"Vác város főterének rekonstrukcióját az átalakítás során létrehozott régészeti műromok látványának a barokk városképre gyakorolt káros hatása miatt a bíráló bizottság citrom díjban részesítette." icomos.hu

Az előtérben látható az "ok", vagyis a  romterület. Sokat gondolkodtam, mit lehetne erre írni, de nem tudtam semmi frappánsat kitalálni. A kép magáért beszél. Forrás

 

A poszt egyébként nem nagyon aktuális: az "elismerést" 2007-ben kapta a város. (az Icomos minden évben három rendes és három citrom-díjat oszt ki. Citrom díjat kaptak többek között a kecskeméti Malom-center, a nyírbátori vár, rendes díjat a veszprémi Dubniczay-ház, a Gólyavár felújításának tervezői). A polgármester szerint csupán ortodox műemlékvédők bosszújáról van szó. De nézzük, mi a probléma a térrel, aztán mindenki eldöntheti, kinek van igaza.

A főtér a felújítás előtt. Jól látszik, hogy sokkal kevesebb elem volt a téren: középen a kút, a kövezett rész négy sarkán a barokk puttószobrok. Ma ezeken kívül romkert, kávézóterasz, Patyomkin-városkapu, zenepavilon található (utóbbi azért is furcsa, mert a város gyönyörű Duna-parti sétányán van egy századfordulós öntöttvas zenepavilon. Ide meg építenek egy neohistorizáló stílusút). Szeintem ez egy kicsit sok... Természetesen a felújítás indokolt volt, hiszen az aszfaltburkolat és a parkoló autók már nem elengedhetetlenek egy városközpontban, de nem tudom, miért kell tönkretenni, ami jó és szép volt. Ezenkívül a tér legfőbb gondja, hogy nem tisztázták, milyen funkciói legyenek: városi rendezvények helye, korzózás, parkosított pihenőtér, reprezentatív barokk főtér, régészeti bemutatóhely-ez mind a váci főtér, és ez egyszerűen szétfeszíti a teret. Ráadásul a teljes forgalommentesítést sem sikerült megoldani, hiszen pár percenként végigpöfögnek rajta a buszok. (kép forrása)

A főtér mai állapota. A tér közepén kialakították a-régészetileg nem hiteles-romkertet, ami szétszabdalja a teret. A sarokban pedig csak egy keskeny emelvényen lehet befordulni az állomás felé vezető főutcára-itt sokszor nagy a tömeg. Kép forrása

A díj indoklása kitér a "Bécsi kapura", vagyis erre az építményre. Ha észak felől, Mária Terézia útját követve érkezünk a belvárosba (neki állították Magyarország egyetlen "igazi" diadalívét), akkor itt lépünk be a főtérre (kép forrása).

A gagyi "újító" kapun áthaladva elénk tárul a főtér: még tönkretéve is Magyarország egyik legszebb tere. Középen a fehérek (a domoknosok), háttérben a piaristák temploma látható. Előbbi kriptájából kerültek elő a XVIII. századi váci polgárok mumifikálódott holttestei, amiket rendkívűl jó kiállításon lehet megtekinteni (hogy ne csak rosszat mondjak szegény Vácról). Kép forrása

Első ránézésre semmi ok a citromra: pompás növénykiültetés (monjuk az ICOMOS nem kertészeti szövetség), szobrok, kandeláberek. De itt pont az a lényeg, ami innen még nem látszik: a templom elé beraktak egy hatalmas romterületet, ami a város középkori plébániatemplomának maradványa. Ez ráadásul nem is hiteles: az ásatások alapján más alaprajzú volt, mint a jelző falazás (lehet, hogy előbb megtervezték, aztán feltárták a teret?). A jobb oldalon álló kútszobor pedig a magyar főterek tipikus hibáját mutatja: "legyen a téren minden, szökőkút szoborral, de hagyjuk meg a meglévő szobrokat is. Kell még kávézóterasz a kövepére, mint Olaszba'. És persze kell romkert is. Ha már a gótikus templom elpusztult". Arról nem is beszélve, hogy tíz év múlva megnőnek a fák, és semmi nem fog látszódni az egészből. És majdnem elfelejtettem, hogy a "kapun" áthaladó korszerű buszok a téren haladnak át nyomvályút és guszta olajfoltokat hagyva maguk után. Annyira kevés kellett volna, hogy jó legyen! Ez (volt) az ország egyik legszebb tere!

A puttós-Nagypréposti palotás beállítás már korábban is Vác egyik "ikonja" volt. Szerencsére ezt meghagyták.

A tér közepére betettek egy kávézóteraszt rézgömbös fakorláttal lezárva (barokk?). Én tavaly nyáron és most tavasszal játram Vácott (az FVM hivatalban, konkrétan. Mindegy), és akkor hatalmas sátorszerű valami volt kifeszítve a terasz fölé. Eléggé zavaró.

Nos, a címlapképen már látott romterület. Ezért járt a citromdíj. A falazatok nem a feltárt maradványokat jelölik, hanem kitaláltak. A háttérben álló tujákkal egészen családiházas hangulatot árasztanak. Pont ilyen való egy barokk tér közepére.

A romterület északnyuhat felé. Középen látható a már említett terasz (akkor még sátor nélkül, azt idén tavasszal feszítették ki. A középen látható dobogó arra szolgál, hogy a romokat felülről is meg lehessen szemlélni. Az előtérben, az üvegtető alatt egy kiállítótér van (egy váci évfolyamtársam szerint nincs nyitva soha)

A dobogóról letekintve látszik a kiállítótérben lévő makett a háromszög alakú tér közepén álló gótikus plébániatemplommal. Ezért a makettért kár volt feltúrni a teret és mindig zárvatartó kiállítóteret létesíteni.

A fehérek temploma mellett áll a már említett "neohistorizáló" zenepavilon. Elég pezsgő térzenei élete lehet egy olyan harmincezres városban, ahol két zenepavilon is található, egymástól párszáz méterre (bár lehet, hogy én vagyok nagyon akadékoskodó és "ortodox műemlékes" szemléletű). Ha viszont csak egyre lenne igény, akkor valamelyik nyilván üresen és kihasználatlanul áll.  Kép forrása

A romkertet a busz útvonalától egy Dunát szimbolizáló vízarchitektúra választja el. Ez kimaradt a tér elemeinek felsorolásából. Talán magáról a térről is lehetett volna hagyni... Kép forrása

A növénykiültetés viszont megdöbbentően igényes: rózsák, begóniák, vagy mint itt is, különleges tulipánok (Tulipa sp.) és árvácskák (Vilola X wittrochina) kerültek kiültetésre.

A térnek szerintem a romkerten és a bécsi kapun kívül a többszörös túlzsúfoltság  a legfőbb problémája: a rengeteg a téri elem (kút, szökőkút, állandó terasz, zenepavilon, barokk szobrok, stb.), és a vitatható színvonalú új létesítmények teljesen elnyomják a barokk koriakat. Másrészt a térnek rengeteg a funkciója, amit már feljebb említettem.  Csak sejtem, hogy ennek az lehet az oka, hogy a felújítás eu-s forrásokból történt. Mivel nem lehet tudni, mikor lesz pénz további felújításokra, rengeteg városi funkcióval akarták "életre kelteni" a teret. Ez sikerült is-ami nem baj-de miközben a téren mindig tömeg van, addig a hegyekre néző Duna-part meglehetősen elhanyagolt és kihalt. Arról nem is beszélve, hogy a citrom díj szerintem jogosan járt...

A bejegyzés trackback címe:

https://taj-kert.blog.hu/api/trackback/id/tr611516968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elég gyakran járok Vácon, és ahogy az egyébként kiváló poszt is utal rá, a részletek igényessége ellenére a tér alapvetően széteső, diszharmonikus. Persze lehet, hogy ez abból adódik, hogy ez a tér eleve szétfeszíti a tipikus lapos magyar kisváros léptékkereteit.

Ez egy olyan sétatér, ahol az ember nem korzózik, hanem kóvályog.
én nyáron láttam a teret - direkt ezért mentem ki - és hát több furcsaságot is láttam, van amiben egyetértek az itt leírtakkal, van amiben nem.

Hogy miben nem értek egyet:

- szerintem igenis jó, ha van kávézóterasz egy ilyen téren, és az is jó, hogy ez működik, márpedig ottjártamkor működött, volt élet. Ez jó. Hogy a kialakítás olyan, amilyen...
- szerintem az sem baj, hogy a busz átmegy a főtéren, hogy nem kergették körbe a fél városon a járatot, mindenkinek, aki esetleg helyi közlekedéssel utazik, időveszteséget okozva. Ha nyomválkyúsodik, az azt jelenti, hogy kispóroltak valamit. (persze jobb lenne, ha nem ikarusok döcögnének arra, hanem új klassz midibuszok, de jelenleg ez van)
- nálam a tér szűkebb oldalát lezáró kapu se vágta ki a biztosítékot.. :)

És amivel egyetértek:
- a tér kapcsolata környező területekkel gyalogos szempontból szrnyű, nem megoldott szinte egyik fontos kapcsolat sem. Az általad is említett állomásin kívül, délre a bazilika felé is egyszercsak véget ér a világ, és mire a bazilikához érsz, nekem konkrétan olyan érzésem volt, mint egy álmosító, vidéki kisvárosban, olyan volt a környezet, olyan volt az idő. Már csak a westernfilmekben feltűnő, szél által fútt száraz bokrok vag ymik hiányoztak.
Nem megoldott ezenkívül a Duna felé sem a kapcsolat, holott ez nagyon fontos lenne, jelezve, hogy a város azér tmégiscsak a Duna mellett épült fel.

A műromok? Hát azok olyanok, amilyenek, láttam már cifrábbakat is.(nem feltétlen vagyok híva annak, hogy mindent az eredeti állapot szerint kell visszaállítani, annak viszont híve vagyok talán, hogy a kevesebb több.
Ezek a városi terekre odacsapott romkertek sehol sem működnek. Még ha állna a templom sem lenne világszenzáció, hát még így.. minek ezt? Budapesten is utáljuk az összes bokamagasságú "alaprajzot".
Az eredeti tér jó volt, így képről, a hatodik kép is ilyesmi hatást ad vissza. Pécsen üveggel fedték a romokat. Itt kiemelték, Márc. 15. téren is (ma csöves lak), a Palotánál is. Szerintem ez abszurd. Vannak középkori romok, tény. De ezek már nem képviselnek "értéket". Kimegyek az udvarra építek egy boka kőfalat és kész, ez számít "értéknek"? Meglepődnék.

El kell fogadni, vagy újjáépítjük a középkort teljesen vagy hagyuk piheni a földben (mondhatni a halotakat sem támasztjuk fel, hogy mindenki lássa...)

E építészet koncepcióval hasonlatos a Palota és környezet,csak még abszudabb, csodálom hogy még nem kapot záő tojás díjat :P
Amikor két és fél éve Vácott volt a gyakorlatunk hogy felfessük a Naszály turista útvonalát, a város egyik főmuftia fogadott minket az új téren és büszkén újságolta, hogy most lett kész, és mennyire büszkék rá, és hogy legyünk mi is büszkék, mert a drága tanárnőnk -aki ott volt velünk (inkább nem nevezem meg szegénykét)-, a tér főtervezője.
Emlékszem az első benyomásra - rosszul lettem!!!! Megérkezésünkkor a romkertet és az egyszerűen ocsmány kerítéselemeket látványa fogadott. (előtte már felkészítettek minket, hogy a tér revitalizációja most fejeződött be -vagyis lázban égve vártuk,mi fogad bennünket - kicsit csodavárás-szerűség is benne volt)
Lehet hogy az émelygésre az is rátett, hogy alig ittam előtte valamit, de valahogy nem hiszem... Ez amúgy akkor sem enyhült amikor tovább sétáltunk a városháza bejárata felé.
Akkor még a növénykiültetés nem volt túl mutatós, mondhatni semmilyen.... és őszintén szólva nem is értettem hogy az 1,5 m széles faverembe miért kerül a törzs mellé pár egynyári, hogy azokat aztán puszpáng szegéllyel távolról nézve totál eltakarják... mindenesetre cseles!
Az is lehet, h túl keményen ítéltem meg a teret,és kivetítettem rá azt a tényt, hogy sem a házigazda, sem a tancsinéni nem volt a szívem csücske...
Lehet, hogy sok funkciót kapott. Azt sem vitatom, hogy ezek közül pár felesleges, mások pedig igenis hasznosak. De hol van az esztétikus küllem????? hol van a letisztult stílus???? Még azt sem mondom, h barokkosnak kéne lennie - szerintem a minimalizmus nagyon jól kiegészíti a barokk túldíszített formákat, csak igényes legyen a tervezés, a kivitelezés és az anyaghasználat! De ez semmi, ez egy stílustalan kotyvasz....
Akkor még nem volt olajfoltos a burkolat -vagyis azzal nem akadt problémám :)
najó de miért van egy óriási lábtörlő a templom előtt? (3. kép)
Hát én nagy vízarchitektúra-fan vagyok, de ez rémes. Randa, funkciótlan és felesleges. ÉÁn simán kihagytam volna több elemet is a térről (vízarchitektúra, pavilon, műromok (brr...), üvegizé). Ja, és a "random smaragdtuja kiültetése" szerintem simán lehetne büntethető cselekmény.
ezt elszabták rendesen...
Hányszor de hányszor mondtuk már ezt Magyarországon: a régi jobb volt!
Ritkán járok arra felé, de nekem tetszik :)
A régi főtér a fotón jól mutat, a valóságban viszont mindenhol autók álltak és a nagy lezárt füves területek miatt használni sem igazán lehetett. Az új főtér nem lenne rossz, de valóban: a kevesebb, több lett volna. A Bécsi kapu volt a régi városfal kapuja, nyilván ennek emlékére emelték ezt a stilizált kaput, szerintem nincs vele baj.
A buszt ki kellene tiltani, nem való a főtérre. Az ott lakó pár ember (mert ezek középületek elsősorban) majd szépen elsétál a buszmegállóig.
A romtemplom szerintem is erőltetett, be kellene temetni az egészet.

De a többi szerintem jó lett, sokkal jobb, mint amilyen azelőtt volt. A régi kép erősen idealizáló, a valóságban közel sem nézett ki ilyen jól. Az utcáról nézve egyáltalán nem volt tér jellege, csak egy forgalmas utca parkolókkal.
Én Vácra jártam középiskolába, akkor még a régi főtér volt, ezt az újat pedig csak idén nyáron volt szerencsém látni.

Teljesen laikus szemmel nézve nekem tulajdonképpen tetszett, bár mi csak bringával haladtunk át rajta a komp felé, szóval csak pár percig nézelődtünk, így nem is láttunk mindent, amit a bejegyzés tartalmaz. Lehet, hogy télen teszünk itt egy sétát kedvesemmel, és akkor részletesen megnézzük.

Az mondjuk a képekről is látszik, hogy túl sok minden van ide bezsúfolva. Én például úgy alakítottam volna ki, hogy egy nagyobb koncert elférjen itt, vagy akár egy pár napos nyári fesztivál is. Szép város Vác, nagyon szerettem oda járni iskolába:)

De az szerintem határozottan pozitív, hogy legalább csináltak valamit a térrel, illetve a Duna-part is egész rendezett, már csak a padokkal kéne valamit kezdeni. Vác még mindig fényévekre van a legtöbb általam ismert magyar várostól, Budapest legtöbb kerületéről meg ne is beszéljünk...
így a képeken nem néz ki olyan rosszul az új... megnézem majd élőben is ezek után. úristen, és idővel a fák is meg fognak nőni?? na ne má...
@lamed:

lehet, hogy a középületekben nem lakik senki, viszont ttól függetlenül nagyon is járnak oda az emberek, dolgozni, üget inténi, ergo, nem árt ha van tömegközlekedési kiszoplgálása.
A domonkosrendi templom előtt olyan burkolata van a térnek, ami a legkisebb csapadéktól is csúszik, mint a korcsolyapálya. Mi először enyhe ködszitálásnál jártunk arra, és majdnem lespárgáztunk, pedig nem készültünk balettáncosnak.
Amúgy támadt egy ötletem, hogy hogyan lehetett volna a romkertet megoldani: az egykori templom alaprajzát ki kellett volna mozaikozni térkőből. Ugyanannyira emlékeztetne a templomra, mint ezek a ronda falak, csak közben nem akadályozná a tér használatát.
Nem vettem észre, hogy Magyarországon minden olyan gyönyörű és makulátlan lenne, hogy a felújított és értékes barokk épületekkel szegélyezett váci főteret kelljen citrom díjra jelölni. Szerintem "jobb is lehetne" és a "pocsék" jelzők között megpróbálhatnánk különbséget tenni.
Aki szerint a régi jobb volt az tuti nem járt ott akkor. Zongorázni lehet a különbséget és szigoruan a jelenlegi állapot javára.

A képek nagyon becsapósak.
Az eddigi kommentekre reagálva: a tér felújítása természetesen szükséges volt. Az új állapottal sem lenne semmilyen komoly baj, ha a romkert hiteles lenne, és pl. a burkolatban jelölnék (mint az esztergomi főtéren a Szt. Lőrinc templom maradványait), valamint nem lenne telezsúfolva felesleges és gagyi elemekkel (zenepavilon, "Duna-kút").
Az se rossz, hogy a busz bemegy, de ilyenkor olyan burkolatot szoktak alkalmazni, amin nem látszik meg az olajfolt (bl. bazalt).
@thyles újra: azt hiszem te ragadtad meg a lényeget: az ember itt nem korzózik, hanem kóvályog
@solaitid: azért van ott, hogy ne legyen sáros a lábad:)
@nadivereb: egyszer majd rendezünk egy fűrészes "gerillakertészeti akciót", ok?
Egy váci lakos mutatta be nekem a teret. Ő nagyon büszke volt rá. Én udvariasan megcsodáltam. A felújítás előtti -a képről természetesen- nekem sokkal szebb.
A romterület valóban nem oda illő,nyomasztó a nagy üveg felület.
A témához egy másik legalább ilyen jó írás: www.szabad-lap.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=58

Egyébként a projekt még nem fejeződött be, a város "Főutca-Főtér" rekonstrukciós programja további érdekességeket kínál még, no és tovább érleli a a kritikusok citromjait.

Hamarosan épül még legalább két álkapu, sétálóutcásítják a vasút felé vezető Széchenyi utcát (amit persze alapvetően hurrá) és a Dunának tartó, komphoz vezető Eszterházy utcát, és teleszórják a tér nyugati részét mindenféle, a terveken igen csak hülyén kinéző utcabútorral (www.vac.hu/foutcarendezesiterv/kepek/09utcabutorok.jpg) és magát művészeti alkotásnak kellető valamivel (www.vac.hu/foutcarendezesiterv/kepek/01galeria_utca.jpg).

Hát, ha már most is zsúfoltnak találjátok a teret, mit gondoltok erről? www.vac.hu/foutcarendezesiterv/kepek/03varoskaputer.jpg

Nekem, mint itt lakónak az az érzésem, hogy elvesztették a realitás érzéküket a városvezetők (legfőképpen pedig a főépítész). Ahelyett, hogy a köztér piazza-jellegű átfogalmazása történne (ami minden városnak az alapvető lényege szerintem), és tényleg egy jól használható közösségi teret hoznának létre a legfontosabb funkciókkal, egy nagyzoló, "mi sem akarunk lemaradni" típusú, de alapvetően mégis borzasztóan provinciális, totálisan abszurd és erőltetett vegyesfelvágottat építenek.

A tér új formájának azért vannak előnyei, a kisstílű műromok pl. elsőrangú gyerekfuttatót hoztak létre. Az említett zenepavilonokat viszont gyakorlatilag sosem használják, jóllehet, a városban van zenei élet, és van zenész is szép számmal. De mindez csak díszlet, jó drágán.
@Gilderoy: egy aktuális hasonlattal élve a sláger rádió is sokaknak tetszik, de attól az még nem a kultúra zászlós hajója. A főtér maga nekem is tetszik de csak az épületek miatt. Klassz hogy kitiltották az autókat és szép virágokat ültettek, de ezen kívül semmi egyebet nem írhatunk a felújítás javára. A térelemek ízléstelenek: nekem a zenepavilon nem fér a fejembe. 200x1500-es zártszelvényből összehegesztett szörny, idióta harangjátékkal (gondolom jó drága volt). Tipikus parasztvakítás. A felhasznált alapanyagok pocsékok. Télutón jókat lehet dobálózni a felfagyott térkövekkel.
Érdemes megnézni a Bécsi kaput is. Kivágtak belőle egy darabot, hogy a mögötte elfalazott (amúgy műemlék) épület ablakán ki lehessen látni. Tipikus magyar abszurd.
én is Vácra jártam középiskolába 90 es évek elején, és baromi sokat lógtunk ezen a téren, Duna presszóban, meg a pizzériában a tér közepén. Nyáron voltam arra, majdnem behajtottam kocsival, de észre lehet venni a táblákat, meg a burkolat változást. Pedig milyen fincsi kanyar volt a Széchenyi torkolathoz.
A régi szebb volt. Bár én nem látom nap mint nap. Lehet csak az emlékek mondatják.
Ez nem jött össze,de ezentúl minden építészhallgatónak,urbanistának,tájépítésznek csak Vácig kell elzarándokolnia,hogy lássa:hogyan NE csináljunk főteret és hogy lássa "a kevesebb több" elve fontosabb a "mindent bele" erőlködésnél...
Nos,igen,talán vannak túlzások a téren,azért valamit mégiscsak eltaláltak a tervezők, mert a város szereti az új főteret,a lakosok birtokba vették, HASZNÁLJÁK!!!Vagy ez manapság nem szempont?
Bár tősgyökeres váci vagyok,az utóbbi 2 évben többet sétáltam ott, mint előtte egész életemben.Lehet,hogy 100%-ban barokk volt,csak épp a kutya nem vette észre a részleteket,mert senki nem szeretett ott föl-le korzózni órákon át.(Autók mindenhol, fűre lépni tilos,közösségi élet nulla.Soroljam még?)
Az új váci főtér nem egy poros, kevéssé látogatott, átjáróház-szerű barokk múzeum immár, hanem egy élő,lüktető közösségi tér,tele emberekkel.
Én,aki gyakran járok arra("csak úgy", mert szeretem:fura mi?), egyáltalán nem érzem túlzsúfoltnak,sőt, érdekes módon a barokk miliő is sokkal jobban "átjön" az új téren.
A fotók abszolút csalókák,szándékosan előnytelen részleteket emelnek ki.Valószínűleg Vácon csupa ízlésficamos ember él,merthogy kérem szépen mi igencsak szeretjük ezt a helyet.Az új térnek igenis van varázsa, abszolút használható,és a kisgyermekektől kezdve az idősekig mindenki jól érzi ott magát.
Egyébként pedig szánalmasnak találom, hogy a bejegyzés írója egy olyan városról ír lekezelően, amely az egyik legszebb,legrendezettebb,legkulturáltabb település az országban.(Nem csak a főtérre tesz megjegyzéseket, hanem a város több elemére is)Itt nincs szemét,nincsenek lepukkant utcák, koszos lakótelepek.A Duna-korzó pedig minden, csak nem elhanyagolt.A városban számtalan megbecsült(!)műemlék van,kápolnák, templomok,paloták, múzeumok, galériák,kávézók, cukrászdák,éttermek, hangulatos kis utcák belváros-szerte,rengeteg virág mindenhol,pezsgő kulturális élet,gazdag történelem.Tiszta ligetek, tavak,csodálatos kirándulóhelyek.
Vác hangulata,kinézete szerencsére egyáltalán nem tükrözi a mai magyar lepukkant valóságot, és én pont ezért szeretem ezt a várost.Itt legalább látom a fejlődést, a haladást,a tenni akarást, itt látok színt, életet,kultúrát,a múlt megbecsülését, jó kezdeményezéseket.(Mielőtt bárki bármit gondolna rólam: csak egy mezei váci lakos vagyok, aki szereti azt a helyet, ahol él)
Igen, ez a város küllemében nem tükrözi a magyar valóságot, a fenti iromány viszont igen: valahol történik valami jó, a helyieknek tetszik, szeretik, használják, életüket gazdagítja, jó érzéseket kelt bennük,erre jön valaki valahonnan, és negatív elfogultsággal,fölényes stílusban, számos, valóságnak nem megfelelő állítást is téve, csak a hibákra koncentrálva, a város értékeiről úgy tűnik mit sem tudva lehúzza az egészet.Hát, végülis érthető:ebben az országban minden olyan tökéletesen működik most, úgy látszik már csak ebbe a "szegény" váci főtérbe lehet belekötni.
@szimiszi: a citromdíjat nem én adtam, hanem az Unesco tanácsadó szervezetének, az Icomosnak a magyar tagozata.
"...a város értékeiről úgy tűnik mit sem tudva lehúzza az egészet" Én is ismerem a város értékeit, többet linkelek is posztban, szerintem az egyik legszebb magyar város (annak ellenére, hogy a jelenlegi városvezetés lezüllesztette és csődbe vitte). De a poszt nem a Konstantin térről vagy a Gombás-patak hídjáról szólt, hanem a főtérről.
Én úgy vélem, hogy a korábbi Főtér sokkal harmonikusabban és élethűbben adta vissza az "eredeti" Barokk jelleget. A tér mai állapota teljességgel átgondolatlan és a korhűség felrúgása nyomán "jött létre"!
Jellemző például, hogy a tér É.-i felén a Polgármesteri Hivatal utáni, a "Régi Kórház melletti rész szánalmas, és csupán csak díszlet, mert az ottani épületek homlokzatait megtartva a mögötte lévő valós épületeket lerombolták.
Egyszerűen elszomorító!
A tér szar, agyonkomponált, izzadtságszagú, széteső. Ez az egyik dolog.

A másik dolog, hogy átépítése óta télen-nyáron tele van emberekkel.

Tanulság: Mindegy, hogy milyen a tér. Ebből további tanulságként az jön le, hogy akár olyat is lehetett volna tervezni, ami építészetileg nem ilyen kínos, az is tele lenne emberekkel.
@felucca: ez végülis elég szomorú tanulság, főleg, hogy a "tanulópénz" az egyik legszebb magyar barokk tér :(
@aesculus: A legszebb magyar barokk tér térfalai olyan erősek, hogy szerintem elviselik azt, ami a térfelületek történik. Ez végül is csak a felület karcolgatása.

Szerintem a kevesebb több lett volna. És abszolút kortárs módon kellett volna nyúlni hozzá. De még így is sokkal-sokkal jobb, mint ami volt. Van olyan iskola, ami szerint ilyen tematikus főttereket kell építeni. Hát, most lett egy....
@felucca: ezeket a felesleges dolgokat akár ki is lehetne "dobálni": zenepavilon van már a Duna-parton, a romocskát és a teraszt is el lehetne takarítani :) máris kész lenne egy jó tér.
Ahogy a debreceniben is igazából ez a "pulykakas" főnixmadár idegesítő leginkább.
Én jártam ott nyáron és nekem nagyon tetszett. Jobban sikeredett mint a győri főtér amelyhez képest szebb lett mert a győri úgy ocsmány ahogyan van. Itt legalább feltárták a műemlékeket győrbe meg eldózerolták ezélrt nem kéne haragudni a váci városvezetésre.
Sok akadékoskodó van, aki követ egy idiótát, holott soha vagy csak egyszer jártak Vácott. Ez a tér szép és van funkciója, csak nem az, hogy egy rakás savanyúuborkaaseggemben kritizáló makit kielégítsen. Menjetek akkor Ózdra és nyálazzátok a panelt.
@felucca: Ez elég durva. A város főtere TELE VAN EMBEREKKEL! A rohadék városfejlesztője nem kibäszott az ilyen pszichopata emberutáló netbúvárokkal, mint te? Én feljelenteném vagy minimum megtiltanám az embereknek, hogy egy térre kimenjenek. A sok lázadó parasztja.
süti beállítások módosítása