utca sarka. Utóbbi utcát nemrég újították fel, ilyen műkőlapok vannak az "új" Váci utcában is.
A régi pest egyik emléke: az egykori Klarissza-zárda az Egyetem tér-Szerb utca sarkán. Kihasználatlanul...
Az ELTE központi épülete is végre méltóbb környezetbe kerül. Nem ártana egy kupolahelyreállítással egybekötött felújítás. Szobros körökből úgy értesültem, hogy a téren fogják felállítani Szmrecsányi Boldizsár új alkotását, egy kéz-vagy egy lábfejet, már nem emlékszem. Mindenesetre ő alkotta a Rollerező fiú szobrát a Váci utcában.
Az Egyetemi templom (Mayerhoffer András, 1722-1742) a kalocsai székesegyház "ikertestvére" és a Nagyszeminárium. Utóbbi-én is csak képről láttam sajnos-egy hatalmas barokk könyvtártermet rejt. Érthető, hogy az épületkorátozottan látogatható, de talán érdemes lenne bemutatni a nagyközönség előtt.
A Henszlmann Imre utca a Károlyi kertnél. A járdának olyan a burkolata, mint a kerítés egyes elemeinek...
A Károlyi Mihály utca a Károlyi Palotával (Anton Pius Riegl és Hofrichter József, 1832.). Az épületet pár áve újították fel, de mát tiszta korom. Érdemes megfigyelni, hogy jó széles járda lesz előtte. A földszinten úgyis étterem működik, milyen jó lenne egy irodalmi terasz, mondjuk...
Az Ybl-palota (Ybl Miklós, 1860-1867) és a "Centál" (Quittner Zsigmond, 1887). A két épület végre kiszabadul a "városi autópálya" forgalmából. Mindkét épületben kávéház, illetve étterem működik, gondolom hamarosan teraszok lesznek az utcán.
A Ferenciek tere, a főváros (egyik) szégyene. Felújítására a második és a harmadik ütemben kerül sor, betömik az alagutat, és teljesen megváltoztatják a forgalmi rendet (BDZSH, lehet, hogy meglesz az "elveszett főtér"?).
A Király-bazár épülete . Jelenleg gyrosos, és használtruha boltok "paradicsoma", de itt van a "Kamra" színház is. Ez is a "ha felújítanák, milyen szép lenne" kategóriájú épület. Az udvar nagyon hangulatos-lenne, esetleg le is lehetne fedni. A képen látszik, hogy a hatvanas évek "modernizálása" a félemeletet sem kímélte: elfeketedett kőlapok és undorító nyílászárók mutatják, milyen volt akkoriban a divat.
A város egyik legpatinásabb étterme (nem, tényleg nem látszik). Szerencsétlen Kárpátia jelenleg egy alagút felhajója mellett van. Ráadásul egy-két éve olyan burkolat került a térre, ami még egy balkáni benzinkúton is nagyon égő lenne...
Az emlegetett borzalom...
Ha valaki bemegy az étterem bejárata mellett a "Ferencziek bazárába", érdekes világba csöppen: egy T alakú udvar, gangok nélkül. Jónéhány üzlet üres, és mindenhol autók parkolnak, de egy-két helyen katolikus könyvesboltok és kegytárgyárusok működnek. Jól látszik, hogy nincs a legjobb állapotban, pedig olyan szépen meg lehetne csinálni: igazán hangulatos lenne autók nélkül, és ki kéne kötni, hogy csak könyvesboltok (esetleg régiségboltok) lehetnek itt. A város egyik legjobb helye lehetne.
A poszt csak ideáig tart, mivel elég sok a kép. Úgy tervezem, hogy a második poszt a Ferenciek terétől az Erzsébet térig, a harmadik a körútig tart majd.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
A Ferenciek terén lévő burkolat pedig szerintem nem borzalmas...hanem egyenesen gusztustalan!
Viszont, nagyon szép lesz!!! :) nekem már most tetszik. És bár olyan lesz, mint egy korcsolyapálya, de milyen csodaszépek ezek a hatalmas édesvízi mészkő és gránit tömbök. És tényleg gyönyörűek a környező épületek, vagyis megérdemlik ezt a burkolat kialakítást!
@*Anna: ez a travertin még okozhat kellemetlen "meglepetéseket". Azért az idézőjel, mert ugyanez történt a Móriczon. Ott homokkal érdesítették a felszínt, hogy ne csússzon annyira. Egyébként tényleg nagyon szép (lesz) a burkolat. Ami még nagyon jó, hogy hatalmas területen dolgoznak egyszerre, egy óriási rész kap egységes arculatot. A következő posztban tervezek írni arról, hogy hogy illeszkedik a már meglévő egyéb burkolatokhoz.
jaj, egyébként meg nagyon klassz poszt, kíváncsian várom az illeszkedésről szóló következőt.
ami szomorú, hogy úgy néz ki, nem lesznek kortársi kandeláberek.
a bástya utca baromi jó. eddig utáltam (valszeg a suli miatt :), de most baromi jó.
aluljáróilag, nekünk azt mondta a cselovszki, hogy eleve úgy lett tervezve és kivitelezve is, hogy könnyen K-NY irányúvá alakítható legyen. hogy ez pontosan mit jelent azt nem tudom, de bdzsh is látott már nagyon sok szép képet a teljesen gyalogos, zöld ferenciek teréről, aztán meg...
@mestska: nem a nagy ára miatt, hanem mert a ferenciek tere fővárosi projekt, ráadásul az átépítésével meg kell várni a márc15 rendezését meg még ki tudja mit.
lényeg ami lényeg, a Bástya utca baromi jó, pedig régen utáltam (biztos a suli miatt :), de most baromi jó.
a tájékoztatás valóban béna 5ker részéről, ezért is kerestük meg mi annó a főépítészt, hogy mi a tök van.
"Akik így gondolkodnak nyilván sosem jártak még külföldi nagyvárosban, azért hiszik, hogy mindenki autóval jár, és a pesti belváros él" - Győrben s Sopronban is "ki vannak tiltva az autók" (ebben nem vagyok biztos, csak így tűnik) s lám él a város, és milyen csudaszép városok! Mindenhol macskakő van, van ahol még aszfalt. Autót emlékeim szerint alig láttam.
a hatodik képen a narancs ház mellet van egy lyuk, az mi? :)
"A régi pest egyik emléke: az egykori Klarissza-zárda az Egyetem tér-Szerb utca sarkán. Kihasználatlanul..." - elvileg az ELTE rektoriság működik benne.
a T udvar jó :) a ferenciek tere meg hát igen, nekem az egyetemi könyvtár sárga színe sem tetszik, olyan "mű"
@solaitid: ja, jó az a posztotok, olvastam:) Azt is, hogy könnyen "megfordítható" az aluljáró iránya... ez már akkor fura volt egy kicsit. Igen, ez a főv-kerület fennhatóság eléggé késlelteti a dolgokat...
@Sadia: igen, én is azt mondom, hogy ezek a városok milyen jók. Mire ezt olvasod már fennt lesz a poszt a győri főtérről (egy napra lejöttem a hegyről:).
Én a kihasználatlanul szót nem úgy értettem, hogy üres, hanem, hogy nem hozzák ki az épületből azt, amit lehetne (egyszer-kétszer voltam bennt, igazán szép lenne, kár így elzárni).
A hetedik képen a lyuk, egy ici-pici foghíjtelek:)
rozsnyó főtere kb. ekkora. lehet, hogy nagyobb.
ha itt lenne a "főtér" az átmenőt hová irányítanák? a föld alá?
épkézláb ötletem nincs, de min. deák méretű főtér lenne használható. nem?