A visszakapott város II: Károly körút
2011.07.01. 20:44
Gyepszőnyeg, villamos, kockafák... a kép tényleg Budapesten készült.
Az elmúlt hónapokban újabb "teret" kaptak vissza a budapestiek: a már korábban bemutatott Március 15-e tér után fokozatosan elkészült a Károly körút is. A munkát az egyik tervező, Zöldi Péter korábban már több írásban is ismertette, így ezúttal csak a bejárás marad.
És ez nem is olyan régi felvétel! Aszfalt, szürkeség, UV, rozsdapor (bár az UV egy tökjó villamos) - a Károly körút nem tartozott a város legszebb részei közé. Kép forrása.
A pályázat 2006-ban zajlott, az nyertes építészeti terveket a Teampannon, a zöldfelületi terveket a Lépték-Terv tájépítésziroda készítette. Kép forrása.
A munkálatok azóta gyakorlatilag befejeződtek, olyan közterületi rendet teremtve, ami Bécsben vagy Münchenben is megállná a helyét. Érdekes látvány, hogy az új kialakítás egészen más megvilágításba helyezi, szinte kiemeli a Madách-házakat.
Már rögtön az elején látható a projekt (szerintem) egyik legnagyobb "dobása": a villamosvágányokat továbbvezették, "ráfordítva" a Bajcsy-Zsilinszky útra, megteremtve a továbbvezetés lehetőségét.
A(z ideiglenes) végállomásnál is átalakítások történtek: a korábbi középperonos megállót szélperonossá alakították (az aluljáró csak a jobb oldalira vezet fel).
A megálló burkolata és a mellette kialakított "terülőcserjesáv".
A megálló végén a vágányok elhúzásával kialakul a középső zöldsáv. A koncepció szerint a forgalmi sávok csökkentésével (a korábbi háromról kettőre) felszabaduló területet nem a megfelelő szélességű járdákhoz adták, hanem a Belvárosi színházzal szemben alakítottak ki egy kettős fasort.
A fasor a (most éppen lezárt) szökőkútsorral. Ez a fajta kockára nyírt gyertyány (Carpinus betulus) nem egyedi Budapesten: a Gödörnél is ilyeneket lehet látni, igaz, ott a park karbantartásával együtt a kockaforma megtartása is elmaradt...
A Madách-házak, Budapest kevés art deco épületeinek egyike(i). További érdekesség, hogy a "neobarokk pápa", Wälder Gyula volt tervezőjük.
A kapcsolódó Madách teret sajnos nem sikerült rendezni. Itt most nem a száz éve húzódó (pontosabban nem húzódó) Madách sugárútra gondolok, hanem magára a térre. Pedig milyen jó adottságú hely, kevés pesti térnek ilyen egységesek a falai...
Az épületegyüttes árkádjai alól szebb lett a kilátás, viszont kis magyar abszurdként az itteni burkolatot nem lehetett kicserélni: közhasználatra átengedett magánterület, a beruházás nem érintette...
Hasonlóan megoldatlan a Városháza-telek ügye: egyelőre elmarad Eric van Egeraat izgalmas épületének megvalósítása, így a tér egyik térfala hiányzik. Így lehet nézni a városháza átalakított udvari homlokzatát, a Merlint, valamint a kerületi tűzoltóság tűzfalát.
Kockafák és gyep a Károly körúton... pár éve még senki nem hitte volna.
A fasor a gyeppel és a szökőkutakkal együtt a mikroklímát is javítja.
A Zsinagóga tornyai és a "toronytalanított" Victoria-palota...
...valamint Budapest egyik legszebb lakóháza (bár ez szerencsére sokról elmondható) a négy évszak mozaikjaival.
Külön figyelmet érdemelnek az utcabútorok: nincs historizálás (bár ez lehet, hogy sokaknak rossz hír), minden egységes koncepció alapján, egyedi tervek szerint készült:
a kapcsolószekrények...
...a padok...
...a faveremrácsok...
...biciklitárolók...
...a Külön a Kiskörútra Kifejlesztett K-Kövek...
... a hulladékgyűjtők (kevésbé modoros nevükön a kukák)...
... és végül, de nem utolsósorban a felsővezeték-tartó lámpaoszlopok.
Ezek fontosságát akár már pár méterrel odébb is értékelhetjük: a Deák téren (a Ferenciekről már jól ismert) igénytelen, benzinkútról leselejtezett térkövet láthatjuk, a hozzáillő szedett-vedett utcabútorokkal.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
München kicsit más. kicsit nagyon.
Várj egy évet, akor derül ki a minőség. Egyébként Münchenben is ennyit csúsznak a határidővel?
Az, hogy nem lehet autóval megállni, tudom sokatok számára érdektelen.
Nézd meg éjjel is és fényképezd is le, a kockafák alulról vannak megvilágítva, elképesztően dögösen néz ki.
Ritka jól sikerült átépítés ez szerintem.
És ez nem csak a madách teret érinti, hanem az egész belvárost. OK, kitiltjuk az autókat (kecskeméti u, egyetem tér, petőfi u. stb.), de akkor ki fog ott lakni?
hiába, Monaco a legjobb hely a világon!
Köszönöm a posztot!