Sugárútból "autópálya": az Üllői út
2010.08.13. 07:45
"grillhúsok" és kocsisor: az Üllői út a csütörtök délutáni dugó idején
A legtöbb nagyvárosban az élet leginkább a belvárosi főútvonalak mentén zajlik: az "örökzöld" Champs-Elysées-n kívül elég belegondolni a berlini KuDamm, a frankfurti Kaiserstrasse vagy a New York-i sugárutak példájába. Egyik sem sétálóutca, mégis sikerült megtalálni az egyensúlyt a gépkocsiközlekedés és a kellemes nagyvárosi lét között. Funkciójuktól függően nagyáruházak, üzletek, kávéházi teraszok és jól megközelíthető kulturális intézmények találhatók ezeken az útvonalakon, ahol a járdák tele vannak sétálókkal, vásárlókkal.
A budapesti sugárutak "sorsa" a hetvenes-nyolcvanas években pecsételődött meg: a metróépítkezésekkel párhuzamosan ekkor szüntették meg a villamosközlekedést a Bajcsy-, Rákóczi- és Üllői utakon, hogy kialakíthassák a mai "városi autópályákat": 2X2 vagy 2X3 sáv, a lehető legkevesebb zebra, árkádosítás, keskeny járda... nem csoda, hogy ezeken az útvonalakon szabad akaratukból nem sokan sétálnak, az ott lévő üzletek az időközben megnyílt plázák miatt is bezártak. Miközben az egyes kerületekben pozitív folyamatok indultak el (Ráday utca, Liszt Ferenc tér), azalatt itt nem változott semmi. Pedig lehet, hogy a teraszoknak jobb helye lenne a Rákóczi úton, vagy a körúton, mint a szűk utcákban, amik eddig csendesebb lakóövezetek voltak.
A sorozat első részében az Üllői utat járjuk be, a Kálvin tértől a Nagyvárad térig:
Az Üllői út története során sosem tartozott az igazán "jó helyek" sorába. A város leghosszabb útját több értékes épület is szegélyezi, ezek valahogy mégis elszigetelődtek a környéktől és az út többi részéről. Bár ahogy ezen a képen látszik, azért jobban nézett ki, mint manapság. Kép forrása.
Rögtön a Kálvin térnél áll az egykori Fehér Páva fogadó épülete (Kasselik Ferenc, 1839). 2002-ben újították fel. Nyolc év alatt annyira nem is lett szürke...
Az út egyik legszebb épülete a kép közepén látható Arany-Sas udvar. Mint neve is mutatja, átjáróház a Baross utca felé. Vagyis lehetne...
Épp egy csapat nevető német lány jött ki a házból, így sikerült bejutnom az épületbe. Az udvarban üzletek befalazott nyomai láthatók.
Míg az útra egy "ízléses" portál néz (azért a sün aranyos:).
Az udvarral szemben lévő ház a Pesten igen ritka franciaerkélyekkel.
Ez a szerencsétlen ház elég rossz állapotban van. Kár, pedig Spiegel Frigyes tervezte, akinek egyik Izabella utcai épületét nemrég helyreállították.
Berlini hangulat...
A SOTE hármas főépületének középső tagja a szemben lévő parkból. Bár parknak csak túlzással lehetne nevezni ez a tűzfalakkal határolt gaztengert. Pedig a terület a belváros egyik legjobb tere lehetne, ha a határoló három épületet lebontanák. Egyik oldalról a fenti épület, másik oldalról az Iparművészeti határolná a parkot.
Az emlegetett múzeum. Szándékosan igyekeztem a legelőnytelenebb képet készíteni az épületről. Nem volt nehéz, mivel a környezete enyhén szólva előnytelen: 2X2 sáv+kanyarodósáv, irányjelző táblák, keskeny járdák. Ennyi erővel a Budaörsi úton is állhatna.
A körút sarkánál az út még inkább kiszélesedik: a kifelé tartó oldalon összesen már négy sáv van. Jobbra látható egy előnyös városképi beavatkozás a hatvanas évekből: a forradalomban szétlőtt épületeket lebontották, és a beépítési vonalat hátrahúzva egy kisebb teret alakítottak ki. Így a múzeum vizuálisan szinte a körút része is lett, és kialakult egy kisebb tér. Az külön dolog, hogy mint köztér nem nagyon működik... A kép jó részét Budapest egyik "elátkozott"" épülete, a Kilián laktanya uralja. A hatalmas épületnek csupán oldalhomlokzata néz a körútra, mivel építésekor ott még csak egy kis mellékutca húzódott.
Az aluljáróban. Eredetileg, itt a virágbolt helyén lehetett felmenni az egyik oldali villamosmegállóhoz...
Az út külső, szélesebb szakaszának kezdete. Egy metrómegállónyit áll a kocsisor...
A Kilián-laktanya udvara. Hild József tervei szerint épült, 1835-ben. Már régóta nem használja a Honvédség, jelenleg irodák, üzletek működnek a forradalom egyik fő színhelyén. Hogy mire lehetne használni a szikár épületet, kész rejtély.
Az Üllői48 irodaház 2007-ben épült Bolla Ákos és Littkei Csaba tervei szerint. Biztos sokan utálják de nekem nagyon tetszik ez a négyszer felhasított homlokzat. Az üvegházak közül a tetszetősebbek közé emeli ez a megoldás (elég nehéz dolog egyedivé tenni a mostani üvegépületeket).
A főváros egyik kevésbé ismert, de építészetileg annál értékesebb egyházi épülete az Örökimádás templom. Aigner Sándor tervei szerint épült, 1908-ban. Ferenc József alapította, felesége emlékére, így ez egyike Budapest három egykori (nem hivatalos ) "királyi templomának" (a Mátyás-templom és a Bazilika mellett). A mögötte lévő két telken 2008-ban park létesült.
A Klinikák állomással szemben lévő foghíjtelek. Ide passzázsszerű kialakítást terveznek, a SOTE új épületéhez, ami a szomszéd tömböt foglalja el.
Mintha nem is az Üllőin lennénk. A sebészeti klinika 101 éves épülete. A Zeneakadémia tervezőinek, a Korb-Giergl párosnak alkotása az egész tömb. Ők tervezték a szegedi és a debreceni klinikai negyedet is.
A Ludovikával szembeni utcakép, nagyon szép, egyforma párkánymagasságú házakkal (bár vannak, akik unalmasnak tartják az egyforma párkánymagasságot).
Budapest egyik nagy kihasználatlan lehetősége, a Ludovika (1836, Pollack Mihály). Mint egy kastély, úgy áll az út parkosított teresedésén, mögötte az Orczy-kerttel, az egyik legszebb magyar "angolkerttel". Az együttes (amiből egyszer majd lesz egy külön poszt), a katonai emlékművek "szoborparkja".
A Ludovika és a Nagyvárad tér közötti sáv, parkoló autók és átépített katonai épületek sorával. Azt hiszem senki nem tiltakozna, ha az Orczy kertet "visszabővítenék" az útig.
Itt ér véget az utunk, Pecz Samu "fővárosi kislakásos bérházánál". Eddig tart a nagyvárosias beépítés, innentől az út szinte teljesen megváltozik:Tisztviselőtelep, Fradipálya, Népliget, József Attila Lakótelep, Wekerle, a lőrinci Zila kávéház a 452. szám alatt. Bár a Stromfeld laktanya a 805-ös szám alatt található...
Ezek szerint most vagyunk az út ötödénél, és mégis jó messzire vagyunk a vártól. Néha tényleg nagy ez a város...
A következő részekben a Bajcsy-Váci, Kossuth-Rákóczi és az Andrássy utat járjuk be.
Szerző: aesculus
89 komment
Címkék: budapest egyetem hild település pollack pecz sugárútból autópálya
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csak azok emelnek fel a szavukat, akik nap-mint-nap ott teszik le az autojukat :)
onnan beljebb mar nincs nagyon ekkora egybefuggo parkolasi lehetoseg. talan ha az ures telkekre valaki olcso parkolohazat is rakna (pl a Klinikakkal szembeni ures telekre, hiszen ott a metroallomas), akkor javulna a helyzet
A Kilián laktanya kiváló lett volna "loft plázának" melyet most a Corvin-Szigony várospusztítása hajt végre.
A Ludovikát pedig emlékeim szerint a természettudományi múzeum "szállja" meg lassan, ami külön érdekesség, hogy emlékeim szerint az ELTE-TTK (itt) is működött.
Én a Kálvin téren dolgozom jópár éve, rendszeresen szoktam is sétálgatni erre-arra meló után feszkó ellen, de valahogy tényleg az van, hogy bármel más irány kézenfekvőbb, mint az Üllői...
Nem sok helyet tudok a városban, ahol olyan gyakran cserélődnének (olyan hamar tönkremennének) a boltok, mint itt.
Régen kispestről és erzsébetről villamossal lehetett eljutni egészen a Nagyvárad térig, mellesleg gyorsabban mint most busszal és átszállással a Határ-úton.
A szöveg tördelése kicsit elcsúszott.
Évekig dolgoztam az Üllői úttól itt leírt külső részétől 20 méterre az egyik keresztutcában, és a végére már "tiszta depis" lettem: biztos, hogy a pusztulat környezet jócskán közrejátszott ebben.
Nem tudom, mennyire baj, hogy nincs villamos, és nem is lenne ma már megfelelő alternatíva a metró helyett, de hogy az autók 80%-át ki kéne (és ki lehetne!!!) b...ni legalább a Nagykörúton belülről, az biztos!
A befelé kevesebb sáv a munkakezdés eltolását (7 és 9 óra között)is eredményezné, valamint a munkaidő végén hamarabb kiürülhetne a város.
Különben nálunk az Andrássy tölti be a KuDamm, Kaiserstrasse szerepét...
A legiszonyatosabb, legkárosabb, legprimitívebb dolog ez a magyar találmány, amit sávlezárásnak és mesterséges dugónak neveznek.
Tényleg, de halál komolyan mondom, hogy ilyet csak kezelésre szoruló fogyatékos ember gondolhat arra, hogy "csak úgy" elveszünk sávokat.
Feljebb pár kommenttel ott a megoldás: A villamos. Budapesten szétverték a villamoshálózatot, pedig nem is olyan nagyon rég, még olyan fasza volt, mint a bécsi. Ma már mindenhova buszok kellenek... Pesten sajnos, ha építenek egy metrót, ez azt jelenti, hogy a felszíni közlekedést megcsonkítják. Máshol viszont meghagyják. A metró sok embert gyorsan szállít nagyobb távolságra is. A villamos meg rövidebb távolságra viszi az embereket.
MINDENHOL elvehetnek sávokat egy plussz VILLAMOS javára. De csak úgy lezárni, az az idiotizmus csúcsa.
Bár egyébként a városvezetés is rájövöget lassan, hogy lehet, hogy tényleg jól jönnének azok a villamosvonalak, amiket bezártak, vagy lerövidítettek. Csakhát drága mulatság újra megnyitni és megcsinálni...Inkább veszünk pár környezetromboló buszt, hogy valamire el is menjen a pénz. 47-49 villamost is újra ki akarták vezetni a Nyugati pályaudvar környékéhez...Persze azt is visszamondták a kormánynegyed kinyírásával.
Budapest nagyon sok élhetőségi gondját megoldanák azok a villamosvonalak, amiket bezártak primitív módon, illetve még néhány el kellene. Ha ezek meglennének, beszélhetnénk forgalomcsillapításról, meg parkosításról, ahol lehet.
A 13. kerületben több utcában is fásítottak az idén (több helyen pedig mzskátli tartó oszlopokat helyeztek el), 3-4 méteres fákat ültettek. Úgy tűnik, meg is maradnak.
Nem gondolom, hogy ez olyan hihetetlenül kötlséges, és sokkal élhetőbbé teszi a környezetet. Több ilyen programot Budapesten!
Villamossal egyetértek, vissza kellene hozni - bár az is elvenne ill. lelassítana egy-egy sávot, az nem gond? :)
Nem kéne, hogy gond legyen. A pesti ember autó nélkül a p...ája alatt már létezni sem tud? Akármennyire is szar a BKV, én inkább azt választom, autóval be sem mernék menni a városba. Villamost, ahova lehet!
Ez a Belváros tönkretétele és a birka lakosság plázákba terelése.
Ott megy alatta a metró! Minek párhuzamosan a felszínre villamos? Ez most egy vicc? Aztán nyújorki stílusban
még lábakon álló magasvasutat is kellene
építeni végig?
Amugy Budapesten (illetve inkabb Pesten meg Buda Duna kozeli reszen egyszeruen nem jo setalgatni. Max Dunapart nehany helyen es Vaci utca kornyeke esetleg Andrassy ut. Kulonben vagy durvan forgalmas vagy olyan szinten le van pusztulva minden masodik haz hogy vizualisan elmegy tole az ember kedve.
A koruton belul minden utcat setalova kellene tenni kiveve a hidakra vezetoket es a kiskorutat. Ezenkivul max villamos maradjon.
Raday utcan meg mindig jar a busz? Eleg vicces hogy leulsz sorozni vagy kavezni es megall melletted fejmagassagban egy kipufogo es arra var hogy kinyiljon az az oszlop, gondolom azt az egy buszjaratot lehetetlen lett volna masmerre terelni.
Amugy a poszt uberkiraly!!!
De az Ulloi Uti Fák-at kihagytad :P
Olvasva a posztot, előmászott belőlem az építész és "mint lehetőséget" kezdtem nézni a környéket - remélem, lesz még olyan időszak, amikor "csak építész" lehetek végre!
Gratulálok!!!
Azért, mert a metró nem igazán alkalmas rövid távú utazásra a mozgólépcsőzés és a hosszú megállókiosztás miatt, ezért aztán az utasok inkább végigszáguldanak az Üllői alatt (meg az autósok rajta), ahelyett, hogy ott élnék az életüket. Épp ezt jelenti az "elautópályásodás", amiről a cikk szól. Amit persze lehet vitatni, hogy káros jelenség-e, szerintem mindenesetre tényleg rontja a város élhetőségét.
Egyébként meg Fricibának is igaza van, a parkolási lehetőségek megszűntetése is ugyanabba az irányba visz, mint a villamos megszűntetése: a környék csak áthaladásra lesz alkalmas, úticélként meg nem tölti be a funkcióját. Én villamost ÉS parkolósávot is létesítenék, köztük 1 átmenő sávval.
Arra az érvre pedig, hogy közlekedni is kell: igen, de nem mindenkinek autóval egy ilyen zsúfolt városban. Persze nyilván ennek feltételei vannak:
1) a városon átmenő forgalom elterelése a külső gyűrűkre (a lehető legnagyobb baromság volt anno az Erzsébet híd szélesebb újjáépítésével a Hegyalja-Rákóczi tengelyre zúdítani az egész átmenőforgalmat, ahelyett hogy az M0-t építették volna már akkor, aminek a tervei akkoriban úgy 25 éve, a 30-as évek óta készen voltak...)
2) a városba bejövőknek normális tömegközlekedés, nagy (és INGYENES) parkolókkal a városszéleken és az agglomeráció vasútállomásainál, valamint a tömegközlekedés HÁLÓZATba szervezése a jelenlegi főirányos-elosztópontos szisztéma helyett, és önmagában az se baj, ha vannak párhuzamosságok, mert két párhuzamos járat két különböző célt szolgálhat (pl. metró+villamos)
3) azoknak meg akiknek még így is muszáj kocsival bejönniük, mert pl. szállítanak valami cuccot, megfelelő parkolási lehetőségek biztosítása, ahogy azt már említettem az elején.
Valószínű ez a helyzet, mert metróépítésre amúgy is szükség volt, és erre hivatkozva aztán szét lehetett k...ni a felszínt, ami még mindig olcsóbb lehetett árkádosítással, aluljáróépítéssel, útépítéssel együtt, mint a körgyűrű. Csakhát ez iszonyat rövidlátó döntés volt, ami miatt még évtizedekig olyan lesz a város, mintha Bécset Los Angeles-szel keresztezték volna.
(Egyébként így a régi Erzsébet híd újjáépítését is megúszták, ami szintén elég drága lett volna, meg ideológiai okokból se akarták, a budai várpalotához hasonlóan, merhát milyen csicsás nagypolgári cucc az mán...)
Tehát addig nem lehet semmit kezdeni az utakkal, amíg ezt az autómennyiséget nem helyezik el. Egyrészt min 10000 kapacitású ingyenes (vagy bkv jeggyel/bérlettel ingyenes), biztonságos P+R parkoló, ahol a tömegközlekedés a parkolónál áll meg (max 5 perc séta, különben nem fogják használni), továbbá megfelelő elkerülő utak, és megfelelő tömegközlekedés. Ez metrónál pl közös peronos átszállást jelent, különben nem vonzó.
Egyébként Grazban a város széli parkolónál van olyan, hogy a villamos a parkoló mellett megy végig, és a különböző részlegekhez külön megállója van. Nálunk a P+R úgy néz ki, hogy van 100 hely, az megtelik, utána meg gyalogolhatsz sokat a közlekedésig. Hogy Örsön HÉV+metró összekötetlenségről ne is beszéljünk. Vagy 1-es villamos vége a Lágymányosi hídnál. Vagy a 4-es metró (ha valaha kész lesz) Kelenföldről indulása, agglomeráció helyett.
Az út szélén parkolás is elvenne egy-egy sávot a két oldalról, akkor is szűkülne az útpálya. A maradék szélső sávokat pedig lelassítanák a ki-be álló autók (lásd Nagykörút). Inkább parkolóházak, vagy mélygarázsok kellenének.
Muszáj a nagy hipermarketekbe menni? A kisebb boltok vagy drágábbak, vagy kisebb a választék (SPAR, LIDL stb...), de a sok autózás elviszi az ezzel megspórolt pénzt, tehát az egyenleg 0! Nagybevásárlás elég havi 1-2 alkalommal. Máskor meg minek az autó bevásárolni?
Biztos szörnyű "veszekedés" lenne, ha ezt itthon megcsinálnák, de akkor a Hungárián belül még jobban lecsökkenne a forgalom, hiszen Óbudáról "pillanatok" alatt el lehetne jutni kocsival mondjuk Csepelre.
de komolyra fordítva: nagy parkolóházakat, olcsóbb (relatíve) tömegközlekedést, szélesebb járdákat, fákat!
Sajnos a környék lakóközössége is sokszor akadálya a kulturált megjelenésnek, mely így taszítja a többieket. A templom valóban gyönyörű, érdemes látogatni!
Alapvetően az itt a baj, hogy pénz nincs felújításra. Ha egy-egy házat megvesz egy bank akkor azt rendbekapják, de a többi Balkán.
érdemes megtekinteni ezt a képet, amit mutattál: de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Richard-Strauss-Strasse_Tunnel_Nord_2009-11.jpg&filetimestamp=20100225162905
összehasonlítva pl a kőbányai+hungária kereszttel... borzasztó, mennyire lepukkant, igénytelen. (de ha én nem kaszálom le a füvet, jön a bírság...)
(Amúgy 90%-ban BKV-val járok így is.)
Az Örsnél a metró-hév összekötés evidens, és a négyes metrónak is csak akkor lenne értelme, ha legalább a Bosnyákig kivinnék, ez mehetne a felszínen, Kelenföldről valamint a hármas kökitől kimehetne a máv pályájára elővárosi vonatnak.
Amugy 10milliardba kerulne, ami csepp a 4es metro araban de ugye tul keson szoltak. Koncepciotlan ostoba bagazs.
4 es metro sinei direkt keresztben fognak allni Kelenfoldon a vasuti sinekre nehogy veletlenul ki lehessen majd egyszer vezetni a foldfelszin fole oket.
Biztos?
Amíg autók parkoltak a most "Belváros új főutcája" névre keresztelt Kecskeméti-Petőfi-Bécsi-Októberhat utcák két oldalán, eszembe nem jutott volna ott sétálgatni. Amióta kitiltották onnan a fölösleges autókat, bármikor szívesen mászkálok arrafelé.
az a minősíthetetlen, városkép-romboló,
korrupt engedélyező
balkáni front-side
anno decembál még egy földutcai tervhez is mellékelni köllött az uccaképet...
itt meg a mester-féle bagázs 50 évre elbaszta egy főútvonal (Vöröshadsereg útja) képét...
szánalmas
Nem sok olyan pontja van Budapestnek, ahova nem lehet behajtani. A mostanában terjedő süllyedőoszlopos megoldás pont arra jó, hogy aki ott lakik, az
Egyébként én nagyon szívesen laknék a Váci, vagy az Október 6. utcában, ha megveszed nekem az ottani 450-500.000 forintos négyzetméteráron kínált lakások valamelyikét. Cserébe nagyon szívesen felajánlom neked angyalföldi lakásomat, amelynek környékén kedvedre autókázhatsz, és még pláza meg teszkó is van a közelben :)
befejezem a mondatodat: Az kis csuszopenzzel el tudja intezni hogy legyen neki engedelye. Vagy 100% kitiltasz mindenkit es akkor nyilvanvalo hogy aki ott van az tilosban jar, vagy kar a faradtsagert mert elobb utobb mindenki megtalalja a kiskapukat.
Jól emlékszel, a földrajz tanszék volt ott.
Egyébként a HÉV-M2, M2-4,6, M2-49,47 mind eléggé jellemző és nagy forgalmú kapcsolat. Értelemszerűen ebből a HÉV-M2 az, ahol nagyon sokat lehetne hozni az utazási időn, a metró-villamos átszállással nyilván nem lehet mit kezdeni.
Egyébként egy konkrét számokat és alternatív terveket is tartalmazó tanulmány a HÉV-metró összekötésre: www.budapest16.hu/?q=node/5439
A Keletitől az Astoriáig van párhuzamosan mindkettő, valahogy van élet a környéken, pedig " városi autópálya" is van.
A metró nagy tömegek nagy távolságra utaztatására van kitalálva, kivéve a 4-es játékmetró.
Az Üllőin, és a Vácin is kb 2-3 villamosmegállónyira van egy-egy metrómegálló. Az üzletek kipusztultak. A lakók még nem. Így adódik az, hogy egyszerűbb egy kilométerecskét gyalogolni, mint metróhoz gyalogolni, majd a metrótól gyalogolni a célig. pl. Vág utcától a Szakorvosi rendelőig, vagy a Fiastyúktól a Frangepán utcáig.
Az Üllőin akarnak valami változást, valószínűleg a forgalom rovására.
Fizetőparkolást akarnak bevezetni. Márpedig a Hungárián belüli szakaszán nem rémlik, hogy lenne szabályos megállási lehetőség.
Az alaprajzi elrendezése ideális, jó a közlekedése is és még hiány is van kollégiumi helyekből :)
Hogy élhetőbb lett? Majd ha nem engednek be az új belvárosba, akkor is ezt fogod mondani? Nem nekünk épül-szépül.
Szerintem napi hatszor érintem azt a kereszteződést. Általában a Hungárián, de amíg a Thököly járható volt, akkor még azon is. A Posta Járműtelepről kihajtó autók is sűrűn haladnak/tak arra.
Jelenleg van hazánkban 3 millió szgk, és 1,5 tgk. Az agglomerációból bejárókkal együtt kb 450-500 ezerre tehető a napi bent lévő autó, amiből elég sok szinte folyamatosan mozog egész nap. Áruterítés, karbantartás, csomagszállítás.
Az máshol nem nagyon trend, hogy úgy zárják le a várost, hogy nem adnak alternatívát. Itt a bibi.
Gondolkodj már.. Csúcsidőben a sűrűn járó metró is bizony szó szerint totálisan megtelik. Ha azok az emberek nem kocsival járnának akik most igen, akkor mi lenne? Vagy egyáltalán ne is járjanak sehogy?
Úgyhogy igen, forgalomcsökkentés valóban létezik máshol, de azt sosem önmagában csinálják! Csak itt. Sajnos ez a mondatod bizonyítja, hogy nem érted a dolgot: "Villamossal egyetértek, vissza kellene hozni - bár az is elvenne ill. lelassítana egy-egy sávot, az nem gond? :)" Nem csak te nem, hanem sokan nem értik ugyanígy.
Nem, nem gond, mivel ez az _igazi_ forgalomcsökkentés.
De amúgy a forgalomcsökkentés legrosszabbik végét fogják meg. Budapest autósforgalmának egy vastag részét a városon kívül élők okozzák. Nincs bennem "idegengyűlölet" de elsőnek őket kéne visszafogni, fizetőssé tenni a behajtást. És ha pl Érd-Diósd-Budapest vonalban gondolkodunk, akkor ott a Camponánál van P+R parkoló is. Bizony egy metró is kéne és akkor tényleg lehet pénzes, akár ezer forintos behajtást is kifizettetni (értelemszerűen a Camponáig még ingyenes a bejutás, és a parkolás is). Ez lenne a legelső, ami kéne, mert, ha van olyan, hogy valakinek kevesebb joga van autóval járni a városba, sőt, esetleg pofátlanság, akkor azok pont ők. És nem kell haragudni a másikra, én megértem az elvet, hogy kiköltözik a zöldbe, és emellett a budapestet meg olyanná teszi, ami elől menekült. Nem velük van a gond, hanem a rendszerrel, ami ezt engedi.
És mellékesen jegyzem meg az olyanok, akik azt mondják, hogy gyalog is lehet bevásárolni, meg kocsival drágább...Azok gondolom egyedülélő hippik a belvárosban, ahol a kisbolt is akkora, mint egy teszkó és Lidl-nek hívják. 4-5 emberre bevásárolni már egészen más a szitu. Heti karton ásványvíz(ja igyál csapvizet..) nem mindegy, hogy négy átszállással cipeled hazáig és még a többi kaja, ami összességében "kisboltban" a háromszorosa lesz a nagy bolthoz képest. Még autóval is jobban megéri.
Egyébként pardon, én elítélem, hogy a belvárosban meg mindenhol az ottlakók is simán parkolhatnak és elfoglalhatják az utat egész nap. Más fizet rengeteg pénzt garázsért, nekik meg ingyen jár az út parkolásra?
Úgyhogy parkolóházak kellenének és a tartós parkolás kitiltása az utakról.
Úgyhogy ez az egész baromi összetett, hogy pl ezt az Üllői utat hogyan lehetne emberségessé tenni. Az tényleg katasztrofális, hogy autópálya van rajta, meg sok más helyen is. De az, hogy bevetünk pár sávot fűvel és csinálunk műdugót, azzal megtesszük az EGYETLEN lépést, amivel még rosszabbat tehetünk a várossal és az itt lakókkal. Az elsőnek új(és régi) villamos és trolivonalak építése, a város szélére jó tömegközlekedés(metrók, vagy hévek) és fizetős behajtás. Aztán lehet folytatni még...
Tegnap értem haza Dublinból, ahol szvsz példásan oldották meg a kérdést. Ott a "fő utcába" ugyan van behajtás, azonban nagyon széles a járda, és díszburkolat van. Nem szüntették meg tehát totálisan a gépjárműforgalmat, de mégis kellemesen lehet sétálgatni és az ember közérzete is mindjárt jobb...
A másik érdekesség, hogy ott sehol se találkoztam dugóval. Se az utakon, se közlekedési eszközökön. A morálról nem is beszélve: Minden buszon egyetlen egy(!) ajtó van, ahol szépen türelmesen egyenként lehet - a sofőrnek köszönve - ki és beszállni. És senki se hőbörög, és nem állnak le az út közepén. (Hiába, ez egy másik világ)
Az átmenőforgalom fizetőssé tételével egyetértek. Miért kell a Bécs felől érkező és Románia irányába továbbmenőknek összebűzölni a várost? Már lassan teljesen kész lesz a gyűrű, tessék azt használni.
P+R, igen feltétlen szükséges. De az elszabott négyes metrót is csak egy újabb villamos és buszviszonylat lecserélésére akarják meghosszabbítani, ahelyett, hogy kivinnék az M1-M7-ig. A legnagyobb baj az szerintem, hogy a városvezetésnek egyáltalán nincs koncepciója húsz éve, és sodródik. Talán majd ősztől valami...
A forgalomcsökkentés nem azt jelenti, hogy "lezárod" a várost - alapvetően az átmenőforgalmat hivatott blokkolni, de a (lecsökkent) célforgalom továbbra is megmarad. (Gy.k. az nem célforgalom, ha az Üllőin keresztül akarsz eljutni a Margit-körútra.)
Ehhez párhuzamosan kell egy használható tömegközlekedés, _városszéli_ parkolókkal az ingázók kedvéért. Valamint jó lenne, ha az M0 végre teljes lenne, és délen sem csak egy sávon menne át a teljes forgalom. A Egy-két sugaras gyorsforgalmi út is jó lenne a föld alatt, de ez Bp-n elég problémás a hőforrások és 200 éves közművek miatt.
Valahol viszont el kell kezdeni, mert akkor 100 év múlva se lesz semmi... Ebben teljesen egyetértek Rogánnal, hogy az egyéb infra csúszása ellenére mégis belevágott a Budapest Szíve programba. Ha nem tette volna, akkor buktuk volna a nem kevés EU-s pénzt és sose lenne javulás.
Amíg a munkalehetőség itt van a városban, és 50-100 kilométeres körzetben problémás, addig ne akarjuk megsarcolni azokat, akiknek még van munkájuk.
Ha nem szarták volna tele a várost irodaházakkal, hanem a körgyűrű tájékára épültek volna, vagy a soha meg nem épülő Kormányzati negyed, ami szintén jobb helyen lenne ott (esetleg Csepel északi csücskén), már 15-20000 emberrel/autóval kevesebb akarna bejönni a városba.
Azt is eldönthetné a városvezetés, hogy múzeumvárost, (háborús) filmstúdiót, vagy éjszakai szórakozónegyedet akar csinálni a (bel)városból. Hidunk kevés van, és így is egy-egy felújítás a 100 éves állapotot sírja vissza, miközben a város a többszörösére nőtt. Az Árpád híd az egyetlen, amit megszélesítettek. A Lánchidat le lehetne zárni, ha lenne alternatíva, mert csak hídból hiányzik vagy 5 db, és alagútból vagy 10.
@tothh: "Az átmenőforgalom fizetőssé tételével egyetértek. Miért kell a Bécs felől érkező és Románia irányába továbbmenőknek összebűzölni a várost? Már lassan teljesen kész lesz a gyűrű, tessék azt használni."
Ők pont elkerülik a várost, csak épp az M0 déli szakasza a mai napig alkalmatlan erre. Bécstől-Belgrádig itt van a legtöbb baleset, és sajnos nem csak a külföldi kamionosok okozzák. Ha ott történik valami, megáll az élet. Ők egyébként a pályadíjon kívül semmit nem fizetnek, mert épeszű ember a hazánkban nem tankol, és még a legkisebb autóval is el lehet menni határtól-határig.
Akikkel a "baj" van, azok, akik Szentendréről, vagy Dunakesziről jutnának el Érd-Budaörs környékére. De Monor-Pécel is idesorolható.
Ezekből az irányokból nagy áteresztőképességű utak vezetnek a városba, és a kiskörutat leszámítva, viszonylag gyorsan át is lehet jutni. Nappal is.
Cseppet sem mókás, ha 70 kilométert kell autózni 30 helyett.
A Flórián tértől a Mester utcáig három sávon lehet eljutni, ott leszűkül kettőre, mert a piros híd keskenyebb lett a tervezettnél. A végén egy kanyar, és egy hosszú kacskaringós út (aminek egy részét 12 év után megszélesítik), mert anno kilobbizták, hogy ne a Hamzsabégin menjen rá a forgalom a pályára, ami alig két kilométernyire lett volna úgy. Átgondolt, összehangolt tervezés nincs, mindenki a szomszéd kertjébe lapátolja a "szemetet". A főváros űbereli az egészet, mert a főutak viszont nem kerületi hatáskörbe tartoznak.
Baszhatjuk.
Na, megint egy fényevő!
Akkor te csak bizergáltasd a csakráidat, de remélem legalább a DPTa+IPV+HIB vakcinákat nem tiltod el a csimotáktól, még ha az a bóóóóórzacskó nyugoti orvosszörnyedelem is találta ki mindet és közel sem olyan ezoterikusak mint a "linószalv"-reszelék, szárított-őrölt tigrisfasza nomeg a medveepe.
Cseppet sem mókás 70km-t autózni 20-30 perc alatt, mint 30km-t 1-1,5 óra alatt.
Az elővárosokból való közlekedéssel az a baj, hogy kiköltöztek a belvárosban lakók, mert ott jobb a levegő, zöldben vannak, utána meg bejönnek autóval vonat helyett, lassabban érnek be, szennyezik a környezetet. Nem arról van szó, hogy azért fizessenek, mert messzire költöztek a munkahelytől, holott ugye költözhettek volna közelebb is, hanem azért fizessenek, mert szennyezik Budapest levegőjét, miközben ők nem itt laknak.
Hamzsabégi: Ne aggódj, az is meg fog épülni. Lehet ég lobbizni ellene, de valahol olvastam, hogy az az útépítés még mindig nem lefutott téma.
Ha jól tudom a belváros autópályásítása azért történt meg, mert nem volt pénz akkoriban a körgyűrűre de a forgalmat valahogy kezelni kellett és még ez volt a legolcsóbb megoldás.
Egyébként jó poszt, öröm volt olvasni, főleg hogy évekig laktam a Lottó-házban a múzeum mellett. Véleményem szerint az alábbi dolgok férnének rá erre a városrészre:
1: Markusovszky-térből valódi parkot kellene varázsolni, úgy hogy a Kinizsi utcai épületeket el kellene bontani (szívem szerint még radikálisabb megoldásként a Múzeum mögötti házakat is - egyet-egyet - eldozerolnám, hogy kiszabadítsam az épületet)
2: Kilián laktanya szintén mehetne a levesbe és valami modern, csili-vili, lendületes épületet tudnék elképzelni a helyére, passzázsszerű utcafronttal, sok-sok üvegfelülettel ami nagyon faszán csillogna az esti forgalomban-fényekben, marha hangulatos lenne.
3: Ludovika környékén szintén kis tisztogatás illetve valahogy jelezni kellene,hogy nagyjából itt véget ér az Üllői eleje, egy új jellegzetes épülettel vagy nem tudom.
Illetve villamost vissza kellene állítani az Üllőin, illetve alaposan ki kellene szélesíteni a járdákat ami nem lenne nagy para, mert az Albert-stadion környékén megépítendő hatalmas parkolóház rengeteg kocsit elnyelne.
Az Orczyt lehetne úgy is szélesíteni, hogy alá mélygarázs kerül. A Kiliánból pedig szerintem 1956-os múzeumot kellene csinálni. Itt voltak Maléterék, mögötte van a Tűzoltó utca, vele szemben a Corvin köz, vagyis a forradalom legfontosabb helyei. Lehetne a klsszikus képpel indítani, a tankkal:
ftcbk.files.wordpress.com/2009/10/kilian_laktanya.jpg
(persze kissé hátrébb tolva, hogy ne zavarja a járdán közlekedést).
Az udvaron elférne egy csomó jármű, a beltérben meg lehetne múzeum, oda lehetne költöztetni az összes 56-os szövetség meg kutatóközpontot, stb.
"kiköltöztek a belvárosban lakók, mert ott jobb a levegő, zöldben vannak, utána meg bejönnek"
Ezeken kívül vannak még a Hungária-gyűrűn kívül de Bp-n élők, és a Belvárosban alvó de a külvárosban dolgozó népek.
Azon a részen a tömegközlekedés sokmindennek nevezhető, csak nem kielégítőnek. 15-20 km-t nem nehéz megtenni "kis" városunkban, és nem mindegy, az milyen körülmények közt teszed meg naponta. Akik meg az autójukkal dolgoznak, azok 100 km fölött is hajtanak naponta. Sokan.
kíváncsi lennék, mit szólnának egy ilyen tervhez:P
A Nagykörút a legjobb, az hiába forgalmas, de üzleteek, kávézók vannak, és gyalogosok is.
A Rákóczi út egyel rosszabb, az Üllői út viszont már nem tartozik a klasszikus belvárosba. A Ráday utca és a Mikszáth tér környéke időközben belvárosiasodott, de önálló szigetként, a két területet elválasztő Üllői út nem.
Egyetértek sok mindennel a cikkben, de a realitásokat nézve, szerintem előbb a Rákóczi utat fogják belvárosiasítani és az Üllői úthoz később fognak hozzányúlni. Ugyanis a Rákóczi úttal ellentétben ez egy nemzetközi útvonal. Amúgy a Nagykörúton belüli szakaszán már korábban megcsinálták, amit itt javasolt valaki, hogy a befelé vezető sávokat egyre csökkentették, ha megnézitek, vannak ugyan kanyarodósávok, de csak 1 sáv visz be folyamatosan.
Az aktuális projekt a Baross utca torkolatának sétálóutcásítása, ha nem is pont az Üllői úton, de a környéken sokat fog dobni.